Sida 1 av 1

Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-04-27/16:32
av Sebastian B
Hej.

Efter att ha kollat runt en del här på sidan och reflekterat på egen hand så har de dykt upp lite frågor och funderingar kring min mc.

Lite bakgrund:
För ungefär 3veckor sedan köpte jag mitt först fordon (någonsin). Det blev en F650 GS - 2003 som hade gått knappt 1500mil. Vid köpet så visste jag att däcken snart behövde bytas och jag märkte även att ena packboxen på framgaffeln läckte.
Jag anser mig själv vara någorlunda händig och pillig, även fast jag inte har så mycket erfarenhet med mc/bil sen tidigare (har vid några tillfällen pillat på faderns prylar).

1. Är det en 650GS eller 650GS Dakar?
Gubben jag köpte den av annonserade ut den som en 650GS (importerad från Tyskland). Men när jag kollar fordonsuppgifterna så står det 650GS Dakar. Efter att ha snokat runt lite så ska tydligen Dakar-modellen ha 21" framhjul, vilken min inte har. När jag undersöker de tyska bruksanvisningarna som jag fick med så är de så klart för både 650GS och Dakar-modellen. I import-papperna är det lite mixat GS och GS Dakar. Kan de ha blandat ihop saker vid importen?


2. Nu måste jag ta tag i packboxen.
Jag sitter just nu på XLmoto.se för att få tag i prylarna jag söker. Är det så enkelt att bara fylla i sin modell och sen lägga i kassan?
Jag blev lite osäker gällande viskositeten på framgaffeloljan, det kanske inte gör så stor skillnad?

3. Däck får jag hjälp med i en annan tråd ^^

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-04-27/17:00
av Håkan
Hej "eldraven"

Fråga 1. Det verkar inte vara så noga vid privatimport, har sett fler exempel, det kan bli lite vad som...

Om du vill ta reda på vad du köpt rekommenderar jag den här sidan:
http://www.bmwarchiv.de/
Vid BMW VIN Decoder, fyll i de sju sista tecknen i chassinummeret, klicka på check.

Fråga 2. Jag rekommenderar BMW originaldelar, dom är inget dyrare. Kan beställas hos vilken BMW bil eller MC firma som helst.
Vill du ta reda på reservdelsnummer själv rekommenderar jag denna sida:
http://www.realoem.com/bmw/select.do

Lycka till med din BMW MC.
:D

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-04-27/17:26
av Sebastian B
1.
Bra då ska jag dubbelkolla, däremot så är importen gjord utav firma.
Men ska kolla upp för säkerhets skull.

2.
Toppen, då blir det till att kolla runt lite.


Tack för hjälpen Håkan :)

Mvh Sebastian

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-05/20:43
av Sebastian B
Nu blir det packbox-byte på fredag och nya däck bör rulla in under veckan.

Tack Håkan för tipset där, visade sig att det var en "vanlig" GS modell.

Men nu sitter jag här och funderar på att införskaffa en topbox eftersom min hjälm inte får plats i sidoväskorna (som är BMW original, expanderbara). Men då vore det ju smidigt/snyggt att skaffa en som passar till de jag redan har.

Fördelen med sidoväskorna är ju det att jag kan använda startnyckeln för att öppna dem, är det möjligt att beställa en BMW-original topbox som passar till den nyckeln som jag redan har, hur går man i så fall till väga?

MVH Sebastian

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-05/21:50
av Olof Eriksson
Visst går det att köpa BMW orginal toppbox. Och nyckeln kan kodas också. Men du kan glömma att din hjälm går i. Köp i stället en Givi trekker 52 liters toppbox. Det gjorde jag och är nöjd.

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-06/00:22
av Gästkonto
Jag köpte original topbox till G650GS Sertao (klassiska enstånkamodellen), och hjälmen går i.
Hänger kanske på hjälmstorlek eller så finns det olika topboxar. Kan vara värt att testa hos handaren.
Boxen sitter perfekt och det behövs inga adpterplattor.

Det behövs två lås/nyckelkodningssatser.
Avmontering av befintlig "allround" låscylinder är ett litet pilleri vad gäller låset som låser mot pakethållaren. Men det går med hjälp av en bit ståltråd. (en tapp som är svårtillgänglig när den ska tryckas in).

Men x-stor box är ju inte fel det heller, om man vill ha en sådan.

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-06/08:11
av Sebastian B
Hmm jag undrar om någon utav mc-butikerna i området där jag bor har bmw's originalboxar hemma.
Jag vet att den lokala BMW-handlaren inte servar motorcyklar och tror inte de har något till mc om jag inte ber dem att ta hem.


Men kanske är ide att göra så som Olof sa. På den verkar det ju som att man får i två hjälmar dessutom! Kan ju vara skönt när man har tjejen med sig. Är det någon typ av universalfäste på den? Eller måste jag köpa fäste till i så fall? (Kollar runt lite på ebay just nu).

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-06/08:19
av Gunnar Elmgren
Köper Du en Givi-box till den hojen, bör Du montera den på Givi:s eget fäste.
Det betsår av en extra "pakethållare", med en rejäl rörställning som skruvas fast i befintliga fästpunkter på bakramen.
Bild
http://www.motorcycleplanet.co.uk/products/644-GIVI-639F-Monorack-Arms/

BMW:s original-toppbox har ett väldigt klent fäste, som består av ett annat "lock" till det låsbara facket bakom sadeln - det är inget jag skulle våga lita på att det sitter fast!

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-06/08:31
av Sebastian B
Man tackar! ;)

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-06/09:52
av ErLi
Gunnar Elmgren skrev:...

BMW:s original-toppbox har ett väldigt klent fäste, som består av ett annat "lock" till det låsbara facket bakom sadeln - det är inget jag skulle våga lita på att det sitter fast!


Jag känner inte igen beskrivningen ovan.

På den encylindringa F650GS, i alla fall på min -04, så fäster origanal toppboxen kring byglarna på bakramen och låser i en bygel som även den sitter bakramen. Det är inget som fäster i locket till det låsbara facket.

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-06/10:16
av Gästkonto
Japp, samma på min (årsm-12). Boxen greppar om hela pakethållaern, sitter benhårt och lämnar endast en snygg originalpakethållare när man tar bort boxen.

Konstruktionen skiljer sig kanske mellan årsmodeller?

Har man inte handlare på orten så kan man ju ringa och fråga

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-06/12:10
av Olof Eriksson
Jag tänkte närmast på BMW orginal plastlåd som man köper till en F800 GS / R1200 GS. Den är i regel för liten för att rymma en hjälm. Tänkte inte på att denna är annorlunda.

Har en kompis som kan pressa i sin hjälm i denna orginallåda till sin R1200 GS. Men då ser man på locket att den böjer sig lite. GIVI trekker är en box som är snarlik denna till utseendet. Men rymmer två hjälmar. Vilket är perfekt för mej.

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-06/17:17
av Sebastian B
Härligt med så mycket input.

Jag har kollat lite på trekker 52L och den ligger väl på ca 2.7k (inkl. fäste, exkl. frakt).
Finns det någon svenska webbsida där man kan kolla priser på bmw original-delar/tillbehör?

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-09/23:03
av Sebastian B
Idag så lyckades jag efter mycket om och men med att byta packningar till framgaffeln, det var meckigt men till slut så fick jag ihop att.

Men självklart när jag ska skruva dit givaren till ABSen så drar jag av skruven och nu så sitter halva kvar inne i gängan.

Hur gör man för att få ut den?
Jag funderar på om det är möjligt att skruva in en bult från andra hållet och på så sätt skruva upp den, är det möjligt?
Eller är det borra som gäller?

mvh Sebastian

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/07:20
av colsson
Testa en skruvurdragare. Såkallad "grisapitt"

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/07:37
av Håkan
Det där kan, som colsson skriver, gå med en "grispitt"...
Men det är inte enkelt, fodrar en del vana. Har för mig, att skruven är av dimension M5 och rostfri. Det gäller att borra mitt i skruven utan att borren driver iväg ut i det mjukare gaffelbenet av aluminium. Bäst är att använda en kraftig pelarborrmaskin...

Däremot:
Har du lite tur så går det att vrida skruven genom att knacka den runt med en spetsig körnare, och få ur den på det sättet.
Eller, eftersom skruven går rakt igenom. Om du borrar mitt i skruven så kan borren gripa tag så mycket så skruven skruvas ut på baksidan.
Det behövs bara lite tur, eller vana. ;)
Lycka till.

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/09:27
av Sebastian B
Hmm jag har ju inte tillgång till pelarborrmaskin och mer avancerad utrustning, tyvärr.

Ska iofs lämna in den på däckbyte nästa vecka, kanske kan kolla om de kan hjälpa mig i samma veva.
Jag ska däremot testa lite olika saker innan dess och se om jag får ut den =)

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/09:32
av Kovlingen
Skulle det inte passa sej att värma gaffelbenet lite för att få den att släppa
när du ska försöka få ut den :?

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/12:58
av Sebastian B
Denna tanken slås jag utav då.

Om man hettar upp gaffelbenet så antar jag att den expanderar lite granna och därför skulle det bli enklare att få ut den.

Men expanderar den inte så att den klämmer fast skruven också i så fall?

Det är i vilket fall värt att testa antar jag =)

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/13:45
av Sebastian B
Lyckades få ut den!

Den satt ganska löst i gängan. När jag vredsönder/knäckte bulten så blev det en liten "pigg" kvar. Var bara att sätta en liten flat mejsel emot piggen och hamra lite löst tills den kom ut =)

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/13:57
av Olof Eriksson
Man skall ha en god portion med tur ibland också. :-)

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/14:47
av Sebastian B
Haha jaa!

Jag var måttligt glad igår när jag hade fått ihop hela köret och sen upptäckte jag att jag glömt lägga i två delar i ena stötdämparen... Av med hjulet dra ut dämparen upp med locket osv. (då var jag redan en timma sen hem där jag hade gäster som väntade). Och självklart skulle jag till att dra av bulten till givaren när jag plockade ihop det för andra gången :evil:

Hehe men var ju för väl att det var så enkelt löst!

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/15:01
av Kovlingen
Du är bara lite för stark :mrgreen:

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/15:51
av Kapten Stofil
Kanske kan vara idé att investera i en momentnyckel :)

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/16:05
av Sebastian B
Mjo det har jag också tänkt.
Men denna bult var barnsligt klen, blir lite högre kvalité på nästa skulle jag tro.

Man vill ju att den ska sitta kvar också, så för lite får man ju inte ta i heller :)

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/21:14
av Marie
eldraven skrev:Mjo det har jag också tänkt.
Men denna bult var barnsligt klen, blir lite högre kvalité på nästa skulle jag tro.

Man vill ju att den ska sitta kvar också, så för lite får man ju inte ta i heller :)


Det är mycket vanligare att folk drar av skruvar eller förstör gängor än att man tappar skruvar...

Fast den som har en skruv lös kan nog sjutton tappa den också... :mrgreen: ;)

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/21:24
av Gunnar Elmgren
eldraven skrev:Mjo det har jag också tänkt.
Men denna bult var barnsligt klen, blir lite högre kvalité på nästa skulle jag tro.

Man vill ju att den ska sitta kvar också, så för lite får man ju inte ta i heller :)

Skruvar i mindre dimensioner ska dras med förvånansvärt litet moment - vanlig "handkraft" är ofta alldeles för mycket!
Är man orolig att en skruv ska lossna, är det bättre att använda lite låsvätska på gängorna.

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/21:58
av Sebastian B
Hehe ja kanske var så att jag var lite hårdhänt ;)

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-10/22:07
av DaK
Gunnar Elmgren skrev:Är man orolig att en skruv ska lossna, är det bättre att använda lite låsvätska på gängorna.


Kan man få ut det på recept om man har en skruv lös :?:

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-13/11:44
av Sebastian B
Då man är ny mc-ägare så dyker det upp många frågor och funderingar och än så länge så har jag fått många bra svar på de funderingar jag haft. Jag försöker i regel att googla mig till svaren men ibland så är de helt enkelt inte tillräckligt fullkomliga.

Så här kommer fem nya funderingar.

1. Jag misstänker att detta uttag är för att ladda batteriet, jag har kollat på biltemas sida för att hitta en laddare. Men tyvärr så kan man inte se om kopplingen passar.
Bild


2. Antar att denna behållaren har något med kylvätska att göra?
Utav någon anledning så har de slipat/skurit hål i toppen på locket, varför det?
(Vänster sida)
Bild


3. Verkar som att man justera fjädringen, hur vet man om man har rätt eller är det bara att gå på känsla?
(Höger sida)
Bild


4. Jag kommer strax att få nya hjul installerade på hojen och har valt att köpa en liten 12v kompressor för att kunna tömma/fylla luft så man kan anpassa trycket i däcken efter underlag. Men för detta så behöver jag ju ett 12v uttag. Internet informerade mig om att detta kan behöva installeras på egen hand, är det ett korrekt antagande i så fall, är det ett komplicerat ingrepp?

5. Jag bytte framgaffel-packningar själv i helgen och precis nu så slog det mig, behöver dessa luftas också?

Mvh Sebastian Bengtsson

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-13/11:48
av Olof Eriksson
Det är en C-tek laddfäste du har.

Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-13/13:28
av SuperMek
Du har ju tur som en tokig! :-)
Punkt 1 och 4 går att kombinera.
Du har den bästa lösningen för batteriladdning och kontroll redan monterad, kontakten i bild 1. Lysdioderna indikerar laddstatus på ditt batteri. För att ladda batteriet skaffar du denna laddare från CTEK: http://ctek.se/se/sv/chargers/XS%200.8

Den är den bästa du kan få för rimliga pengar!

Samma kontakt i bild 1 använder du med fördel för att driva din kompressor för luftfyllning! Precis så har jag gjort. Skaffa denna adapterkabel till ciggkontakt som din kompressor sannolikt är utrustad med: http://ctek.se/se/sv/chargers/Comfort%2 ... g%20Socket

Tuta & kör! :-)

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-13/14:05
av Sebastian B
Toppen!

Tack för svar :D

Mvh Sebastian

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-13/18:50
av Gunnar Elmgren
Ang fråga 2, 3 och 5:

2) Det där är mycket riktigt expansionskörlet till kylsystemet, och det ska vara hål i locket (som är helt av gummi). Nivån i expansionskärlet kan variera avsevärt, och då måste luften ha någonstans att komma ut/in.
För övrigt kan Du komma åt det där locket utan att demontera en massa plast - det lilla gallret framför går att vika undan, det sitter ett litet snäpplås i bakkant och sedan kan man vrida hela klabbet runt BMW-märket i framkant.

3) Mycket riktigt är det där fjäderförspänningen bak. Det står i instruktionsboken hur det ska justeras - man skruvar in den helt, sen skruvar man ut den rätt antal "klick" (klicken känns när man vrider på ratten). Antal klick beror på hur tungt hojen är lastad, och till viss del också på körförhållandena.

5) Nej, framgaffeln behöver inte luftas.

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-13/21:38
av Sebastian B
Tusen tack Gunnar!

Jag har endast reparations-manualen, de övriga manualerna jag har är på tyska.
Jag antar att de finns på WorldWideWeb, någon som råkar sitta på länk?

Mvh

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-13/21:59
av Lars Westman
Här har du verkstadsmanual på engelska (ca 28MB): http://lmw.se/files/F650GS%20Manual%20(2001-2003).pdf

Högerklicka och "spara länk som"

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-13/23:01
av Sebastian B
Den har jag redan, men jag kunde inte hitta något i den om hur man ställer in bakfjädern.

Däremot så står det om det i en utav mina tyska manualer (operations-handboken). Men jag kan ju inte tyska :(

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-05-14/10:04
av Sebastian B
Nu blir det till att beklaga sig lite!

Beställde däck via dackonline, jag valde att få dem levererade direkt till en firma som kan byta eftersom jag själv inte kan plocka av däck och fälg. Jag ringer dit några dagar innan och frågor om de kan byta samt vad det kostar, svaret jag får: Det kvittar om du kommer in med däcken lösa eller inte det kommer att kosta 500kr.
Bra tänker jag! Jag åker till Autoexperten (firman jag valde) igår för att kolla om däcken kommit samt bekräftar kostnader och att jag kommer in med hela motorcyklen.
När jag kommer dit idag vid 10 å kör in den i verkstan så säger killen: nej vi byter bara däck på lösa hjul, för många små inställningar som kan bli fel om vi ska ta lös hjulen (tror han syftar på hur spänd kedjan ska va å dylik). Jag beklagar mig så mycket jag kan men de gör inte bytet ändå.
Så de rekommenderar mig till den lokala MC-butiken/verkstaden som ska ha 800kr för jobbet och ledig tid först nästa vecka.

Känner mig lurad och autoexperten kommer inte att ha med mig att göra i framtiden!

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-07-15/16:35
av Styburski
Det kan ju vara så att ni missförstått varandra.

Sebastian B skrev:Det kvittar om du kommer in med däcken lösa eller inte det kommer att kosta 500kr.


Nu vet jag ju inte om det i resten av samtalet framgick ur sammanhanget hur du tänkte, men jag tolkar det du skrev ovan som att det spelar ingen roll om du kommer med två lösa däck och två lösa fälgar eller om du kommer in med två lösa men kompletta hjul.

Min erfarenhet är att däckgubbar i det längsta försöker undvika att ta in hela hojen.

Re: Hjälp och tips sökes, F650 GS

InläggPostat: 2014-07-21/08:29
av Sebastian B
Så är det säkert.. att de vill undvika att ta in hela hojen. Däremot så var det inte det beskedet jag fick, utan de meddelande mig att jag kunde komma in med hela motorcykeln.

Men nu löste det ju sig ändå, då en lokal mc-firma gjorde det för 600kr vilket jag fortfarande tycker är ett helt ok pris =)