Grattis till en trevlig hoj!
Peter09 skrev:Jag har precis köpt min första BMW f 650 gs, 2004. Riktigt härlig ljud och känsla i den hojen! Nu till min fråga:
Cykeln har gått 1750 mil och jag är lite osäker på senaste servicen, så jag hade tänkt att ge den den lite kärlek i form av olja, filter och tändstift.
1. vilken olja ska jag hälla i den? (Har läst någonstans att syntetisk olja inte är optimal för 650?)
Jag och förra ägaren har haft "billig" olja från Swedol i min F650GS Dakar (som i allt motormässigt är identisk med din hoj). Se till att den uppfyller specifikationen bara så kan du nog hälla i "vad -som-helst.olja". Jag byter hellre olja ofta än använder dyr "bra" olja och byter sällan (men egentligen byter jag nog olja både ofta och med dyr "bra" olja - men det hör inte hit
)
Peter09 skrev:2. När det gäller tändstift har ju denna modellen ett huvudstift och ett hjälpstift. Jag hade tänkt att investera i iniridium stift, behöver man sätta samma typ av stift på båda platserna, eller?
Det är samma stift och som orginal sitter det
NGK DR8EB i den motorn. Jag rekommenderar
sparkplugs för inköp av irridiumstift.
Peter09 skrev:3. När man ändå är igång kanske man skulle byta kylarvätska också, är det någon egentlig mening med detta?
Det kan ju inte skada...
Peter09 skrev:4. Är det något annat man ska tänka på nu när jag ändå ska serva den?
Byt bromsvätska! Ha kul!
Peter09 skrev:Ja, det var några enkla frågor från en nybörjare!
'Du är välkommen att ställa fler och lika välkommen att berika oss med din kunskap!
/ Jens
PS: På
RealOEM kan du skriva in din hojs serienummer och se vilka reservdelar som kan behövas.
Alla BMW-handlare tar hem de delar du kan komma att behöva, reservdelssystemet är gemensamt för både våra ögonstenar och andra BMW-fordom med dubbelt så många hjul. / DS