Tändstift och olja

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tändstift och olja

Inläggav Peter09 » 2014-05-12/22:34

Jag har precis köpt min första BMW f 650 gs, 2004. Riktigt härlig ljud och känsla i den hojen! Nu till min fråga:

Cykeln har gått 1750 mil och jag är lite osäker på senaste servicen, så jag hade tänkt att ge den den lite kärlek i form av olja, filter och tändstift.

1. vilken olja ska jag hälla i den? (Har läst någonstans att syntetisk olja inte är optimal för 650?)
2. När det gäller tändstift har ju denna modellen ett huvudstift och ett hjälpstift. Jag hade tänkt att investera i iniridium stift, behöver man sätta samma typ av stift på båda platserna, eller?
3. När man ändå är igång kanske man skulle byta kylarvätska också, är det någon egentlig mening med detta?
4. Är det något annat man ska tänka på nu när jag ändå ska serva den?

Ja, det var några enkla frågor från en nybörjare!
Peter09
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-04-28/23:03

Re: Tändstift och olja

Inläggav JErkers » 2014-05-12/23:53

Grattis till en trevlig hoj!
Peter09 skrev:Jag har precis köpt min första BMW f 650 gs, 2004. Riktigt härlig ljud och känsla i den hojen! Nu till min fråga:

Cykeln har gått 1750 mil och jag är lite osäker på senaste servicen, så jag hade tänkt att ge den den lite kärlek i form av olja, filter och tändstift.

1. vilken olja ska jag hälla i den? (Har läst någonstans att syntetisk olja inte är optimal för 650?)

Jag och förra ägaren har haft "billig" olja från Swedol i min F650GS Dakar (som i allt motormässigt är identisk med din hoj). Se till att den uppfyller specifikationen bara så kan du nog hälla i "vad -som-helst.olja". Jag byter hellre olja ofta än använder dyr "bra" olja och byter sällan (men egentligen byter jag nog olja både ofta och med dyr "bra" olja - men det hör inte hit ;-) )

Peter09 skrev:2. När det gäller tändstift har ju denna modellen ett huvudstift och ett hjälpstift. Jag hade tänkt att investera i iniridium stift, behöver man sätta samma typ av stift på båda platserna, eller?

Det är samma stift och som orginal sitter det NGK DR8EB i den motorn. Jag rekommenderar sparkplugs för inköp av irridiumstift.
Peter09 skrev:3. När man ändå är igång kanske man skulle byta kylarvätska också, är det någon egentlig mening med detta?

Det kan ju inte skada...
Peter09 skrev:4. Är det något annat man ska tänka på nu när jag ändå ska serva den?

Byt bromsvätska! Ha kul!
Peter09 skrev:Ja, det var några enkla frågor från en nybörjare!
'Du är välkommen att ställa fler och lika välkommen att berika oss med din kunskap!

/ Jens

PS: På RealOEM kan du skriva in din hojs serienummer och se vilka reservdelar som kan behövas. Alla BMW-handlare tar hem de delar du kan komma att behöva, reservdelssystemet är gemensamt för både våra ögonstenar och andra BMW-fordom med dubbelt så många hjul. / DS
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Tändstift och olja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-05-13/07:59

Hej och välkommen, och grattis till en kul och bra hoj!

Inför oljebytet - se till att Du har proceduren klart för Dig, det är inte helt självklart hur man måste göra, nämligen.
Oljan ska bl a tappas ur på tre ställen, och när man fyller på ska det göras i omgångar med varmkörning emellan. Viktigt också att inte fylla på för mycket, det är många som gjort och fått torka olja från garagegolvet sedan.

Http://f650.com är en guldgruva av information för de här hojarna.
Och om Du skickar mig ett PM med Din mailadress, kan jag skicka en pdf-fil med reparationshandboken.

Även kylvätskebyte är lite pyssligt, man måste lufta på flera ställen.

Rådet Jens gav om bromsvätskebyte är mycket bra - även det behöver Du bra instruktioner för, finns på f650.com det också.

Lycka till med Din nya hoj!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tändstift och olja

Inläggav Peter09 » 2014-05-13/22:27

Tack för alla råden och för handboken!

Hittade några riktigt bra instruktionsvideor på youtube också.

Nu har jag inhandlat alla grejorna för en service, så nu är helgen räddad... Oljebyten har jag nog full koll på, men vad gäller kylarvätskan undrar jag ett par saker:
Behöver man plocka av termostaten för att få ut allt gammalt vatten?
Sen ska man ju öppna ventileringen vid motorn då man fyller upp systemet, hur vet man när det är fullt?

/Peter
Peter09
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-04-28/23:03


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst