Avgasrör utan katalysator? OK att använda?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Avgasrör utan katalysator? OK att använda?

Inläggav goldfish » 2014-06-22/20:25

Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå eftersom jag räknar mig själv som novis.

Jag har en BMW F650GS Dakar och funderar ev. på att köpa ett nytt avgasrör för lite roligare ljud.

Jag hittade en annons på blocket som säljer ett system utan katalysator och där båda dämparna är öppna. Är det OK/inte OK att köra utan katalysator? Och att de är öppna, är risken då överhängande att man inte kommer kunna få MCn genom besiktningen?
goldfish
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-09-26/22:14

Re: Avgasrör utan katalysator? OK att använda?

Inläggav Thomas Stadin » 2014-06-22/20:58

Det är inte tillåtet att ändra mc:n eller demontera katalysatorn men risken att få anm på besiktningen är liten om inte mc:n bullrar väsentligt
Jag har haft flera mc med eftermarknadssystem men aldrig fått anm på någon av dem.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Avgasrör utan katalysator? OK att använda?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-06-22/21:42

Gör Du Dig omaket att montera på originalsystemet inför besiktningen, lär risken, att Du åker på någon anmärkning vid annat tillfälle, vara försumbar - i alla fall så länge Ditt tillbehörssystem inte väcker statyer.
Däremot torde det vara olagligt att köra utan katalysator, om hojen har sådan i originalutförande - men som ovan anges, är nog risken att bli bötfälld minimal.

"Att åka till besiktningen med dönerör är som att ha oskyddat sex i Thailand. Det kan gå bra, men riskerna är stora", läste jag på annat forum för ett antal år sedan. Det rörde nog mest öppna pipor på glidare - som ju kan föra ett oherrans oväsen - men kan ändå vara bra att ha i åtanke.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Avgasrör utan katalysator? OK att använda?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-22/21:44

Den största risken Du löper med ett "öppnare" system är att Du själv upplever (o)ljudet som tröttsamt i längden.
Den näst största risken är, att Dina medtrafikanter och de som "bor och vistas vid vägen" gör det...
En och annan custom- och Harley-åkare med raka pipor på V-twinnen har väl blivit haffad av Farbror Blå, och fått böter samt föreläggande om besiktning. Men då ska det nog låta rätt mycket!
De som vet om att de kör med otillåten ljudnivå, brukar montera ett "besiktingssystem"vartannat år, när det är dags att besöka bilprovningen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Avgasrör utan katalysator? OK att använda?

Inläggav Peter09 » 2014-06-22/22:02

Får man nån effekthöjning när båda blåsen är öppna?
Peter09
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-04-28/23:03

Re: Avgasrör utan katalysator? OK att använda?

Inläggav Lars Westman » 2014-06-22/22:15

650 enstånkan blir helt klart trevligare med lämpligt öppen dämpare tycker jag. Det blev liksom lite enklare att höra vad som hände jämfört med standardsystemets frånvaro av ljudmässig feedback.

Jag antar att det inte handlar om helt öppen dämpare. Borttag av katalysator kommer inte besiktningen inte anmärka på då de inte gör några avgastester på en MC. Det är ljudnivån du måste tänka på. Det värsta som kan hända är ju ombesiktning med originalsystemet.

Effektmässigt vinner du nog inte så mycket, men det finns säkert några kilo i vikt att hämta hem om du byter dämparen till någon lättare eftermarknadsdämpare.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Avgasrör utan katalysator? OK att använda?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-22/22:18

De effektmätningar som publiceras brukar visa på enstaka hästkrafters effektökning, i vissa varvtalsregister - och ungefär lika ofta, att effekt/vridmoment minskar vid något annat varvtal.
Jag vill påstå, att Du även på en relativt effektsvag maskin som F650GS nästan aldrig utnyttjar full effekt - så en eventuell effektökning har Du ytterst sällan nytta av!
De enda skälen att byta avgassystem är väl ljudet, utseendet och möjligen en vikt- eller utrymmesbesparing.
Allt annat är nog att betrakta som önsketänkande och/eller rättfärdigande av högre ljudnivå!
Kan tillägga, att jag har ett "effektsystem" (Akrapovic) på min F800GS.
Inte för effekten - utan för ljudnivån, som jag själv upplever som lägre än med originalljuddämpare!
Det ger i alla händelser en dovare, mer behaglig ton.
Givetvis sitter "DB-killern" i permanent, och i detta utförande är ljudnivån dessutom EU-godkänd (följer med ett typintyg från tyska TÜV).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Avgasrör utan katalysator? OK att använda?

Inläggav nordicbiker » 2014-08-05/21:40

I Sverige är man fortfarende ganska tolerant mot ändringar på fordonet.

Om polisen t ex i Tyskland stoppa dig och kommer på att avgassystemet saknar E-märkning stannar hojen på plats och kör inte en enda meter. Plus att du få ett polisanmällan. Icke E-märkt avgassystem betyder att typgodkännande inte längre finns och därmed få fordonet inte användas längre!
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst