Jag skulle till att köpa ett begagnat avgassystem. På min BMW Dakar 2007 så har anslutningsröret, som går ovanpå röret som sticker upp i höjd med vaden på vänster sida och som kläms med en "avgasrörsklämma", följande diametrar:
Innerdiameter: c:a 45 mm
Ytterdiameter: c:a 48 mm
Säljaren informerade att det avgassystem som säljs är till en Dakar av nyare modell, men MC:n finns ej kvar. När jag mätte fick jag följande:
Innerdiameter: c:a 42 mm
Ytterdiameter: c:a 45 mm
Nu till mina frågor:
1) Jag har för mig att jag någonstans läst att avgassystem till äldre Dakar inte passar de Dakar med facklift (2004-2007). Någon som har koll på skillnaderna där?
2) Säljaren erbjöd sig att tala med en bekant som har verkstad för att töja ut anslutningen. Hur ser ni på det? Är det en dålig idé?
Det slutade iaf med att jag inte köpte systemet, men erbjudandet om att töja ut mynningen står ju kvar som ett alternativ. Men frågan är om det kan bli bra med att försöka töja ut rostfritt stål.
Äntligen hittade jag något som bekräftar skillnaderna mellan gamla och nya F650GS (inkl Dakar). Någon som har koll på hur D60B skulle kunna påverka?
F650GS Dual Spark:
The Dual spark has a 2mm larger diameter header pipe and there are two variants in parts. 2007 models have new firmware (D60B) for EU3 exhaust gas compliance with a modified exhaust pipe, a different type of lambda probe and a modified catalytic converter
Parts Fiche do not reflect the BMW information above, only EU3 parts are shown.
Tack för era synpunkter.