Byte av avgassystem - olika diametrar?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byte av avgassystem - olika diametrar?

Inläggav goldfish » 2014-07-16/20:25

Jag skulle till att köpa ett begagnat avgassystem. På min BMW Dakar 2007 så har anslutningsröret, som går ovanpå röret som sticker upp i höjd med vaden på vänster sida och som kläms med en "avgasrörsklämma", följande diametrar:

Innerdiameter: c:a 45 mm
Ytterdiameter: c:a 48 mm


Säljaren informerade att det avgassystem som säljs är till en Dakar av nyare modell, men MC:n finns ej kvar. När jag mätte fick jag följande:

Innerdiameter: c:a 42 mm
Ytterdiameter: c:a 45 mm


Nu till mina frågor:
1) Jag har för mig att jag någonstans läst att avgassystem till äldre Dakar inte passar de Dakar med facklift (2004-2007). Någon som har koll på skillnaderna där?

2) Säljaren erbjöd sig att tala med en bekant som har verkstad för att töja ut anslutningen. Hur ser ni på det? Är det en dålig idé?


Det slutade iaf med att jag inte köpte systemet, men erbjudandet om att töja ut mynningen står ju kvar som ett alternativ. Men frågan är om det kan bli bra med att försöka töja ut rostfritt stål.

Äntligen hittade jag något som bekräftar skillnaderna mellan gamla och nya F650GS (inkl Dakar). Någon som har koll på hur D60B skulle kunna påverka?

F650GS Dual Spark:
The Dual spark has a 2mm larger diameter header pipe and there are two variants in parts. 2007 models have new firmware (D60B) for EU3 exhaust gas compliance with a modified exhaust pipe, a different type of lambda probe and a modified catalytic converter

Parts Fiche do not reflect the BMW information above, only EU3 parts are shown.



Tack för era synpunkter.
goldfish
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-09-26/22:14

Re: Byte av avgassystem - olika diametrar?

Inläggav Linusp3 » 2014-11-23/20:55

När jag bytte ljuddämpare till en med större innerdiametern än grenrörets ytterdiameter fick jag hjälp av den lokala bilmeken/avgassvetsarsnubben att ordna en muff som var lagom i båda ändar med rätt böj på. Så nu kör jag omkring med en Accra-pipa från en KTM 950 Adventure på min Dakar och det har funkat hur bra som helst de senaste två säsongerna...
Användarvisningsbild
Linusp3
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2010-04-08/07:50

Re: Byte av avgassystem - olika diametrar?

Inläggav goldfish » 2014-11-24/08:38

Vet du var det var för muff/material?

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
goldfish
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-09-26/22:14

Re: Byte av avgassystem - olika diametrar?

Inläggav Linusp3 » 2014-11-29/16:56

Det byggdes i rostfritt SiS2333 (18/8-stål).
Användarvisningsbild
Linusp3
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2010-04-08/07:50


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst