G650X fast i Riga med ordentligt läckande topplockspackning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

G650X fast i Riga med ordentligt läckande topplockspackning

Inläggav k1322 » 2014-07-27/20:15

Återciterar resekamrats inlägg på engelska, då jag sitter med mobil på ett sunkigt hotell, i ett industriområde i Riga.

---

Hey I'm in Riga after turning back here from half a day riding in intense summer heat (32C) and noticing massive oil leaking from the cylinder head gasket area. My trip is possibly ruined one day in, but perhaps you guys can offer some thoughts before we head to the BMW dealer tomorrow.

Facts;
-I replaced the coolant before the trip but had trouble doing it. Might have done it improperly and I didn't check the thermostat.
-we rode really slow in sand, stopped often and the bike felt hotter than it ever had (but I never did stuff this hard in such heat)
-the thermostat light never came on, it also doesn't turn on when switching the contract on I noticed now. It does however consistently blink when using the engine kill switch.
-oil is leaking at an alarming rate, almost gushing down the frame. Almost looks like it leaks a drop a second when riding.

To me it sounds like a very unfortunate chain of events leading to a blown gasket or even a warped head...
Senast redigerad av k1322 2014-07-27/20:57, redigerad totalt 1 gång.
k1322
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2012-10-01/21:56

Re: Fast i Riga med ordentligt läckande topplockspackning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-07-27/20:21

Det kunde ju vara lite intressant att veta, vad det är för hoj! Svårt med diagnoser annars. :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Fast i Riga med ordentligt läckande topplockspackning

Inläggav k1322 » 2014-07-27/20:57

Wops, det försvann i kopieringen.

En G650X med 2000 mil på mätaren.

I bästa fall handlar det bara om topplockspackningen.
Dock känns termostaten lite osäker. Fläkt går på, men man kan ju tycka att den borde varna för temp innan topplockspackning ryker samt hela toppen ev blir skev.


Finns inga färjor hem på ett tag, så vi är aningen strandade om hojen måste åka likbil åter till Sverige.

Hoppas på mirakel hos den flashiga BMW-verkstaden.
k1322
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2012-10-01/21:56

Re: G650X fast i Riga med ordentligt läckande topplockspackn

Inläggav neutral » 2014-07-27/21:59

När du bytte kylarvätska, luftade du systemet då? Om inte kan du ha fått i för lite vätska och fått luftfickor som ger mycket höga temperaturer.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: G650X fast i Riga med ordentligt läckande topplockspackn

Inläggav k1322 » 2014-07-28/05:50

Ja, systemet luftades ordentligt. Däremot var påfyllningen aningen förvirrande. Vid påfyllning via toppen på kylaren så rann det först inte ner ordentligt. När hojen lutades en aning så rann det ner, fylldes på, lutades, fyllde på osv osv. Systemet tömdes ej efter termostaten och termostaten kontrollerades ej efter igenkalkning.

Ingen verkstadsmanual fanns tillgänglig, så det är aningen oklart om detta blev ordentligt gjort.

Vi rullar mot BMW nu och hoppas att någon iaf snackar engelska (vilket verkligen inte hör till vanligheten i detta land).
k1322
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2012-10-01/21:56

Re: G650X fast i Riga med ordentligt läckande topplockspackn

Inläggav k1322 » 2014-07-28/21:01

Visade sig tack och lov vara betydligt enklare än vi fasade för, vilket även förklarade den stora mängden olja samt att motorn verkade gå så bra i övrigt. Oljeslangen mellan oljetanken och cylindern läckte och sprutade olja. Tack och lov för riktiga mekaniker av den gamla skolan, som dessutom tar sig tid för nödställda.

Om ni behöver allsidig mekaniker i Riga, leta upp Ivars firma Moto service på Adminu iela 4.

Citat:
---

BMW were not a big help, just some guys in suits saying it would take more than a week. An Aprilia dealer pointed us to an old mechanic though. He and his apprentice figured out that the oil line from the valve cover was leaking (melted and/or cracked) , and the oil ran along the seam of the cover making it look like that area leaked. They replaced it for 25 euro and the leaking stopped apparently. We're going to continue and try to take it a bit easier in this heat, no more sandy tractor trails!

If you are ever stuck in Riga, go to Ivars at Adminu iela 4 ;)
k1322
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2012-10-01/21:56

Re: G650X fast i Riga med ordentligt läckande topplockspackn

Inläggav skylt » 2014-09-28/08:04

Att denna oljeslang spricker har hänt mig också och detta berodde på att verkstaden hade fyllt för mycket olja - vilket kan hända den bästa.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst