av Gunnar Elmgren » 2014-07-30/11:19
Det finns repsatser för bromscylindrarna att köpa på BMW.
Den vid handtaget är inga problem, man byter tätningar, backventil och nån fjäder.
Bromscylindern till bakbromsen är ett annat kapitel - den brukar ha en förmåga att rosta invändigt, i spalten mellan cylinderns gods och den styrhylsa av nylon(?) som sitter ytterst i loppet. Så småningom trycker rosten ihop styrhylsan, så innerdiametern minskar och kolven börjar kärva. Icke reparerbart, bara att byta cylindern.
Det ska visserligen finnas en renoveringssats, men frågan är om det är värt att lägga pengar på det - är cylindern det minsta rostangripen i nämnda spalt, är det bara en tidsfråga innan den måste bytas i alla fall.
Förebyggs genom att fylla den lilla gummibälgen med bromscylinderfett (syrafritt vaselin).
Att startmotorn snurrar när man trycker på startknappen med motorn igång är i sin ordning - det är ofarligt, inkoppling sker med en frihjulsmekanism som tål den behandlingen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24