Sida 1 av 1

Två frågor ang Dakar

InläggPostat: 2014-07-30/10:42
av colsson
- Vad är det som ska bytas/renoveras i bromscylindrarna? Det står ju något om det i serviceschemat..

- Trycker jag på startknappen med motorn igång, så snurrar startmotorn glatt.. Inte friskt antar jag? Nåt relä som är kass?

Re: Två frågor ang Dakar

InläggPostat: 2014-07-30/11:19
av Gunnar Elmgren
Det finns repsatser för bromscylindrarna att köpa på BMW.
Den vid handtaget är inga problem, man byter tätningar, backventil och nån fjäder.
Bromscylindern till bakbromsen är ett annat kapitel - den brukar ha en förmåga att rosta invändigt, i spalten mellan cylinderns gods och den styrhylsa av nylon(?) som sitter ytterst i loppet. Så småningom trycker rosten ihop styrhylsan, så innerdiametern minskar och kolven börjar kärva. Icke reparerbart, bara att byta cylindern.
Det ska visserligen finnas en renoveringssats, men frågan är om det är värt att lägga pengar på det - är cylindern det minsta rostangripen i nämnda spalt, är det bara en tidsfråga innan den måste bytas i alla fall.
Förebyggs genom att fylla den lilla gummibälgen med bromscylinderfett (syrafritt vaselin).

Att startmotorn snurrar när man trycker på startknappen med motorn igång är i sin ordning - det är ofarligt, inkoppling sker med en frihjulsmekanism som tål den behandlingen.

Re: Två frågor ang Dakar

InläggPostat: 2014-07-30/11:54
av Olof Eriksson
Var köper man detta:
- bromscylinderfett (syrafritt vaselin)?

Re: Två frågor ang Dakar

InläggPostat: 2014-07-30/12:01
av Gunnar Elmgren
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/bromskemi/bromscylinderpasta-pa1331sv
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromscylinderfett-361826/
Syrafritt vaselin finns på närmaste apotek, men vid närmare eftertanke är nog bromscylinderfett det rätta - det verkar vara silikonbaserat.

Re: Två frågor ang Dakar

InläggPostat: 2014-07-31/21:09
av colsson
Tack för bra svar Gunnar!
Min erfarenhet säger att det brukar finnas en krets som kopplar bort startknappen på motorcyklar när motorn går men så är det ju tydligen inte överallt då.

Vad anser du själv om bromsarna? Min hoj har rullat 8500 mil c.a.. Är det lönt att renovera eller bör jag byta båda cylindrarna? Känns ju lite knasigt när allt funkar som det ska.

Re: Två frågor ang Dakar

InläggPostat: 2014-08-02/08:18
av Gunnar Elmgren
Jag skulle renovera handtags-cylindern, det är snabbt gjort och repsatsen är ganska billig.
Fotbroms-cylindern skulle jag låta vara tills den börjar kärva, och köpa ny då.