Hjullager

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hjullager

Inläggav Kalnord » 2015-02-07/22:41

Hej!

Jag tänkte spara några kronor genom att köpa lager till min enstånka via webben
Kullagret.com har väl betydligt billigare lager än om man köper orginal...

Är det någon som har koll på vilka lager samt packningar det ska vara i fram- respektive bakhjulet samt i drevhuset? Det är en f650gs 04.
Kalnord
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2015-02-07/22:26

Re: Hjullager

Inläggav Farmor Anka » 2015-02-07/23:05

Godkväll.
Gör som jag gjorde,knacka ut lagren samt packboxar och ta med dom till närmsta järnaffär så har dom säkert dessa hemma. Det var standardlager om jag inte minns fel. Du har dessutom sparat en bra slant gentemot original.
Med vänlig hälsning, Farmor Anka
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Hjullager

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-02-07/23:08

Kolla http://f650.com ("The Chain Gang"), där bör uppgifterna finnas!
Jag vill också minnas, att både lager och radialtätningar finns måttangivna i BMWs reservdelskatalog (ETK). Den finns på nätet hos BMW, och lite lättare åtkomlig på http://realoem.com.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hjullager

Inläggav Farmor Anka » 2015-02-07/23:53

Är nog detta.
Bakhjulslager 17x40x12 Tätning AS 30x40 x7
Ryckutjämnare lager 6204-2RS Tätning AS 30x40x7

Framhjulslager 17x40x12 Tätning AS 25x40x7

Farmor Anka
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Hjullager

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-02-08/09:16

Låter bekant, det Farmor Anka skriver.
Har dock för mig, att tätningarna är olika h oh v fram.
Något jag minns tydligt är, att det går åt en hel del fula ord för att byta lager i medbringaren bak ("bakdrevs-hållaren"). Sitter en låsring på insidan av det yttre lagret - som givetvis ska pressas ut inåt....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Hjullager

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-02-08/09:55

Det är specat öppna lager för hjullagren, men det kan vara värt att satsa på samma dubbeltätade variant där som i medbringaren (6204 2RS). En merkostnad på några tior.
Sen är det en del som förespråkar C3-lager, som har aningen större lagerspel i kallt tillstånd.
Står en del om det på f650.com.

Axelätningarna tar mycket stryk, särskilt vid körning på dammiga eller leriga grusvägar. Det är därför bra, att packa utrymmet mellan lager och tätning helt fullt med fett - då får tätningen smörjning, och skulle den inte hålla tätt fastnar skiten i fettet istället för att krypa in i lagret.

När Du ändå är på det där med lager - kolla styrlagren också, de har en benägenhet att få ett "hack" i rakt-fram-läget. Också billiga standardlager (samma koniska rullager som hjullagren på min släpkärra, lustigt nog).
Till sist kan svinglagren och nedre lagringen på bakre stötdämpare behöva lite omsorg. De håller längre än hjul- och styrlager, men mår bra av att tas isär, rengöras och fettas in då och då.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst