Mätarna fungerar ej F650GS -02

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Mätarna fungerar ej F650GS -02

Inläggav Fredrik_Sand » 2015-04-02/17:45

Hej på er!

Mitt gamla batteri tappade kraften efter vinterförvarningen så det blev att införskaffa ett nytt. Tyvärr så beställde firman fel så att batteripolerna blev omkastade vilket resulterade i att jag fick "förlänga" både plus och minuskablarna. Men det som är konstig är att efter batteribytet slutade instrumentpanelen att fungera. Varningslampor såsom oljelampa, neutrallampa osv. samt själva belysningen för mätarna fungerar men klocka, varvräknare, hastighetsmätare och mätarställningen är helt döda. Cykeln startar och och allt fungerar bra förövrigt. Det sitter tre säkringar under ett lock längst fram under sadeln de är hela. Jag har ryckt och försökt att gå över anslutningarna ect. för att se om det är glappt någonstans men inte sett någon uppenbart.
Är det någon som har tips hur jag ska gå vidare med felsökningen?

//Fredrik
Fredrik_Sand
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-06-04/01:00

Re: Mätarna fungerar ej F650GS -02

Inläggav Håkan » 2015-04-02/19:20

Anslöt du batteriet med omkastad polaritet först?
Alltså innan du förlängde kablarna.
Det brukar inte bli bra om man gör det...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Mätarna fungerar ej F650GS -02

Inläggav Fredrik_Sand » 2015-04-02/22:34

Håkan skrev:Anslöt du batteriet med omkastad polaritet först?
Alltså innan du förlängde kablarna.
Det brukar inte bli bra om man gör det...


Hej!

Nej det blev rättkopplat från början. Däremot så har jag sett att det droppat syra ner på kabelstammen (luftningsslangen har lossnat) så att yttre strumpan är borta. Så nu ska jag se om det går att plocka bort det svarta höljet som sträcker sig fram från batterilådan fram till blinkersinfästningen. Då är det möjligt att se över stammen så inte ledarisoleringen är bortfrätt

//Fredrik
Fredrik_Sand
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-06-04/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst