F650GS -00 tappar tomgång

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650GS -00 tappar tomgång

Inläggav Tomas Markebo » 2015-05-05/15:07

Då och då händer det att jag plötsligt inte har någon tomgång, motorn stannar oväntat vid en korsning eller liknande. Senast hände detta under Vårgruset, på en lerig och gropig passage, och då dessutom kompletterat med att motorn tvärdog om jag gasade mer än ytterst försiktigt. Normalt kvarstår problemet om jag bara startar igen men försvinner om jag slår av tändningen och sedan startar igen. Så även denna gång, jag kom ända hem utan andra problem än en hagelskur. Idéer om detta någon?
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: F650GS -00 tappar tomgång

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-05/15:34

Klassiker.

Motorns styrenhet kalibrerar gasspjälssensorn vid start av motorn. Det läge spjällsensorn har då, anser styrenheten är tomgångsläget.
Om Du rör gasen det allra minsta vid start, "lurar" Du styrenheten att tomgång är med spjället en bit öppet - när Du då släpper ner gasen till tomgång, stryps bränsletillförseln helt och motorn tjuvstannar.
Kalibreringen sitter kvar tills tändningen slås av - det är därför det blir "rätt" när Du slår av tändningen och startar om.
Rör alltså aldrig gasen då Du startar motorn!
(Detta står också i instruktionsboken - "världens minst lästa bok"!)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS -00 tappar tomgång

Inläggav Tomas Markebo » 2015-05-12/22:24

Jodå, det där med gaspådrag har jag skapligt aktuellt, det har som sagt skrivits förr här på forum. Det knepiga är att jag kan starta helt korrekt, köra i en timme eller mer och plötsligt är problemet där.
Igår hände dessutom följande: När jag tryckte på startknappen, utan att röra gasen, gick startmotorn kanske en kvarts sekund och stannade sedan samtidigt som alla lampor slocknade. Allt förblev dött oavsett tändning på eller av utom att visarna i varvräknare och hastighetsmätare darrade som i kramp och sakta steg för att stanna en bit upp på skalan. När hojen fått vila i 10 timmar återkom jag och slog på tändning och minsann, allt såg normalt ut! Men när jag tryckte på startknappen sa det klick och allt slocknade. Ingen kramp i mätarna dock. Jag kopplade på min ctek-laddare för att kolla batteriets status och den indikerade halvladdat plus att lampan för motorcykel blinkade mycket snabbt/flimrade.
Riktigt spännande detta tycker jag. Och en evig tur att jag har mer än en motorcykel!
Har någon av alla kunniga kamrater någon idé om vad detta kan vara symtom på? Vågar man hoppas på något som är enkelt och billigt att åtgärda när man väl hittat det?
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: F650GS -00 tappar tomgång

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-12/22:31

Jag tycker det låter som Ditt batteri har givit upp andan.
Vad laddaren indikerar säger inte mycket - mät polspänningen över batteriet istället, både obelastat och belastat.
Eller prova med ett annat batteri.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS -00 tappar tomgång

Inläggav Tomas Markebo » 2015-06-26/19:00

En smula genant är det ju men det var helt enkelt den ena batteripolen som hade lossnat så att den låg och glappade. Jag skruvade fast den och allt var frid och fröjd. Jag får väl se hur det blir med tomgången, det är ju som sagt ett intermittent fel med allt vad det innebär av diagnosproblem.
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst