Sida 1 av 1

skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/14:42
av Fredrik Holmqwist
Halloj

Står nu igen inför valet att byta min r1200gs/a mot en f800gs/a
Ni som har denna maskin. Är där kraft nog att skjutsa (asiatisk fru=50 kg) samt ha full last i packväskor.
Hade en gång en Transalp 650 och fick peta ner 2 växlar för att ens göra en omkörning.
Vill ju inte att det ska bli detsamma med denna.
Är där kraft nog att ta frun och last och köra ner i Europa med den??

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/15:11
av Magnus von Melen
Skjutsar nästan aldrig men skull nog ändå vilja svara "nej" på den frågan. Jag växlar oftast ner ett eller två snäpp när jag ska göra en omkörning även när jag kör själv utan packning.
Men sen beror det väl körstil och definition av "går".

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/15:21
av Fredrik Holmqwist
:cry: Inte vad jag vill höra ju.
Har fått problem med min ena axel och känner av den när jag ska backa in hojen i garaget. (svag backe) Går vid sidan och "trycker" den bakåt.
Så tänkte att det är väl ändå tid att byta så varför inte hitta ett steg mindre.

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/15:26
av Magnus von Melen
Fe'låt :cry:
Inte meningen att vara neggig. Har just baxat in 800 min bredvid bilen i den liiiite för trånga bur där dom bor och undrar om den är så mycket smidigare än en 1200gs-lc t.ex?
Gsa är rätt "svullna", både 1200 och 800 :shock:

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/15:29
av Bror Gårdelöf
Som Magnus skriver: Det beror på, hur man kör.

Varför inte prova? Din Transalp låg väl kring 50 - 55 pållar och F 800 GS(A) har väl ytterligare c:a 30? Skillnaden borde märkas.
Sedan finns en helt annan aspekt: R 1200 GS(A)-modellerna är kända för bra passagerarkomfort. Hur det är med den saken på en F 800 GS(A) kan förmodligen bara Din hustru svara på - vilket rimligen nödvändiggör, att hon är med på provturen, som skall vara rejäl.

Magnus senaste kommentar är förstås också mer än väl värd att ta i beaktande.

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/15:47
av Magnus von Melen
Tänkta att jag ska tillägga att jag är oerhört förtjust i min 800gsa, än så länge den bästa bmw jag haft :D . Det var kärlek vid första ögonkastet och efter två säsonger och ca.2000 mil är det inget som förändrats.
Jag tror säkert att det går utmärkta att toura med skjuts och packning på den. Men vill man inte växla är nog en annan motor ett bättre alternativ.

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/16:07
av Fredrik Holmqwist
Magnus von Melen skrev:Fe'låt :cry:
Inte meningen att vara neggig. Har just baxat in 800 min bredvid bilen i den liiiite för trånga bur där dom bor och undrar om den är så mycket smidigare än en 1200gs-lc t.ex?
Gsa är rätt "svullna", både 1200 och 800 :shock:


Vad jag hört så är t.o.m. 800 högre än 1200 :(
1200 är ju en best över tanken, just med bågarna.
Och min bil har ju fått ett par märken av mina sidoväskor....

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/16:24
av Gunnar Elmgren
Jag har både F800GS och R1200GS-LC.
Och ja, 800:an är faktiskt lite högre!
Den är dock avsevärt lättare att baxa i ett trångt garage, 1200:an är ju i alla fall runt 25-30 kg tyngre, och duktigt bred.
Nu är ingen av mina hojar i Adventure-utförande, men skillnaden är nog minst lika stor där.
Vad gäller det där med passagerare, är 800:an "vuxen" nog att klara det galant. Som Magnus skriver ovan, får man nog räkna med att behöva växla flitigt - men det är sällan ett problem, för växellådan är smidig och lättjobbad.

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/16:26
av Magnus von Melen
Har inte provat de äldre 1200gsa, men jag upplevde 1200gsa-lc som lägre än min. Har dock ingen aning om den jag testade var original eller sänkt.

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/18:43
av otobias
Min erfarenhet av F800GS är att det går alldeles ypperligt att fara med en passagerare samt full packning. Har gjort både dagsturer och mycket längre projekt med detta. Mitt topptips är att du håller dig till kurviga vägar där du inte kan köra snabbare än 120 km/h på, vilket är relativt enkelt i Sverige. Ska du däremot köra ner genom Europa och kanske rent av plöja kilometer någon eller några dagar blir det aktuellt att fråga sig om där är kraft och komfort nog, speciellt för två, men det går finfint.

Åk och prova som en tidigare talar redan nämnt!

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/20:51
av Daniel Bonnér
Varför inte prova senaste versionen av Triumph Tiger 800, den är riktigt trevlig. Den är dessutom snygg vilket man inte kan säga om 800 GS, världens näst fulaste motorcykel om du frågar mig.

Jag körde Tigern en vecka på Gran Canaria (tack Gunnar för rutter och tips!!) och den har en mängd kvalitér, även med skjuts.

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-09/21:20
av Fredrik J
Vill du ha nåt lättare och smidigare än GSAn borde du kika på R1200R, bytte precis åt andra hållet och upplever en stor skillnad. Rn går ju dessutom utmärkt att packa full och skjutsa på utan att omkörningar blir något problem alls.

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-10/10:46
av BrooklynS
800 är ju ingen svag offroad-sexhundra från 1990-talet.

Den har ungefär samma effekt som K100 eller Goldwing. De orkar med passagerare, ja...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-10/23:13
av Knut Natt och Dag
Daniel Bonnér skrev:Den är dessutom snygg vilket man inte kan säga om 800 GS, världens näst fulaste motorcykel om du frågar mig.


Nu blir jag nyfiken på vilken som är den allra fulaste?

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-11/17:45
av Thomas Stadin
Knut Natt och Dag skrev:
Daniel Bonnér skrev:Den är dessutom snygg vilket man inte kan säga om 800 GS, världens näst fulaste motorcykel om du frågar mig.


Nu blir jag nyfiken på vilken som är den allra fulaste?


OT

De med 2-cyl boxermotor ;)

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-11/18:56
av JErkers
Jag har skjutsat sambon fram och tillbaka överallt med full packning inkl tält på en R1150GS med 85 pållar innan hon själv tog MC-kort och skaffade egen hoj. F800GS har lika många hästar i stallet och jag tror nog att det skulle fungera minst lika bra att skjutsa din lättviktare till passagerare som det har fungerat för oss. Jag älskar min F800GS och det enda jag saknar är att ha min sambo bakpå ibland...

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-13/14:53
av Fredrik Holmqwist
Ska i helgen åka iväg och verkligen testköra den och se om det blir någon affär.
Men otrolig skillnad vad jag kan få för min i inbyte.
Samma maskin finns i 2 butiker. samma mil och samma utrustning.
Den ena butiken ger mig 40' i inbyte och den andra ger mig 65'
Så det blir ju inte direkt något val ven jag väljer att handla av.

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-13/15:06
av Thomas Stadin
Ta med dig sambon ut på provturen och låt henne tycka till. Det skiljer ju en hel del på passagerarsadlarna mellan din GSA och 800GS.

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-13/15:15
av Pledians
Magnus von Melen skrev:Skjutsar nästan aldrig men skull nog ändå vilja svara "nej" på den frågan.
Från en som skjutsar ofta så skulle jag svara definitivt ja på den frågan. Har skjutsat många ggr med min encylindriga 650 och både jag och den jag skjutsat har upplevt komforten som utmärkt, även med väskor och under omkörningar (i någorlunda lagliga hastigheter åtminstone). Så jag kan inte förstå hur en F800 inte skulle räcka till. Men såklart, är kravet raketacceleration oavsett växel kanske man ska titta på en S1000R istället?

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-13/15:33
av Fredrik Holmqwist
Thomas Stadin skrev: Det skiljer ju en hel del på passagerarsadlarna mellan din GSA och 800GS.


är det olika sadlar på gs och gsa på f800?
För det är gsa'n jag ska ha

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-13/15:57
av neutral
F800GSA har komfortsadel som standard.

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-13/16:00
av Magnus von Melen
Fredrik Holmqwist skrev:
Thomas Stadin skrev: Det skiljer ju en hel del på passagerarsadlarna mellan din GSA och 800GS.


är det olika sadlar på gs och gsa på f800?
För det är gsa'n jag ska ha


Gsa levereras original med den sadel som säljs som comfort till gs. Och ja, det är rätt stor skillnad, åtminstone för föraren. «2:på den» :oops:

@Pledians Mitt uttalande bygger mest på ts farhågor om att behöva växla ;)

Re: skjutsa på en f800

InläggPostat: 2015-05-13/20:58
av Olof Eriksson
Min fru tycker min F800 GS med komfortsadel är bekväm. Tom bättre än min V-Strom DL-1000. Som är otroligt skön sadel.