Svårt att få i neutralen på Dakar -06.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Svårt att få i neutralen på Dakar -06.

Inläggav colsson » 2015-06-09/10:19

När den står still är det i princip omöjligt men det funkar hyfsat när man rullar. Kan det vara kopplingen som behöver renoveras eller är det sliten växellåda? Den har rullat c.a 8.600 mil och går fint i övrigt.
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Svårt att få i neutralen på Dakar -06.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-09/13:40

Hej Christian!
Låter som kopplingen "drar" lite även med helt indraget kopplingshandtag.
Kolla först att kopplingsvajern är rätt justerad, så det inte bara är spelet som är för stort där.
Om inte det hjälper, är den första åtgärden att kolla så Du har rätt olja. De här Rotax-snurrorna är lite känsliga för det, se exempelvis http://faq.f650.com/FAQs/Gear_Shifting.htm - det kan hjälpa att byta olja.
Om inte det räcker, är det nog själva kopplingen som är boven. Skadade lameller och/eller skeva mellanskivor brukar göra så kopplings inte kan frikoppla ordentligt.
Det kan också vara själva kopplingsaxeln som spökar. Den är lagrad i aluminiumkåpan, och om lagringen blir sliten får inte axeln stöd utan "flexar", så att det inte kopplar ur som det ska.
Jag har det problemet på min G650 XChallenge, som i princip har samma motor fast med ännu mjukare material i kopplingskåpan (magnesiumlegering, Din är i lite hårdare aluminium).
Till min hoj finns en uppgraderad kopplingskåpa (11147699389) med stålbussningar för kopplingsaxeln, den lär ska passa även på i alla fall den senare F650GS-motorn med "Twin Spark".
https://youtu.be/z73h_QcsxEc
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst