Hej Christian!
Låter som kopplingen "drar" lite även med helt indraget kopplingshandtag.
Kolla först att kopplingsvajern är rätt justerad, så det inte bara är spelet som är för stort där.
Om inte det hjälper, är den första åtgärden att kolla så Du har rätt olja. De här Rotax-snurrorna är lite känsliga för det, se exempelvis
http://faq.f650.com/FAQs/Gear_Shifting.htm - det kan hjälpa att byta olja.
Om inte det räcker, är det nog själva kopplingen som är boven. Skadade lameller och/eller skeva mellanskivor brukar göra så kopplings inte kan frikoppla ordentligt.
Det kan också vara själva kopplingsaxeln som spökar. Den är lagrad i aluminiumkåpan, och om lagringen blir sliten får inte axeln stöd utan "flexar", så att det inte kopplar ur som det ska.
Jag har det problemet på min G650 XChallenge, som i princip har samma motor fast med ännu mjukare material i kopplingskåpan (magnesiumlegering, Din är i lite hårdare aluminium).
Till min hoj finns en uppgraderad kopplingskåpa (11147699389) med stålbussningar för kopplingsaxeln, den lär ska passa även på i alla fall den senare F650GS-motorn med "Twin Spark".
https://youtu.be/z73h_QcsxEc