F650cs -03 skakar sönder!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650cs -03 skakar sönder!

Inläggav Enrosabil » 2015-06-29/18:55

Hej Bullen jag har ett problem!
Min sambos andra kärlek, lillkarlsson, en f650cs från 2003, började under förra året vibrera mer och mer i bakdelen. Så till den grad att baklamporna (och även själva lyktan!) vibrerar sönder på löpande band! Däck är bytt ett par gånger under tiden och balanserat, så däri sitter inte problemet. Hojen är servad enligt bok. Någon som har något förslag på var vi ska börja leta?
Enrosabil
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2014-07-09/08:14

Re: F650cs -03 skakar sönder!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-29/21:17

Du kan väl börja med att beskriva symptomen lite mer ingående, så vi har en ände att börja nysta i...
Är vibrationerna t ex knutna till motorvarvet, eller är det hastighetsrelaterat?
(Enkelt test: kör i den hastighet där vibrationerna känns mest, släpp gasen och dra in kopplingen. Försvinner/förändras vibrationerna, eller är dom oförändrade?)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650cs -03 skakar sönder!

Inläggav Enrosabil » 2015-07-07/10:38

Vibrationerna är tveklöst knutna till motorvarvet, men framträder mer i högre farter.
Verkar framförallt vibrera i bakdelen av hojen. Det finns vibrationer i styret med, men mer i sadel och fotpinnar.
Enrosabil
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2014-07-09/08:14

Re: F650cs -03 skakar sönder!

Inläggav Kovlingen » 2015-07-07/11:41

Kanske nått att titta på ?

Engine Mounting Bolts.
These often vibrate loose with Driving or Engine vibrations and can contribute to a lot of Vibration through to the handlebars. These are Large Bolts with primarily Nyloc Nuts that fix the Engine to the Frame. Some are very hard to get to. You will need a 17mm socket for the Nut and an 8mm Allen key Socket to hold the Bolt. To get to the UPPERMOST bolt behind the Engine you will need to Remove the Tank. The Nyloc Nut types are mainly at the front of the Engine. They are located here: Uppermost Front, Next one Down (Easy to miss as behind Exhaust), Bolts 3 and 4, Lower Rear (Smaller), Upper Rear. (Just in Front of Carbs).

Ifrån denna sida
http://faq.f650.com/FAQs/Vibrations.htm
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst