Sida 1 av 1

Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2015-08-06/22:16
av Fredrik22
Nyss förvärvat en f650gs -01. Den har väldigt ojämn och ryckig gång och den dör ofta på tomgång.
Även om jag startar den på "rätt" sätt så dör den på tomgång när den blir varm. Den kan gå på tomgång och då variera mellan 1000-2000rpm, sedan bara tvärdö.
Vid körning under 3000rpm, dör den nästan vid gaspådrag och om man kör landsväg under 3500rpm så hoppar den och rycker väldigt mycket.
Varit inne på två auktoriserade verkstäder och ingen kan lösa det, inga felkoder
Tacksam för all hjälp

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2015-08-07/02:34
av Håkan
Kan vara så att den drar tjuvluft. T.ex. otät i insugningsstosen mellan topplock och spjällhus. Kanske sprickor i gummit eller felmonterat?

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2015-08-07/10:25
av Fredrik22
Ska försöka kontrollera det. Tack

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2015-08-07/20:50
av Fredrik22
Plockat isär, rengjort och kontrollerat. Hittade inga sprickor i gummit. Det såg ut att sitta rätt och vara tätt. Har någon varit med om att "spället" som sköter tomgången kärvar?
Satte ihop allt och samma problem kvarstår.

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2015-08-15/06:32
av Linusp3
Gammalt bränsle i tanken eller igensatt bränslefilter?

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2015-08-15/12:57
av Kovlingen
"Rätt" Tändstift som inte är ok . Tändhattar och kablar kan också ställa till det .

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2015-08-15/16:00
av HåkanH
Fredrik22 skrev:Varit inne på två auktoriserade verkstäder och ingen kan lösa det, inga felkoder

Tycker det är fantastiskt! finns det inte felkod/er, så finns inte felet heller. :roll:

Auktoriserade verkstäder har man ingen nytta av (Kennets MC är ett undantag), möjligen för garantiärenden och för de som inte kan eller vill serva sin hoj själv.

Blir det nåt annat fel, då får man fixa det själv eller vända sig åt annat håll....till mekaniker med erfarenhet!
Det är i.a.f. min personliga upplevelse!

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2015-08-17/06:34
av Linusp3
Har du kollat klassikern; batteripolerna? De kan vara lösa eller ha slitna/ärgade kopplingar!

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2016-03-13/11:27
av 2660699
Hoppas du hittat problemet. På följande länk http://faq.f650.com/main.html kan du kanske hitta en del svar.
Kolla Custom Fixes for Surging & Stalling
mvh Bertil

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2016-03-19/14:32
av Konsument
Jag har för mig att det på de modellerna går att få insprutningssystem återställt genom att vid start hålla inne startknappen tills ABS-lampan slocknar, drygt 5 sekunder, och sedan släppa ut startknappen.
Hittade denna äldre tråd som innehöll en del matnyttigt:
viewtopic.php?f=216&t=17464

Så tråkigt att nyinköpet krånglar för dig. Hoppas det ordnar sig så att du blir sjukt nöjd strax och får många fina minnen tack vare, ett normalt sett väldigt trevligt fordon.

Verkstadshandböcker, DVD-films-guider och annat finns på nätet. Underlättar en del.

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2017-04-13/20:20
av Fredrik22
Tack för tips....
Inget funkar, så jag rotar vidare

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2017-04-14/06:51
av Håkan
Kolla tändspole, tändkablar.
Är inte säkert att det finns en felkod för "osäker funktion" på tändspole. Den måste vara "hel trasig" (avbrott, kortslutning) innan felkoden visar sig...
Ev. byta tändspole,tändkabel med en kompis hoj och prova.

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2017-04-14/15:13
av Gunnar Elmgren
De kan vara ungefär vad som helst....
Några punkter att kolla, om det inte redan är gjort:
- Det kombinerade bränslefiltret/tryckregulatorn. Ska bytas var 4000:e mil.
- Dekompressionsmekanismen på avgas-kamaxeln. Kärvande centrifugalvikt kan ge skumma problem.
- Bränslepump och slangar. Åldrande bränsleslangar kan vara igensatta invändigt. En del slangar tål inte etanolen som all bensin numera är utspädd med.
- Tändlägesgivare (hall-givare), sitter ihop med generatorn innanför höger motorkåpa.
- Kabelstammar och kabelförbindelser. F650GS har ett notoriskt krånglande elsystem - jag har råkat ut för att en ledare gått av, mitt inne i en kabelhärva som satt helt skyddad, och isoleringen var helt oskadad..... tog lite tid att hitta!
- Flatstiftsäkringarna - en del typer har en lödd smält-tråd, och lödtenn har en tendens att få "mikrosprickor" av utmattning, när det utsätts för vibrationer. Sitter 3-4 st i en liten säkringsdosa under sadels framkant, plus en stor huvudsäkring vid batteriet.
- Tändningslåset och kablarna/lödningarna. Utsätts för rörelser då styret vrids.
- Tomgångsventilen (tomgångsmotorn) - kan kärva, vilket ger ojämn lufttillförsel som märks mest på lågvarv/låg last.
- Sidostödskontakten - vibrationer kan göra att den ibland signalerar "sidostöd nere", vilket ska bryta tändningen med växel i och utsläppt koppling.
- Dödarknappen på högra handtaget - en ganska klen och utsatt konstruktion.
- Batteriet - vibrationer kan ge tillfälliga kortslutningar, om något är löst inuti (metalldelar eller slam).
- Ventilspelet - för litet ventilspel eller kärvande ventilmekanism kan ge dålig kompression (även intermittent).
- Tjuvluft - t ex torrsprickor i någon luftslang kan ge ojämn gång.
- Dåligt tändstift/tändspole/tändkabel/tändstiftshatt. Möjligen fel avstörningsmotstånd.
- Laddningsregulatorn. En "burk" med kylflänsar som sitter på höger sida av motorn.

Ge Dig inte - någonstans finns felet! :twisted: :mrgreen:

Re: Väldigt ojämn gång, och dör

InläggPostat: 2017-05-03/10:02
av Fredrik22
2st nya tändstift DR8EIX, ett nytt batteri och putsade kontaktytor lösta alla problem. Fungerar klockrent.
Tack för Tips