F 650 Dakar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F 650 Dakar

Inläggav Börjesson » 2016-02-27/15:44

Då jag funderar på att köpa en lättare hoj för grus, så har jag sett att det finns några 650 Dakar till salu, blandannat en -05. Nu undrar jag hur det är med kvaliten på de encylindriga BMW? Eller är det bättre att köpa japanskt, typ Yamaha 660 r.
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Re: F 650 Dakar

Inläggav JAC » 2016-02-27/17:43

Dessa två cyklar är båda lika tillförlitliga. Jag körde drygt 8000 mil med en Dakar-06 och ca. 6000 mil med en Yamaha 660, visserligen en Tenere. Jag var helt nöjd med båda. Aldrig några problem.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: F 650 Dakar

Inläggav DaK » 2016-02-27/19:03

esso skrev: japanskt, typ Yamaha 660 r.


Den är inte japansk utan italiensk, spansk eller fransk, beroende på tilverkningsår :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: F 650 Dakar

Inläggav Konsument » 2016-02-28/16:26

Inte lätt att veta var saker tillverkas. Klar majoritet på Tellus hittills. Sertão kanske kan vara något?
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_G650GS
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: F 650 Dakar

Inläggav Moloc » 2016-02-29/10:37

Jag inhandlade ett stycke CRF250L för ett tag sedan. Den är tänkt, och går, till mycket grövre terräng än bara grus. Har köpt den för att kunna öva på och bli en bättre förare i terräng och på grus, även vid körning av den stora hojen. Är det något jag vill trycka på så kika gärna på hojar under 150kg, blir en helt annan upplevelse av kontroll. Går verkligen inte att jämföra med lunsarna runt 200kg-strecket. Hade en Transalp 650 förr, och den var visserligen mer lätthanterlig än GSen men fortfarande lång väg från nyförvärvet.

Honda har XR650R som alternativ om man vill ha en större än 250. BMW har ju G450/650X. Suzuki DRZ400 har jag hört bra om.
//Henrik Westerdahl

BMW R1200GSA LC 2014
Honda CRF250L 2015
Användarvisningsbild
Moloc
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2014-07-09/14:24
Ort: Lövsättra

Re: F 650 Dakar

Inläggav Börjesson » 2016-02-29/13:02

Tack för svaren, nu får jag se vad jag hittar. Vill ju till att komma en bit under 200 kg för att det skall vara någon mening att skaffa en till...
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Re: F 650 Dakar

Inläggav Lars Levén » 2016-03-24/20:13

Dakaren är skottsäker, Serva enligt boken och klappa den ibland så går den i en evighet. Tokbekväm, långa dagsetapper inget problem.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst