Försöker ta loss framhjul men bulten sitter fast

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Försöker ta loss framhjul men bulten sitter fast

Inläggav goldfish » 2016-05-05/23:20

Jag hade tänkt åka iväg och sätta på mina nya däck, men när jag försöker få av mitt framdäck så sitter bulten fast på min BMW F650GS Dakar. När jag tog av mitt bakdäck då var det gammalt klibbigt intorkat fett på bulten när jag väl lyckades få loss den.

Den sitter så pass att jag lyckas kröka två insex-nycklar när jag använt en förlängning för att få lite hävstång...

När jag kollat på youtube-filmer och läst min Haynes-manual så tolkar jag att man ska göra följande när man tar loss framdäcket:

1) Lossa den lilla skruven som låser bulten
2) Lossa "bromspaketet"
3) Skruva ut bulten lite grann
4) Höj upp MC:ns framdel så att man dra ut hela bulten och ta loss däcket.

Både skruven som låser bulten och själva bulten sitter på samma sida.

Just nu har jag sprutat i 5-56 så att det vår verka i natt... Är det någon som har ett tips på hur jag ska göra för att få loss bulten? Någon särskilt medel/spray eller ska man använda värmepistol och värma på bulten eller den del på fälgen där bulten gå igenom?
goldfish
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-09-26/22:14

Re: Försöker ta loss framhjul men bulten sitter fast

Inläggav Håkan » 2016-05-06/08:10

Hej.
Det du kallar för "bulten", är det hjulaxeln?

Efter vad jag kan se i ETK sitter en skruv (M8x20) nere på höger gaffelben, den har du alltså lossat?
Sedan är det hjulaxeln, som har ett insexhål också på höger sida, (minns inte exakt storlek på insex hålet, 8-10-12 mm ?). Verkstadshandboken föreskriver 80 Nm på hjulaxel. Det "går åt" ett ganska bra verktyg för det. Skaffa insexnycklar av god kvalitet, t.ex. Bondhus, Bacho eller Gedore, sätt på ett rör c:a 1m så ska du se att det går bra.

Lycka till! :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Försöker ta loss framhjul men bulten sitter fast

Inläggav Anders Nedemark » 2016-05-06/15:10

En insexhylsa på 1/2 tum på ett spärrskaft kommer bära fram hälsningen. Lossar det inte då är nåt annat fel.
Bild
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Försöker ta loss framhjul men bulten sitter fast

Inläggav goldfish » 2016-05-06/16:25

Jag får skylla på att jag är nybörjare :) Men det stämmer - bulten = hjulaxeln.

Jag införskaffade ett riktigt verktyg, dvs insexhylsa på 1/2 tum på ett spärrskaft och då gick det på en gång!

Nästa vecka blir det byte av däck!

Brukar ni fetta in framhjul/bakhjulslager eller rengöra med något speciellt medel?

Tack för tips!

Håkan skrev:Hej.
Det du kallar för "bulten", är det hjulaxeln?

Efter vad jag kan se i ETK sitter en skruv (M8x20) nere på höger gaffelben, den har du alltså lossat?
Sedan är det hjulaxeln, som har ett insexhål också på höger sida, (minns inte exakt storlek på insex hålet, 8-10-12 mm ?). Verkstadshandboken föreskriver 80 Nm på hjulaxel. Det "går åt" ett ganska bra verktyg för det. Skaffa insexnycklar av god kvalitet, t.ex. Bondhus, Bacho eller Gedore, sätt på ett rör c:a 1m så ska du se att det går bra.

Lycka till! :)
goldfish
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-09-26/22:14

Re: Försöker ta loss framhjul men bulten sitter fast

Inläggav Håkan » 2016-05-06/17:51

Så bra att det löste sig.
Hjullagren brukar vara helkapslade, finns inget speciellt underhåll att göra med dom.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst