Sida 1 av 1

Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-10-03/18:37
av Daniel Bonnér
Verkar som att det är en liten Mini-GS på intågande i form av en enstånka. Modellnamnet tycks bli G 310 GS. Det skall bli kul och se denna live på sikt.

http://www.advpulse.com/adv-bikes/bmw-g310gs-revealed/

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-10-03/19:54
av Thomas Stadin
Daniel Bonnér skrev:Verkar som att det är en liten Mini-GS på intågande i form av en enstånka. Modellnamnet tycks bli G 310 GS. Det skall bli kul och se denna live på sikt.

http://www.advpulse.com/adv-bikes/bmw-g310gs-revealed/


Kul med en mini-GS :)

Det har även ryktats om en annan liten mini-adventure från konkurrenten KTM. "390 Adventure" sägs beteckningen bli.

http://www.bike.se/nyheter/ktm-390-adventure-narmar-sig-produktion

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-10-21/21:19
av Daniel Bonnér
Det verkar även som Suzuki är på gång med en V-Strom 250

http://www.advpulse.com/adv-bikes/suzuki-strom-250-dl250-concept/

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-10-21/22:29
av Thomas Stadin
Daniel Bonnér skrev:Det verkar även som Suzuki är på gång med en V-Strom 250

http://www.advpulse.com/adv-bikes/suzuki-strom-250-dl250-concept/


Kul, men den verkar väga en hel del.
Wet Weight: 392 lbs. (178 kg)

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-10-21/22:44
av Thomas Stadin
KTM lägger sin 390 ADV på is till 2019.

https://www.rushlane.com/ktm-200-adventure-ktm-390-adventure-launch-12188983.html

Hojen på bilden ser annars riktigt tilltalande ut.
Jag skulle gärna köpa en lätt och låg off-road till sambon men några sådana finns tyvärr inte.

Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-10-22/08:42
av Gunnar Elmgren
Jodå Thomas, dom finns!
Vi har en CRF250L, den är visserligen lite i tyngsta laget (140 kg eller så) men hyfsat låg är den, och det är busenkelt att sänka den 3-4 cm till.
Ingen racer, men den är löjligt lättkörd och gör sitt jobb snällt!

Kan tänkas att den blir till salu när (om) G310GS väl kommer! :mrgreen:

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-10-22/12:39
av Thomas Stadin
Gunnar Elmgren skrev:Jodå Thomas, dom finns!
Vi har en CRF250L, den är visserligen lite i tyngsta laget (140 kg eller så) men hyfsat låg är den, och det är busenkelt att sänka den 3-4 cm till.
Ingen racer, men den är löjligt lättkörd och gör sitt jobb snällt!

Kan tänkas att den blir till salu när (om) G310GS väl kommer! :mrgreen:


Vi var på Honda och provsatt en men insåg att den var lite hög. En sänkning på 3-4 cm hjälper antagligen men frågan är om det räcker. Kan tänka mig att det finns sänkningssatser på eftermarknaden.
140 kg kan inte vara några problem så länge underlaget är grusväg. En sänkt CRF kanske kan vara ett alternativ :)

Yamahas motsvarigheter har vi inte testat.

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-10-22/14:22
av Daniel Bonnér
Jag upplever Yamaha WR250R som jag tror du syftar på dom avsevärt mycket högre. Tror vi snackar +5 centimeter i sadelhöjd.

Även jag har en CRF250L och kan intyga att det är en rolig liten hoj om man har förväntningar och användningsområden rätt ställda.

Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-10-22/16:19
av Gunnar Elmgren
Ni är välkomna att prova vår CRF, Thomas - den är extrasänkt ca 40 mm, helt utan att köpa ett enda tillbehör dessutom!

Yamaha WR250R är rejält mycket högre än CRF, skulle tro det skiljer så mycket som 70-80 mm. Knappt så jag (180 cm med långa ben) når ner!

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-10-22/21:57
av Thomas Stadin
Vi tackar för erbjudandet :)

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-11-07/22:36
av Daniel Bonnér
Honda visar uppdaterad CRF250L och en ny CRF 250 Rally, båda med ABS:

http://www.hondamc.com/hojar/honda-crf250l-2017/

http://www.hondamc.com/hojar/honda-crf250-rally-2017/

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-11-07/22:47
av Thomas Stadin

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-11-07/22:51
av Thomas Stadin

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-12-24/23:14
av Leif L
Hojen känns som något man skulle behöva ha...
I så fall börjar man närma sig rötterna, dvs den Honda CB 325 -71, som man körde med några somrar i mitten på sjuttiotalet.

Det sägs inte specifikt att den skulle vara ämnad för pensionärer, men tanken är väl att man skall tänka själv?

Ca 170 kg låter som rena drömmen. Kanske något att åka till Vladivostok med?

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-12-25/20:21
av Daniel Bonnér
Har vi någon indikation på var den ny 310 GS hamnar prismässigt?

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-12-25/21:35
av Max Mad
Daniel Bonnér skrev:Har vi någon indikation på var den ny 310 GS hamnar prismässigt?
Dyrt, sannolikt. Det är ju en BMW :D ;).

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-12-26/11:41
av Gunnar Elmgren
Max Mad skrev:
Daniel Bonnér skrev:Har vi någon indikation på var den ny 310 GS hamnar prismässigt?
Dyrt, sannolikt. Det är ju en BMW :D ;).

Inte så säker på att den blir "dyr" - G310R får ett grundpris på 47.900 kr, vilket indikerar att G310GS bör hamna under 55.000 eller så.
Det är i så fall prisvärt!

Däremot är den för tung i mina ögon - 170 kg fulltankad. Hade den varit 20 kg lättare, haft trådekerhjul och 21" framhjul hade det redan legat en beställning hos min vänlige BMW-handlare!

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-12-26/12:54
av Daniel Bonnér
Jag tror som du Gunnar, söder om 60.000 kronor. Jag hade precis som du hoppats på något lägre vikt men frammförallt attribut som gör den offroadvärdig i ordets rätta betydelse.

Jag väntar fortfarande på den heliga graalen, en 450 med lång servicintervall, bra fjädringskomponenter, hyffsad vikt och abs (avstägningsbar på bakhjulet).

Många har höga förväntningar på kommande KTM 390 Adventure. Själv tror jag att den kan bli lite av en besvikelse då 390 Duke som den bygger på inte riktigt kan klassas som lättviktare.

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-12-26/14:31
av Gunnar Elmgren
Daniel Bonnér skrev:Jag väntar fortfarande på den heliga graalen, en 450 med lång servicintervall, bra fjädringskomponenter, hyffsad vikt och abs (avstägningsbar på bakhjulet).

Det knasiga är, att BMW faktiskt hade "den heliga graalen", men la ner den - nämligen G650 XChallenge.
650 visserligen, men den gamla Rotax-motorn är både stark, smidig och pålitlig, och vikten på 155 kg är inte så galet mycket (även om den gärna fått vara 15-20 kg lättare). Bakfjädringen är lite udda med luftdämpare, men frånsett det är chassiet bland det bästa BMW åstadkommit - fullt i klass med t ex KTM 690 Enduro.
Trist att BMW la ner den efter bara 1,5 års produktion, och att man inte tagit upp den igen. Jag håller hårt i min!

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2016-12-27/00:01
av Daniel Bonnér
Det känns som öppet mål för mängder av tillverkare för tillfället då det är tunt med "riktiga offroad hojar" med 21" framhjul, någorlunda låg vikt och den numera lagstadgade abs:en. Dom fenomenala modellerna KTM 690 Enduro och Husqvarna 701 Enduro är tilltalande men rejält dyra i inköp och försäkring

Trodde att 2017 skulle bli det förlösande året men det var egentligen bara Honda som kom med något nytt. Tänker då på syskonen CRF250L (uppdaterad) och CRF 250 Rally.

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2018-04-15/10:05
av MichaelWa
Jag tog leverans på min G310GS igår och för mig börjar ett nytt kapitel nu.....
Har sedan 13 kört GS L/C:n med ny hoj vartannat år så 13 blev en 15,den blev 17 en Rallye.
Dock så åker jag ju inget på hojarna men vill ändå ha hoj och det ska va en ny, åker absolut inte grus och de kommer inte ut i regn.
När jag åker hoj så är det en högtidsstund och bara få va ett med hojen, kan leva på den turen länge.
Dock hade nu förnuftet hunnit ikapp och börjat fundera lite på vad jag gör med pengarna, fick tex lägga 70000:- från 15 upp till 17 Rallye hojen och det är mycket när man inte kör.....
Sålde Rallye och fick i princip igen pengarna (mycket mindre förlust än de 70") och köpte nu istället en G310GS för 60000:- som kommer funka för mina i snitt 170 mil per år.
Det ska bli spännande detta och är det helt fel så finns säkerligen "stor" GS kvar att köpa :-)

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2019-01-21/16:51
av fredl
MichaelWa skrev:Jag tog leverans på min G310GS igår och för mig börjar ett nytt kapitel nu.....
Har sedan 13 kört GS L/C:n med ny hoj vartannat år så 13 blev en 15,den blev 17 en Rallye.
Dock så åker jag ju inget på hojarna men vill ändå ha hoj och det ska va en ny, åker absolut inte grus och de kommer inte ut i regn.
När jag åker hoj så är det en högtidsstund och bara få va ett med hojen, kan leva på den turen länge.
Dock hade nu förnuftet hunnit ikapp och börjat fundera lite på vad jag gör med pengarna, fick tex lägga 70000:- från 15 upp till 17 Rallye hojen och det är mycket när man inte kör.....
Sålde Rallye och fick i princip igen pengarna (mycket mindre förlust än de 70") och köpte nu istället en G310GS för 60000:- som kommer funka för mina i snitt 170 mil per år.
Det ska bli spännande detta och är det helt fel så finns säkerligen "stor" GS kvar att köpa :-)


Hej!
G310GS är en av hojjarna vi funderar på. Har du mer intryck att dela efter en säsong?

Re: Nya G 310 GS

InläggPostat: 2019-01-21/20:52
av MichaelWa
Ska försöka få till något om G 310 GS:n men vet inte vad jag ska skriva, gillar hojen skarpt men kan inte komma på varför men kört fler mil än på många år :-)
Har läst att flera haft synpunkter på bromsarna och de va oxå min första "Oj vad dåligt det bromsar" men åtminstone mina bromsar behövde köras en ganska bra stund. Detta är inget jag tänker på idag vid turerna.
Även läst att det varit svårt komma iväg på ettan och detta tycker jag oxå va mer bekymmersamt innan hojen fått några mil, klart den surrar på ettan men resten av växlarna är Ok.
Tycker de lyckats bra med att få till ett bra vrid/register i hojen trots bara 310cc
Det är klart det märks det är lilla GS:n man kör när man försöker hänga på kompisarna mellan trafikljusen, spelar ingen roll hur mycket jag varvar så blir jag efter men när farten på landsvägen är stabil så hänger man med resten av hojarna och det funkar även på motorväg. Dock inte så roligt men det går men roligare på lite kurvig landsväg men det gäller nog de flesta mc.
Den lilla kåpan passar mig på 178cm bättre än tex GS1200L/C kåpan och jag har det bättre bakom styret, dock gör boxern att man inte blir så blött om fötterna som man blir på denna i regn :-)
Lätt att hantera både på grus & gata och drar närmare 0,2xl/mil oavsett hur jag busar med den, dock är den hög att kliva av/på men när man sitter där har jag inte den känslan att jag inte når ner.
Då G 310 GS kostar 60000:- ny så blir ju alla tillbehör dyra så tog till september innan jag köpte något, blev Bmw diodblinkers och ett avgasrör från RallyRaid UK. Det nya systemet gör verkligen underverk på den lilla GS:n och det borde jag köpt långt tidigare då det blev en helt ny hoj.
Ett tillbehör som jag fortfarande väntar på är Bmw värmehandtag men dessa ska nu ha kommit enl.uppgift.