Sida 1 av 1

Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-10-16/20:56
av Rogge
Hej, är väldigt nöjd med min 650 på alla sätt men har fått problem med tomgången sedan verkstaden bytte bränslefiltret/regulatorn för några månader sedan. Hojen går mycket bra på alla sätt men när motorn har blivit riktigt genomvarm så blir tomgången högre vid rullning och när man stannar helt går den ner till 1400r/min. Det hela tycks bero på temperatur/fartvind för om jag kör tex 70km/h en stun så går den snällt ner till rätt tomgång även vid lätt rullning men om jag krypkör en kort stund så är problemet direkt tillbaka. Temperaturgivaren i luftburken är ny och likaså tomgångsmotorn/ventil men fenomenet kvarstår.
Verkstan säger att det troligen är väldigt tidsödande att leta/hitta detta fel, hoppas det finns någon här på forumet som kan tipsa vart jag skall börja......Gunnar med sina kunskaper kanske har något tips...???

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-10-17/01:38
av Håkan
Hej.
Välkommen hit. :)
Tjuvluft brukar ställa till det med tomgången. Alltså otätt vid spjällhus/insugningsstos, liknande.
Det kan vara svårt att hitta, mycket äldre hojar har det problemet, då byter man alla gummidetaljer runt insuget.
Har den nyss varit på verkstad borde dom hjälpa dig.

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-10-17/07:53
av Rogge
Tack Håkan för svar men dom har även kontrollerat tjuvluft väldigt noggrant och kan inte hitta några fel eller brister där. Man kanske skall byta alla gummidetaljer omkring insuget i alla fall......

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-11-14/19:55
av Rogge
Hej igen, inga fler som har några tips om vad som kan vara fel. Har beställt som Håkan sa nya gummidetaljer mm omkring spjällhuset och skall byta detta hemma i vinter. Har dock en känsla att det är någonting annat som spökar......

Någon som har fler idéer....???

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-11-18/10:12
av hebymats
Iridiumtändstift gör susen men det kanske inte är lösningen på ditt problem.
När man startar ska man inte röra gasen det påverkar också tomgången vilket jag märkt på min dakar.

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-11-18/13:05
av Gunnar Elmgren
hebymats skrev:Iridiumtändstift gör susen men det kanske inte är lösningen på ditt problem.
När man startar ska man inte röra gasen det påverkar också tomgången vilket jag märkt på min dakar.

Mats kanske är på rätt spår.... det är nämligen så, att motorelektroniken kalibrerar spjälläges-givaren när startmotorn går. Dvs det läge gasspjället har då Du startar motorn blir "nolläge", så att elektroniken vet när den ska ta över och reglera tomgången. Om gasspjället är i något annat läge vid start, kommer tomgångsregleringen att hamna snett.
(Det står i instruktionsboken att man inte ska röra gasen vid start, men inte varför....)
Nu kan ju gasspjället hamna fel även om man inte rör gasen - det kan vara en kärvande gasvajer (eller gasrulle), eller så glappar eller kärvar spjällaxeln, eller kanske det är något som hamnat ivägen rent mekaniskt vid vajern eller spjällarmen när man bytt filter/tryckregulator. Eller så har gasvajern hamnat fel.
Kan ju också tänkas, att den nya tryckregulatorn ger fel bränsletryck.
Möjligen kan den s.k. tomgångsmotorn kärva eller anslutningen till den vara glapp (det är en elektrisk luftslid, som reglerar luftflödet på tomgång).

Lycka till med felsökningen!

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-11-19/22:38
av Rogge
Intriumstift sitter på sen 3år tillbaka och detta gjorde underverk, gasen har jag aldrig rört vid start.
Jättetack Gunnar för ditt svar, får som du säger kolla mer noggrant på kärvande/klämd gasvajer eller kärvande gasspjäll men det konstiga är att fenomenet uppstår när motor/motorolja har blivit riktigt varm...???...men som sagt jag skall undersöka dina tips samt byta alla gummidetaljer omkring insuget som Håkan tipsade om. Börjar titta mer och mer på en okomplicerad DR650. Tack för alla hjälpsamma svar...!!!

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-12-17/10:54
av Rogge
Hej på er alla igen, en fråga till......ni som har denna äldre 650gs eller vet får väldigt gärna svara på min fråga.
Min hoj har ca 1800 r/min i tomgång vid kallstart och går väldigt sakta ner till 1400 r/min efter ca 4 min.
Har ni alla samma beteende på era, skall det vara så....???

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-12-17/11:01
av Håkan
Rogge skrev:Min hoj har ca 1800 r/min i tomgång vid kallstart och går väldigt sakta ner till 1400 r/min efter ca 4 min.
Har ni alla samma beteende på era, skall det vara så....???

Hej.
Tycker fortfarande att det där tyder på tjuvluft...

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-12-17/12:34
av BrooklynS
Spraya startgas runt insuget när motorn går på tomgång. Suger den tjuvluft någonstans kommer varvtalet att öka.

Annars kan det tyda på tröghet i gasvajrar eller spjäll. Saker utvidgas när de blir varma, kärvar det någonstans kanske spjället inte går tillbaka helt? Ev spjällfjäder som inte är korrekt monterad?

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-12-21/22:09
av Rogge
Har nu bytt alla gummidetaljer mm omkring insuget, provkörde idag och problemet kvarstår. I och med att tomgången påverkas med rullning......kan ABS-givaren (som är lite naggad) eller annan givare påverka det hela....???

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-12-21/22:16
av Gunnar Elmgren
Rogge skrev:Har nu bytt alla gummidetaljer mm omkring insuget, provkörde idag och problemet kvarstår. I och med att tomgången påverkas med rullning......kan ABS-givaren (som är lite naggad) eller annan givare påverka det hela....???

ABS-systemet kan knappast påverka tomgången - systemen är helt separerade.
Funderar på det där att tomgången är högre vid frilullning än vid stillastående; när Du rullar, gör Du det då med indragen koppling och växel i, eller lägger Du i friläget? Tänker att kopplingen kanske inte frikopplar ordentligt, så motorn "dras med" när Du rullar med växel i? Annars tror jag nog ändå mest på "tomgångsmotorn" (luftregulatorn), som kan ge sådana symptom om den kärvar eller elanslutningarna glappar/har dålig kontakt. Alternativt kan det vara spjälläges-givaren som spökar.
Bränslefilter/tryckregulator är mindre troligt, om motorn går som den ska i övrigt.

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-12-21/23:51
av Kovlingen
BrooklynS skrev:Spraya startgas runt insuget när motorn går på tomgång. Suger den tjuvluft någonstans kommer varvtalet att öka.

När familjen åkte 745:a blev det helt bara så där högre tomgång en dag . En mek. sa att "spreja startgas
vid insugspackningarna" och se där var felet . Tomgångsvarvet gick till rätt nivå så länge
den blev sprejad . Betyder det inte att varvtalet sjunker ? ?
Om en förbränningsmotor går på tomgång och bensin tar slut brukar den i detta ögonblick
höja tomgångsvarvet innan den dör .
Har jag sååå förbenat dåligt minne :?
Hur många som ger tipset har själv sett resultatet ?

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-12-22/15:30
av Rogge
Hej igen, tack Gunnar för dina synpunkter. Motorn tycker jag går väldigt bra i övrigt och jag har frikopplat växel i neutralläge vid rullning men fenomenet kvarstår. Kommer nog att titta över tomgångsmotorn som är ny samt spjällägesgivaren. Det märkliga är att det hela är relaterat till rullning och temperatur. Är även lite nyfiken på vad andra med liknande årsmodell har för tomgång vid kallstart, min ligger på ca 1700r/min och går sakta ner till 1400r/min efter ca 3 min om det också har något samband...???

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-12-27/18:11
av Rogge
Ingen som har svar på hur tomgångsvarvet ligger direkt vid kallstart på era hojar av samma modell...???

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-12-27/18:35
av Gunnar Elmgren
Rogge skrev:Ingen som har svar på hur tomgångsvarvet ligger direkt vid kallstart på era hojar av samma modell...???

Nu är det några år sedan jag hade men F650GS -02, men vad jag minns låg tomgångsvarvtalet runt 1400/min med varm motor. Har iofs en G650 XChallenge med (i princip) samma motor, men den har ingen varvräknare så jag kan inte säga vad tomgången ligger på.
Här finns lite info:
http://faq.f650.com/GSFAQs/FuelInjectio ... le%20Speed

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2016-12-27/18:53
av Rogge
Tack Gunnar återigen, hoppas någon fler kan svara.......

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-01-01/17:43
av Rogge
Hej igen, har nu konstaterat att med riktigt genomvarm motor så är den något högre tomgången endast relaterad till rullning på bakhjulet och ej fartvind. Ställde hojen på centralstödet, gasar och släpper och tomgången går direk ner som den ska. Men om jag samtidigt snurrar bakhjulet och gasar och släpper så ligger tomgången kvar högre tills bakhjulet stannat, då går tomgången direkt ner......väldigt störande......konstigt beteende va....???...finns någon misstänkt givare i eller omkring drivaxeln i motorn som kan krångla...???

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-01-01/17:50
av Gunnar Elmgren
Rogge skrev:Hej igen, har nu konstaterat att med riktigt genomvarm motor så är den något högre tomgången endast relaterad till rullning på bakhjulet och ej fartvind. Ställde hojen på centralstödet, gasar och släpper och tomgången går direk ner som den ska. Men om jag samtidigt snurrar bakhjulet och gasar och släpper så ligger tomgången kvar högre tills bakhjulet stannat, då går tomgången direkt ner......väldigt störande......konstigt beteende va....???...finns någon misstänkt givare i eller omkring drivaxeln i motorn som kan krångla...???

Mysteriet tätnar....
Den enda givare som finns är den kombinerade hastighets- och ABS- givaren på bakhjulet (om Du nu har ABS, annars är den bara hastighetsgivare). Har aldrig lagt märke till att tomgången höjs av ett rullande bakhjul, men det är ju tekniskt fullt möjligt att ha en sådan funktion i motorstyrenheten. Har bara aldrig hört talas om det, och inser inte riktigt vad det skulle vara bra för.
Hur gör Du när Du "sätter snurr" på bakhjulet, som Du beskriver ovan? Har Du växel i och "gasar" upp bakhjulets rotation, för att sedan dra in kopplingen när Du släpper gasen? Eller lägger Du ur växeln medan bakhjulet snurrar?

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-01-01/19:12
av Rogge
Ja mysteriet tätnar eller hur Gunnar, ja det är ABS på denna......jag bara snurrar hjulet med handkraft när hojen står på centralstödet. Visst är det ett märkligt beteende....???

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-01-01/19:21
av Gunnar Elmgren
Rogge skrev:Ja mysteriet tätnar eller hur Gunnar, ja det är ABS på denna......jag bara snurrar hjulet med handkraft när hojen står på centralstödet. Visst är det ett märkligt beteende....???

Prova att koppla ur givaren på bakhjulet, och se om den beter sig likadant!

*EDIT* Hittade dessa:
http://faq.f650.com/GSFAQs/SpeedoABSSen ... %20Neutral
http://f650.com/forum/showthread.php?25 ... e+increase

Verkar vara avsiktligt, gissningsvis för att komma tillrätta med de "tjuvstopp" som förekom på tidiga årgångar.

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-01-01/21:08
av Rogge
Många tack Gunnar, skall testa och koppla ur givaren framöver. Har precis trixat in hojen via hallen och genom tvättstugan in i min lilla verkstad......kyla och vintern är på gång.

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-18/09:47
av Rogge
Hej igen, har nu kopplat ur givaren för ABS och hastighet på bakhjulet som Gunnar tipsade om. Skall ut och varmköra en rejäl tur idag och se om fenomenet kvarstår, jag tror det är kvar och att det sitter i någon satans styrelektronik. Återkommer med rapport.......

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-18/15:30
av Rogge
Ja, då har jag provkört och felet ligger kvar med urkopplad ABS och hastighetsgivare. Kopplade tillbaka och ger nu upp, troligen är det någon djävla digital elektronik som spökar......då är man som vanligt rökt....

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-18/15:49
av Kovlingen
Kan det med kylningen av motorn att göra och att den tror att den går varm och ökar tomgången
för att få kylning . (Ev. att motorn GÅR varm) Sitter väl något som känner av tempen .
Kolla vad verkstaden kan ha varit och "kladdat på" eftersom felet kom efter detta .
Spraya i alla kontakter du hittar . Kan ju vara en oxidering .

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-18/16:57
av Gunnar Elmgren
Rogge skrev:Ja, då har jag provkört och felet ligger kvar med urkopplad ABS och hastighetsgivare. Kopplade tillbaka och ger nu upp, troligen är det någon djävla digital elektronik som spökar......då är man som vanligt rökt....


Vänta nu.... Du har kopplat ur ABS/hastighetsgivaren på bakhjulet?
Och tomgångsvarvet ökar fortfarande, så snart Du snurrar på bakhjulet?
Finns inte en chans att elektroniken kan veta att bakhjulet roterar, om sensorn är urkopplad.
Återstår att det "knuffar på" mekaniskt - vilket känns osannolikt, i så fall borde rimligen bakhjulet snurra med hojen på centralstödet, motorn på tomgång och växeln i friläge.

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-19/17:31
av Rogge
Många tack för era svar, javisst är det detta märkligt.....tycker kanske kolvringen har en poäng där. Den något högre tomgången vid rullning kommer när motorn har blivit helt genomvarm efter en stunds körning.
Man kanske skall byta givaren/termostaten för kylsystemet om den styr tomgången....vad tycker ni....???
Väldigt tacksam för bra tips....!!!

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-19/19:16
av Håkan
Rogge skrev: kolvringen

Akta dig, nu blir Kovlingen arg. ;)

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-19/19:47
av Kovlingen
Håkan skrev:
Rogge skrev: kolvringen

Akta dig, nu blir Kovlingen arg. ;)

Det är lugnt Håkan .
Jag bara märker att jag inte är ensam om svårigheten att lisa och skräva :mrgreen:

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-20/21:50
av Rogge
Hej igen, ber tusen gånger om ursäkt. Skyller på slarv och trötthet......kovlingen ska det självklart stå....

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-20/21:53
av Kovlingen
Rogge skrev:Hej igen, ber tusen gånger om ursäkt. Skyller på slarv och trötthet......kovlingen ska det självklart stå....

"ASGARV" ! Det är lugnt :D :D :D

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-20/23:29
av Izvor
God kvæll

En tanke som slog mig..

Kan det inte vara nåt fel med Neutralgivaren. Før det ær i princip det enda elektroniskt som kan påverkas nær du snurrar hjulet før hand. Det borde inte vara så men den kan då i sin tur sænka spænningen på ditt elsystem och då kanske automatiskt den varavar upp før att ladda. Eller att ditt likstrømsomvandlare fuskar lite och slæpper igenom væxelstrøm som kan strula till det lite.

Har du møjlighet att kolla spænningen hur den beter sig vid de olika fenomen? Kolla så att du inte har tillfæliga væxelstrømmar på elsystemet.

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-02-21/21:13
av Rogge
Tack Izvor, ni är underbara med alla tips och idéer. Är det någon som vet var neutralgivare sitter...??

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-03-01/22:04
av Rogge
Frågar igen......ingen som vet var neutralgivaren sitter....???

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-03-01/22:10
av Kovlingen
Rogge skrev:Frågar igen......ingen som vet var neutralgivaren sitter....???

Jag har ju ingen aning eller svar men kolla om du hittar någon kabel som går till
berört område . Kan du hitta ett kopplingsschema kanske det kan lösa frågan .
Ledsen att jag inte har mer att komma med .

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-03-01/23:00
av neutral
Verkar sitta framför framdrevet.

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-03-01/23:11
av Gunnar Elmgren
neutral skrev:Verkar sitta framför framdrevet.

Japp, sitter på höger sida av motorn, innanför kåpan över motordrevet.

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-03-02/20:04
av Rogge
Underbart om den sitter så bra till, tänker eventuellt byta denna neutralgivare till en ny.....vad tycker ni...???

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-04-05/18:45
av Rogge
Ja då har jag bytt neutralgivare och provkört, fortfarande hög tomgång vid rull och genomvarm motor....

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-04-06/16:29
av Kovlingen
Min bil reagerar så att om jag bara släpper gasen helt så kompenserar den ändå med gas
även om det rullar i motlut .
Kan det vara så att den känner av att hjulet rullar och "hjälper till" för att det inte
ska bli motorstopp . Först när hjulet står stilla "fattar" den att det inte behövs .

Varför och hur vetti tusan :? :shock:

Måste du bromsa fast hjulet för att tomgången skall gå ner eller räcker det med att
du drar in kopplingen och låter hjulet stanna ?

Förlåt men jag kom att tänka på denna :shock: :oops:
https://www.youtube.com/watch?v=4ATCAnMDD_o

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-04-09/00:59
av Rogge
Det spelar ingen roll hur jag hanterar broms eller koppling, problemet uppkommer alltid när motorn har blivit riktigt genomvarm. Alltså inga problem med hög tomgång vid sakta rullning/krypkörning dom första ca 10 min men sen kommer det. Likaså om man har kört i högre fart en stund så motorn mm är lite nedkylda så är fenomenet borta innan Vid sakta rull/krypkörning, men krypkör jag lite direk efter är problemet direkt tillbaka. Det hela känns som om det är värmerelaterat till någonting på hojen......motorn kanske går lite för varm och påverkar någon givare/termostat eller liknande (inga lampor larmar). Som jag skrev tidigare, om jag har hojen på centralstödet med bakhjulet i luften och motorn helt genomvarm och gasar till så går tomgången ner direk men om jag handsnurrar hjulet (båda hållen) och gasar till så blir tomgången högre till hjulet stannar helt.
Visst är detta helt otroligt.....????

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-04-11/15:02
av Kovlingen
Hmm . Kanske redan skrivet :?
Skulle det kunna vara ett kabelbrott någonstans ? Eller ett relä som spökar .
Något är det ju som sköter tomgången .
När hojen blir varm tror datorn att den är kall och kör ökad tomgång för att
inte stanna .

Re: Tomgång BMW f650gs -00

InläggPostat: 2017-04-18/19:19
av Rogge
Ja inte vet jag......ger upp nu, får leva med detta tills man byter upp sig.