Fredrik Åkesson;731 skrev:Hej
Nu när det börjar bli mörkt,kallt och äckligt så har jag tänkt att ställa undan hojjen för säsongen.Den kommer att stå i ca +15-20 grader.Är det något mer man ska göra än att köra slut på bensinen i förgasarna,pumpa däcken lite extra och ta ut batteriet?
Fredrik
Däremot är det dagsens sanning att en tom tank utgör en allvarlig explosionsrisk samt fungerar som en fin kondenseringsanläggning för luftens fuktighet.
Lasse Funduro;745 skrev:Intressant. Hur är det om tanken är TOM, locket öppet och hojen står i +20? Så tänkte jag göra i år men det kanske är en väldigt dålig idé? Tacksam för svar!
Då har du alltså inte din mc i ett garage där bilar körs in och ut under vintern?
Explosionsrisken lär du ha kvar lik förbaskat om du inte gasar av tanken fullständigt (fråga närmaste förrådsmästare om den proceduren )
Lasse Funduro;748 skrev:Så var det tänkt. Ett alternativ om man inte har det är att ta loss tanken och förvara den på lämpligt ställe.
Lasse Funduro;748 skrev: Hmmm ... det är inte så att du vet? Kan vara bra att veta för de som tar bort tanken oxå.
Jovisst men allra enklast är väl att tanka fullt det sista man gör?
Mimmi;736 skrev:... demontera bromsklotsarna och torka dem separat. (i ugnen:eek: eller med hårfön/värmepistol). ....
Galne Dansken;757 skrev:Why???????
Marie;759 skrev:Efter att vi båda intagit rom&cola på äkta Stroh säger Mimmi sig icke kunna svara just nu....
Det kan trots BMWs rostfria skivor bli korrosion i den smala spalten mellan skiva och belägg. Genom att torka beläggen minskar du den risken.
/Marie
Guzzi-Leif;768 skrev:De kvinnor jag levt med genom åren (mamma och en handfull sambos) har alla haft starka åsikter om ugnens och köksbordets användning som mekhjälpmedel och inte tusan skulle jag ha fått låna en hårfön för att torka bromsklotsar. Å andra sidan har jag aldrig ens haft tanken att vårda mina bromsklotsar inför vinteruppehållet. Å tredje sidan har jag oftast hunnit vädra ugnen innan jag blivit upptäckt vid lagerbyten e.t.c.
Marie;787 skrev:.... och de gånger du blivit ertappad har du nästan önskat att det var tredje världskriget som utbrutit i stället...
/Marie - som tillgriper alla kökets resurser för mekarbeten då så erfordras...
Marie;812 skrev:Hur så? :confused:
Nog för att jag är ännu liberalare med att använda kökets resurser än vad Mimmi är, men skulle jag vara så omöjlig att leva med menar du?
/Marie
Dr. Zoidberg;805 skrev:
Har en fråga gällande batteriet: Det sitter ett Gel-batteri på min hoj och jag undrar hur man underhållsladdar detta på bästa sätt.
Mvh Viktor
Guzzi-Leif;768 skrev:Mimmi är den största mc-pedant jag hört talas om.
Eftersom hon inte enbart är pedant, trevlig och kvinna utan dessutom kompetent mekaniker, skulle jag gärna anställa henne som personlig vårdare för Molnets Broder med rejäl lön. Om jag bara haft råd...
Fredrik Åkesson;731 skrev:Hej
Nu när det börjar bli mörkt,kallt och äckligt så har jag tänkt att ställa undan hojjen för säsongen.Den kommer att stå i ca +15-20 grader.Är det något mer man ska göra än att köra slut på bensinen i förgasarna,pumpa däcken lite extra och ta ut batteriet?
Fredrik
Torparen;852 skrev:Nä..
(Förresten; varför köra soppatorsk, pumpa hjulen och ta ur batteriet?)
//L-E Jönsson
mbrobeck;891 skrev:JAg har åkt knappt 800 mil på min maskin och det blir väl mellan 20-50 till innan vintern hindrar nöjeskörandet. Jag tänkte göra en 1000 mila service i början på nästa års säsong så att den är frisk och fräsch inför sommaren. I denna tråden har jag förstått att det bildas korrosiva ämnen i oljan så att det är absolut bäst att byta olja inför vintern.
Jag kollade i handboken och där står att maskinen skall ha en SL alternativt CD, CE specad olja.
Nu till frågan, eftersom jag inte kommer att köra pärlan något under vintern undrar jag om man kan avända Biltemas MC olja i motorn som korrosions skydd. Den är specad SJ/CF så rimligtvis är den åtminstone vad avser C- specen OK. Jag råkar ha 4 liter sådan olja stående i hyllan.
Jag tänkte inte köra något med maskinen i vinter utan den kommer att stå i tempererat garage. Jag antar att det enda som kommer att köras på oljan är från garaget och 8 km till verkstaden innan den ersätts med nästa års olja.
Någon som vet.
MVH Magnus
Guzzi-Leif;892 skrev:Å andra sidan: Varför inte byta till "rätt" olja innan Törnrosasömnen så har du ju gjort en del av 1 000-milaservicen redan nu?(!) Oljan mår inte dåligt där den står!
Jag tänkte göra en 1000 mila service i början på nästa års säsong
Kenneth;961 skrev:mimmi skrev:Ship shape and Bristol fashion gäller såklart
Kan det möjligen vara dylika skönheter du åsyftar med "Bristol fashion"
http://www.boc.net/type_407.php
Hade det stora nöjet att få åka i Bristol Type 407, för några veckorsedan och nu ser jag ut så här i fejan
Ja, jag vet att detta va lite OT, men jag kunde inte låta bli...
Kenneth;961 skrev:Ship shape and Bristol fashion gäller såklart:)
Guzzi-Leif;990 skrev:Fasen så mycket man får lära sig här!
Dessutom märker jag att mina garage ligger en bit från Bristol...
Mimmi;993 skrev:...så tydlig skillnad i effekt:confused: Men det är klart, Kinna ligger mycket närmre Brittiska öarna än vad Karlstad gör:D
Guzzi-Leif;1472 skrev:Ssssccchhh!
Han sover nu, juh!
Inte i världens mysigaste boning men ändå över nollan och med hyfsad relativ luftfuktighet. Stora servicen + årsservice genomförd, nytt framdäck och bra bakdäck. Förutsättningar finns för en fin vårsäsong. Snart!
Som ni vet lever jag inte på ett sätt som gör att min kära mc kan bli huvudsaken i allt varför jag är mer än nöjd med årets 900 mil. Maken till väder under sommar + höst lär vi väl aldrig få uppleva igen. Eller varför inte.....?
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst