Dax att ställa undan hojjen

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Dax att ställa undan hojjen

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-10-26/19:07

Hej

Nu när det börjar bli mörkt,kallt och äckligt så har jag tänkt att ställa undan hojjen för säsongen.Den kommer att stå i ca +15-20 grader.Är det något mer man ska göra än att köra slut på bensinen i förgasarna,pumpa däcken lite extra och ta ut batteriet?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Lite mer...

Inläggav Mimmi » 2006-10-26/20:07

Fredrik Åkesson;731 skrev:Hej

Nu när det börjar bli mörkt,kallt och äckligt så har jag tänkt att ställa undan hojjen för säsongen.Den kommer att stå i ca +15-20 grader.Är det något mer man ska göra än att köra slut på bensinen i förgasarna,pumpa däcken lite extra och ta ut batteriet?
Fredrik



...finns det att göra, tycker i alla fall jag:) .
För min del så ställer jag inte undan något smutsigt, det gäller alla säsongsbetonade redskap/maskiner. Alltså en tvätt först, men se till att torka motorcykeln ordentligt. Om det är möjligt så kör en runda så att Du torkar bromsarna på så vis, annars demontera bromsklotsarna och torka dem separat. (i ugnen:eek: ;) eller med hårfön/värmepistol). Bromsskivorna torkar Du med sämskskinn eller trasa.

Sist ,men inte minst viktigt är att byta olja i motorn. Om Du avser att byta oljor i transmissionen så kan Du passa på nu också, när Du ändå kör den varm. Bromsvätskan byter jag inte i detta stadiet, utan senare under vintern. Kylvätskan däremot är lämpligt att byta nu, då har Du ett nytt och färskt korrosionsskydd i kylsystemet.

Detta var bara ett grundtips så att säga, för egen del så brukar det bli att jag mer eller mindre demonterar hela Kalle under vintern, mesr för att se hur han mår, och att ge honom lite smörjnig och överyn/puts på alla de ställen man normalt inte kommer åt...:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2006-10-26/20:18

Ta ut batteriet och ladda det en gång i månaden eller koppla på en underhållsladdare. Helst förvara det kallt också.

Tömd förgasare eller inte har jag hört olika. Har provat bägge men inte märkt någon större skillnad. Det allra bästa är att tanka i alkylatbensin och köra en sväng innan man ställer in den. Då är det förhoppningsvis bara att starta på våren och köra till tappen för frisk bleifrei 95. Det här med alkylatbensin är nog lite överkurs visserligen. En kompis som inte kört på flera år med sin hoj hällde i det innan han ställde in den. Väntar med spänning hur det skall gå.

I somras när jag hade lite för högt gräs rotade jag fram min briggs&stratton. Den hade nog stått ett år kanske med sur bensin i förgasaren. Jag drog och drog i snöret men den ville inte starta.
En hjälpsam granne stannade och hjälpte mig att skruva isär förgasaren.
Det var ingen vacker syn där. Slemmiga klumpar och annan skit. Torka och greja och lite ny bensin så startade den lätt.

Vidare så är det nog bara att tvätta och gulla en stund. Det mår den bara bra av. Helst köra en bra sväng på torra vägar efter tvätten så den blir ordentligt torr. Då slipper man ha en massa vatten i ljuddämparen.
Spelar kanske ingen roll på rostfritt och i sådan värme, men ändå.

Ja, nu är det kanske slutåkt för oss halvårsåkare. Jag skall själv köra min hoj till vinterförvaring 10 mil bort och väntar på en solig dag för detta.
Man är ju löjlig. En hoj skall väl kunna användas i alla väder, men det är inte roligt att köra i saltsmet och tjära eller hur.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-26/20:44

Att bensin skulle förlora så mycket av sin inneboende styrka över vintern är ren vidskeplighet och ont förtal!
Däremot är det dagsens sanning att en tom tank utgör en allvarlig explosionsrisk samt fungerar som en fin kondenseringsanläggning för luftens fuktighet. Det senare ökar risken för rost i tanken och vatten i förgasaren/insprutet. Fyll fullt med handelsbensin innan du ställer av.

Skiten i förgasarna har inget med årstiden att göra utan är frukten av tidigare synder/föroreningar. Sedan är det en annan sak att dyngan koncentreras under vintern (den go'a bensinen dunstar långsamt ur flottörhusen) och ofta kläggar igen kanaler/munstycken vid första start. Jag skulle absolut dränera förgasarna (kör inte slut på innehållet), spola ned lite fräscha kolväten för att skölja och sedan dränera en gång till.

Om du absolut vill; rotera motorn med bakhjulet/högsta växeln eller kick om det finns men avstå från att starta motorn under vintern!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Fukt i tanken?

Inläggav Lars Levén » 2006-10-26/21:20

Däremot är det dagsens sanning att en tom tank utgör en allvarlig explosionsrisk samt fungerar som en fin kondenseringsanläggning för luftens fuktighet.

Intressant. Hur är det om tanken är TOM, locket öppet och hojen står i +20? Så tänkte jag göra i år men det kanske är en väldigt dålig idé? Tacksam för svar!
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-26/21:25

Lasse Funduro;745 skrev:Intressant. Hur är det om tanken är TOM, locket öppet och hojen står i +20? Så tänkte jag göra i år men det kanske är en väldigt dålig idé? Tacksam för svar!


Stabil temp på 20+ samt låg relativ fuktighet (=normalt inneklimat vintertid) är förstås helt OK för en tom tank, utan att ge risk för kondens. Då har du alltså inte din mc i ett garage där bilar körs in och ut under vintern? Grattis!
Explosionsrisken lär du ha kvar lik förbaskat om du inte gasar av tanken fullständigt (fråga närmaste förrådsmästare om den proceduren ;) )
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Tanken inomhus

Inläggav Lars Levén » 2006-10-26/21:35

Då har du alltså inte din mc i ett garage där bilar körs in och ut under vintern?

Så var det tänkt. Ett alternativ om man inte har det är att ta loss tanken och förvara den på lämpligt ställe.

Explosionsrisken lär du ha kvar lik förbaskat om du inte gasar av tanken fullständigt (fråga närmaste förrådsmästare om den proceduren )

Hmmm ... det är inte så att du vet? Kan vara bra att veta för de som tar bort tanken oxå.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-26/21:40

Lasse Funduro;748 skrev:Så var det tänkt. Ett alternativ om man inte har det är att ta loss tanken och förvara den på lämpligt ställe.


Jovisst men allra enklast är väl att tanka fullt det sista man gör?

Lasse Funduro;748 skrev: Hmmm ... det är inte så att du vet? Kan vara bra att veta för de som tar bort tanken oxå.


Om jag det visste, skulle jag såklart berätta. Det handlar om att låta stå en jäkla tid med öppningen nedåt för att gasen skall försvinna, skölja med diesel och lufta igen. Vet att all tankningsutrustning inom Försvarsmakten hanteras så innan förrådsställning. Det var inte poppis när man (på den gamla tiden med dunkhantering) anlände till förrådet med trosskompaniets 600 jeepdunkar...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Skippa luftning

Inläggav Lars Levén » 2006-10-26/21:44

Jovisst men allra enklast är väl att tanka fullt det sista man gör?

Jo det verkar vara så:)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Petiga

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-26/22:08

Sedan är väl vi mc-freaks aningen petiga också...
Hösten -92 körde jag in min 1986 års Guzzi, oservad och genomskitig, i ett dammigt, fuktigt kallgarage där den stod i tre år för att sedan rullas över till ett någorlunda drägligt boende i ett cykelförråd dit kreti und pleti hade tillgång. Jag inte ens klappade om den eller tittade till den förrän jag åter började köra sommaren -98. Vill minnas att jag behövde köpa ett nytt batteri eftersom det frusit några gånger för mycket.
När jag sedan sålde maskinen sommaren -04 såg den ändå ut som ny (klickbar bild)!

Bild

Vet inte vad som hänt men nu tillhör jag de petigas skara trots att jag måste hålla på med det förhatliga tvättandet...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2006-10-26/22:40

Mimmi;736 skrev:... demontera bromsklotsarna och torka dem separat. (i ugnen:eek: ;) eller med hårfön/värmepistol). ....:)



Why???????
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Marie » 2006-10-26/22:56

Galne Dansken;757 skrev:Why???????


Efter att vi båda intagit rom&cola på äkta Stroh säger Mimmi sig icke kunna svara just nu.... :cool:
Det kan trots BMWs rostfria skivor bli korrosion i den smala spalten mellan skiva och belägg. Genom att torka beläggen minskar du den risken.
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-26/23:21

Marie;759 skrev:Efter att vi båda intagit rom&cola på äkta Stroh säger Mimmi sig icke kunna svara just nu.... :cool:
/Marie


Jahadudåfattarlajavaddevasomgjordattdeblevsomdeblev. Ni är helt enkelt på ett STROHlande humör.

MVH M
Magnus Brobeck
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-27/05:59

Marie;759 skrev:Efter att vi båda intagit rom&cola på äkta Stroh säger Mimmi sig icke kunna svara just nu.... :cool:
Det kan trots BMWs rostfria skivor bli korrosion i den smala spalten mellan skiva och belägg. Genom att torka beläggen minskar du den risken.
/Marie


Mimmi är den största mc-pedant jag hört talas om.
Eftersom hon inte enbart är pedant, trevlig och kvinna utan dessutom kompetent mekaniker, skulle jag gärna anställa henne som personlig vårdare för Molnets Broder med rejäl lön. Om jag bara haft råd...

De kvinnor jag levt med genom åren (mamma och en handfull sambos) har alla haft starka åsikter om ugnens och köksbordets användning som mekhjälpmedel och inte tusan skulle jag ha fått låna en hårfön för att torka bromsklotsar. Å andra sidan har jag aldrig ens haft tanken att vårda mina bromsklotsar inför vinteruppehållet. Å tredje sidan har jag oftast hunnit vädra ugnen innan jag blivit upptäckt vid lagerbyten e.t.c.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-27/13:54

Guzzi-Leif;768 skrev:De kvinnor jag levt med genom åren (mamma och en handfull sambos) har alla haft starka åsikter om ugnens och köksbordets användning som mekhjälpmedel och inte tusan skulle jag ha fått låna en hårfön för att torka bromsklotsar. Å andra sidan har jag aldrig ens haft tanken att vårda mina bromsklotsar inför vinteruppehållet. Å tredje sidan har jag oftast hunnit vädra ugnen innan jag blivit upptäckt vid lagerbyten e.t.c.


.... och de gånger du blivit ertappad har du nästan önskat att det var tredje världskriget som utbrutit i stället... ;) :D
/Marie - som tillgriper alla kökets resurser för mekarbeten då så erfordras...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Dr. Zoidberg » 2006-10-27/19:39

Marie;787 skrev:.... och de gånger du blivit ertappad har du nästan önskat att det var tredje världskriget som utbrutit i stället... ;) :D
/Marie - som tillgriper alla kökets resurser för mekarbeten då så erfordras...


Är du singel? ;)

Nä. Har en fråga gällande batteriet: Det sitter ett Gel-batteri på min hoj och jag undrar hur man underhållsladdar detta på bästa sätt.

Mvh Viktor
Dr. Zoidberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-10-12/20:46

Inläggav Marie » 2006-10-27/20:29

Dr. Zoidberg;805 skrev:Är du singel? ;)


Hur så? :confused:
Nog för att jag är ännu liberalare med att använda kökets resurser än vad Mimmi är, men skulle jag vara så omöjlig att leva med menar du?
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Dr. Zoidberg » 2006-10-27/21:01

Marie;812 skrev:Hur så? :confused:
Nog för att jag är ännu liberalare med att använda kökets resurser än vad Mimmi är, men skulle jag vara så omöjlig att leva med menar du?
/Marie


HAHA. Nej! raka motsatsen. Alla tjejer som är villiga att offra köket till mekplats måste ju bara vara konkurenskraftiga;)
Dr. Zoidberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-10-12/20:46

Batteriladdning.

Inläggav Mimmi » 2006-10-27/21:08

Dr. Zoidberg;805 skrev:
Har en fråga gällande batteriet: Det sitter ett Gel-batteri på min hoj och jag undrar hur man underhållsladdar detta på bästa sätt.

Mvh Viktor


Hej!

Mitt råd är att Du använder en bra batteriladdare, t.ex en CTEK. Jag har själv en sådan, modell 3600, som jag är mycket nöjd med. De har speciella funktioner som gör att de kan vara kontinuerligt inkopplade som underhållsladdare.
Vilket läge som skall användas till ett GEL-batteri vet jag ej. AGM-batterier är en typ av batterier som skall laddas vid lite högre spänning och då skall vinterläget på laddaren användas. ODYSSEY Reinbleibatterie hör till den gruppen, men tyvärr vet jag inte till vilken batterityp, laddningsmässigt, som ett GEL-batteri hänföres till. Men däremot är jag helt säker på att en CTEK-laddare fungerar utmärkt även till dessa!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Så rart...

Inläggav Mimmi » 2006-10-27/21:20

Guzzi-Leif;768 skrev:Mimmi är den största mc-pedant jag hört talas om.
Eftersom hon inte enbart är pedant, trevlig och kvinna utan dessutom kompetent mekaniker, skulle jag gärna anställa henne som personlig vårdare för Molnets Broder med rejäl lön. Om jag bara haft råd...


...och gulligt sagt:) :o

Faktum är att jag redan som mycket ung (12-15 år), utan protester från Mamma fick använda ugnen för att värma diverse motordelar... Förutsatt att de var minutiöst rengjorda, så att "det inte luktar verkstad i köket" som hon sade. Frysen var ju naturligt att använda, lager och andra delar spred ingen doft där...
Hårfön fick jag använda hennes, långt innan jag ägde någon egen. Både till min egen hårvård, samt till att värma det som behövde värmas till lägre värme än vad blåslampan presterade, dessutom var blåslampan lite mera trögstartad...:)

Men sedan fyra och ½ år är hon borta och nu råder jag mig själv...
Men tro inte att mitt hus ser ut som en verkstad i bostadsvåningen, tvärtom!
Ship shape and Bristol fashion gäller såklart:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-10-28/15:48

Hej
Tack för svaren.Den ska in på service veckan innan det planerade undanställandet.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Torparen » 2006-10-28/18:36

Fredrik Åkesson;731 skrev:Hej

Nu när det börjar bli mörkt,kallt och äckligt så har jag tänkt att ställa undan hojjen för säsongen.Den kommer att stå i ca +15-20 grader.Är det något mer man ska göra än att köra slut på bensinen i förgasarna,pumpa däcken lite extra och ta ut batteriet?
Fredrik


Nä..
(Förresten; varför köra soppatorsk, pumpa hjulen och ta ur batteriet?)

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Marie » 2006-10-28/23:39

Torparen;852 skrev:Nä..
(Förresten; varför köra soppatorsk, pumpa hjulen och ta ur batteriet?)

//L-E Jönsson


Bensin som inte finns kan inte fälla ut avlagringar (men jag föredrar själv att ha soppa i).
Förhöjt lufttryck minskar risken för tillplattad yta på däcken.
Ett urplockat batteri läcker ingen syra i hojens inre om det trots allt skulle frysa....
;)
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Angående avställningsolja

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-29/11:05

JAg har åkt knappt 800 mil på min maskin och det blir väl mellan 20-50 till innan vintern hindrar nöjeskörandet. Jag tänkte göra en 1000 mila service i början på nästa års säsong så att den är frisk och fräsch inför sommaren. I denna tråden har jag förstått att det bildas korrosiva ämnen i oljan så att det är absolut bäst att byta olja inför vintern.

Jag kollade i handboken och där står att maskinen skall ha en SL alternativt CD, CE specad olja.

Nu till frågan, eftersom jag inte kommer att köra pärlan något under vintern undrar jag om man kan avända Biltemas MC olja i motorn som korrosions skydd. Den är specad SJ/CF så rimligtvis är den åtminstone vad avser C- specen OK. Jag råkar ha 4 liter sådan olja stående i hyllan.
Jag tänkte inte köra något med maskinen i vinter utan den kommer att stå i tempererat garage. Jag antar att det enda som kommer att köras på oljan är från garaget och 8 km till verkstaden innan den ersätts med nästa års olja.

Någon som vet.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-29/11:10

mbrobeck;891 skrev:JAg har åkt knappt 800 mil på min maskin och det blir väl mellan 20-50 till innan vintern hindrar nöjeskörandet. Jag tänkte göra en 1000 mila service i början på nästa års säsong så att den är frisk och fräsch inför sommaren. I denna tråden har jag förstått att det bildas korrosiva ämnen i oljan så att det är absolut bäst att byta olja inför vintern.

Jag kollade i handboken och där står att maskinen skall ha en SL alternativt CD, CE specad olja.

Nu till frågan, eftersom jag inte kommer att köra pärlan något under vintern undrar jag om man kan avända Biltemas MC olja i motorn som korrosions skydd. Den är specad SJ/CF så rimligtvis är den åtminstone vad avser C- specen OK. Jag råkar ha 4 liter sådan olja stående i hyllan.
Jag tänkte inte köra något med maskinen i vinter utan den kommer att stå i tempererat garage. Jag antar att det enda som kommer att köras på oljan är från garaget och 8 km till verkstaden innan den ersätts med nästa års olja.

Någon som vet.

MVH Magnus


De korrosiva ämnena bildas under förbränningsprocessen, särskilt då motorn inte uppnått arbetstemperatur. Det som händer med alltför gammal/mättad olja, är att de neutraliserande ämnena till slut inte orkar ta hand om det sura.
Byt du till den innehavda oljan, kör motorn genomvarm och känn dig sedan nöjd med det skydd du gett din kära mc!

Å andra sidan: Varför inte byta till "rätt" olja innan Törnrosasömnen så har du ju gjort en del av 1 000-milaservicen redan nu?(!) Oljan mår inte dåligt där den står!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-29/11:21

Guzzi-Leif;892 skrev:Å andra sidan: Varför inte byta till "rätt" olja innan Törnrosasömnen så har du ju gjort en del av 1 000-milaservicen redan nu?(!) Oljan mår inte dåligt där den står!


Jag tackar för det sista förtydligandet, jag hade fått för mig att oljan åldrades även på 4 månaders vinterförvaring och var av sämre kvalitet till våren.

Jag mekar normalt inte själv längre, annat än det mest basala, jag får väl inkludera oljefilter byte i detta nu också.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Varför vänta?

Inläggav Lars Levén » 2006-10-29/11:34

Jag tänkte göra en 1000 mila service i början på nästa års säsong

Varför inte göra servicen i höst? Verkstaden har en himla massa att göra till våren och du riskerar väntetid. Dessutom kan du säkert få lite bättre pris nu i höst eftersom verkstadsjobben är färre?
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2006-10-29/18:55

Då har jag kört hojen till vinterförvaringen.
Det gjorde jag igår lördag. Fast jag kom in i ett regnväder som inte ville sluta. Men den hinner väl torka innan våren:rolleyes:
Och i morse när jag hämtade tidningen såg jag dom där hemska ringarna i asfalten efter saltbilen. Hemska för hojen, men säkert bra för trafiksäkerheten vintertid.
Det är kanske ingen större fara att köra en kort(10 mil)sväng i salt-smet, men det känns inget roligt. Det finns det säkert tillräckligt många som gör. Och betydligt längre:eek:

Nu får jag roa mig på min 125cc scooter från Kina i vinter. Jag har inte tänkt att köra till jobbet, eller i ur och skur. Men en liten kortare sväng hemmavid till kompisar och så. Den skall hårdtestas i tufft svenskt vinterklimat. Jag tjyvstartade med den i våras på alla möjliga och omöjliga vägar. Lite saltsmet och en hel det tjälskadade grusvägar. Lite illa med 13" hjul och kort fjädringsväg förståss.

Olja bytte jag på Dakaren innan "I Svenska Rallyts Spår" i semtember. Jag åkte även "Långkalsongrundan" 1 oktober. Så oljan är väl inte alltför nersmutsad efter dom heldagskörningarna hoppas jag.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Bristol fashion

Inläggav Kenneth » 2006-10-30/15:06

Ship shape and Bristol fashion gäller såklart:)[/quote]

Kan det möjligen vara dylika skönheter du åsyftar med "Bristol fashion"
http://www.boc.net/type_407.php
Hade det stora nöjet att få åka i Bristol Type 407, för några veckorsedan och nu ser jag ut så här i fejan:D

Ja, jag vet att detta va lite OT, men jag kunde inte låta bli...:o
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Nja...

Inläggav Mimmi » 2006-10-30/17:21

Kenneth;961 skrev:
mimmi skrev:Ship shape and Bristol fashion gäller såklart


Kan det möjligen vara dylika skönheter du åsyftar med "Bristol fashion"
http://www.boc.net/type_407.php
Hade det stora nöjet att få åka i Bristol Type 407, för några veckorsedan och nu ser jag ut så här i fejan

Ja, jag vet att detta va lite OT, men jag kunde inte låta bli...



...det är inte bilen som åsyftas med mitt uttryck...:) Det står för ordning och reda, samt perfekt puts på allt. Jag har lärt mig det av en gammal chief som var ilandstigen och arbetade som maskinchef på lasarettet här, när jag arbetade som maskinist därstädes. Då lärde jag mig verkligen hur det skall se ut i en ångcentral... Det har jag alltid tillämpat sedan när det gäller puts och ordning på alla de ställen jag haft något att säga till om. Således gäller det numera tyvärr enbart hemma hos mig i mitt eget hus och mina egna tillhörigheter:( :)

Av lite mer udda engelska märken föredrar jag Alvis före Bristol. Deras modeller är underbara, ända från Speed Twenty till de sista modellerna karosserade av Graber. Och däremellan TC21/100 "Grey Lady" inte att förglömma!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-30/19:27

Kenneth;961 skrev:Ship shape and Bristol fashion gäller såklart:)


Visst har Mimmi rätt (precis som vanligt) ;)

Ship-shape and Bristol fashion
Meaning
In first-class order.
Origin
BildIn May 2005 there was a brief flurry in English newspapers concerning the origin of the term [url="http://www.phrases.org.uk/meanings/nitty-gritty.html"]nitty-gritty[/url]. A company that had recently presented an 'equality and diversity' course in Bristol had suggested that this term was a reference to an ethnic slur and should no longer be used. Those English journalists with a seek and destroy mission against political correctness rubbed their hands when, much to their satisfaction, it turned out that the claim had no substance.
What wasn't picked up by many at the time was an additional claim that 'ship-shape and Bristol fashion' was also a derogatory description of black people who were ready for sale as slaves. This is also unsupported by any evidence. The phrase has a perfectly sound derivation which is nothing to do with race.
'Ship-shape and Bristol fashion' isn't widely used outside the UK and even there less so than in earlier times, so a little background may be in order.
Bristol has been an important English seaport for more than a thousand years. The city is actually several miles from the sea and stands on the estuary of the River Avon. Bristol's habour has one of the most variable tidal flows anywhere in the world and the water level can vary by more than 30 feet between tides. Ships that were moored there were beached at each low tide. Consequently they had to be of sturdy construction and the goods in their holds needed to be securely stowed. The problem was resolved in 1803 with the construction of the Floating Harbour. There's no absolute proof that the term 'Bristol fashion' originates with that geography but the circumstantial evidence seems very strongly in favour of it.
Just as an aside, Bristol has another linguistic claim to fame. In earlier days the town was called Bristowe (or Brigstow). A quirk of the local spoken dialect is to add els to the end of words, hence Bristowe became Bristol. Another nice example of this is the name for the laminate sheeting used on worktops. You might call this Formica; in Bristol it is Formical.


'Ship-shape and Bristol fashion' is actually two phrases merged into one. Ship-shape came first and has been used since the 17th century. It is recorded in Sir Henry Manwayring's 'The sea-mans dictionary', 1644:[INDENT]"It [the rake] being of no use for the Ship, but only for to make her Ship shapen, as they call it."[/INDENT]

Bristol fashion was added later and is first seen in print during Bristol's heyday as a trading port, in Richard Dana Jr's 'Two years before the mast', 1840:[INDENT]"Everything on board 'ship-shape and Bristol fashion'."[/INDENT]

Admiral William Henry Smyth's 1865 'Sailor's Word-book - an alphabetical digest of nautical terms', which is a treasure trove of nautically inspired phrases, has a definition of the phrase:[INDENT]"Said when Bristol was in its palmy commercial days - and its shipping was all in proper good order."[/INDENT]
Magnus Brobeck
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-30/23:06

Fasen så mycket man får lära sig här!
Dessutom märker jag att mina garage ligger en bit från Bristol...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Jaså, gör det...

Inläggav Mimmi » 2006-10-30/23:15

Guzzi-Leif;990 skrev:Fasen så mycket man får lära sig här!
Dessutom märker jag att mina garage ligger en bit från Bristol...



...så tydlig skillnad i effekt:confused: Men det är klart, Kinna ligger mycket närmre Brittiska öarna än vad Karlstad gör:D ;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-30/23:53

Mimmi;993 skrev:...så tydlig skillnad i effekt:confused: Men det är klart, Kinna ligger mycket närmre Brittiska öarna än vad Karlstad gör:D ;)


Sedan inträder något slags geografisk inkontinuitet, för enligt dessa kriterier verkar Vejbystrand ligga någonstans i antipoderna. I närheten av den Nya Zeeländska sydön...;)
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-05/15:15

Nu står den i garaget och blänker.Tog en sväng till Statoil i Skogås och tvättade.Skönt att man får stå inomhus och tvätta med varmvatten till det facila priset av 45 kr :)
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inomhus-tvätt

Inläggav Claes Jonsson » 2006-11-06/14:56

Det är ju alltid bra att stå inne i en varm lokal och tvätta så man slipper få kalla fingrar.

Och nu är det väl bara att ta fram kort och filmer från sommaren och minnas tillbaka.
Snart börjar planeringen för nästa sommar. Eller hur:)

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Ssssccchhh!

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-11-08/15:15

Ssssccchhh!
Han sover nu, juh!
Inte i världens mysigaste boning men ändå över nollan och med hyfsad relativ luftfuktighet. Stora servicen + årsservice genomförd, nytt framdäck och bra bakdäck. Förutsättningar finns för en fin vårsäsong. Snart!
Som ni vet lever jag inte på ett sätt som gör att min kära mc kan bli huvudsaken i allt varför jag är mer än nöjd med årets 900 mil. Maken till väder under sommar + höst lär vi väl aldrig få uppleva igen. Eller varför inte.....?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Extra surt ställa in nyköpt MC

Inläggav Kjell Johansson » 2006-11-08/15:54

Eftersom jag efter en tids spaning bytte till mej min första BMW för bara några veckor sedan är det alldeles ovanligt snopet att direkt man fått hem klenoden ställa in för säsongen. Tyvärr har jag förhållanden som påminner om Guzzi-Leifs vad gäller garage (beskrevs i annan tråd).
MCn härskar i garaget sommartid men till vintern får tvåhjulingen maka på sig till förmån för sambons bil. Då flyttar hojen med stort besvär in i ett litet trångt rum längst in i garaget och när den väl skohornats in där så blir den där till mars-april.

Har skjutit på den manövern i det längsta men till helgen får det nog bli av.
Så får man istället grubbla över nästa års utflykter och ev någon veckolång långresa. Eftersom MC bytet innebar en övergång från sporttourer till GS så utvidgas möjligheterna vad gäller vägval en hel del. Tidigare så var färden nedför min grusade garageuppfart dagens utmaning men nu kan det vara dags att införliva traktens grusvägar i mitt revir.
Mitt privat liv ställer ochså en del restriktioner på MC åkandet men då jag jobbpendlar med hojen så blir det ända en 1200-1500 mil/år

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Marie » 2006-11-08/19:00

Guzzi-Leif;1472 skrev:Ssssccchhh!
Han sover nu, juh!
Inte i världens mysigaste boning men ändå över nollan och med hyfsad relativ luftfuktighet. Stora servicen + årsservice genomförd, nytt framdäck och bra bakdäck. Förutsättningar finns för en fin vårsäsong. Snart!
Som ni vet lever jag inte på ett sätt som gör att min kära mc kan bli huvudsaken i allt varför jag är mer än nöjd med årets 900 mil. Maken till väder under sommar + höst lär vi väl aldrig få uppleva igen. Eller varför inte.....?


Nej fortsätter vi att köra helt hejdlöst med våra hojar så finns det nog gott hopp om fler sådana här somrar och höstar tack vare den globala uppvärmningen. Jag måste tillstå att jag gärna har fler sådana här år.....:D
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst