F650 Startproblem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650 Startproblem

Inläggav hpngs1000 » 2006-11-06/11:26

Dagens!

Har någon (haft) problem med en svårstartad F650?? Det gäller en -99'a som gått några tusen mil och allt är i förväntat eller gott skick, nya stift, kablar och hattar, ventispel ok etc, alltså inte "de gamla vanliga problemen" utan mer "seriösa" bekymmer!!

Har sökt runt på diverse nät-siter, Chain-Gang etc, utan att få riktigt grepp om ev. problem.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-06/12:36

Hej
Hur ser stiftet ut?blött,svart,torrt?.Det är inte så enkelt att det är sidostödsswitchen som ballat ur?
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Vet inte och Nej!

Inläggav hpngs1000 » 2006-11-06/20:07

Fredrik Åkesson;1313 skrev:Hej
Hur ser stiftet ut?blött,svart,torrt?.Det är inte så enkelt att det är sidostödsswitchen som ballat ur?
//FÅ


Vet inte än, har bara sett hojen, inte pillat i/på den än. Vet mer i slutet på veckan. Det har i alla fall inget med brytaren till sidostödet att göra, så längt är allt klart.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-07/10:26

Det är en sjukt basic maskin (åker en själv i mån av tid) som är förhållandevis lätt att felsöka; Men du måste ge betydligt bättre info.

Tänder den överhuvudtaget? Finns det gnista? Kommer bränsle fram? Har hojjen stått en längre tid?

Men i brist på annat då; Om vi bortser från fetare rena haverier som brända ventiler, brusten kamaxelkedja och hål i kolven, så finns det ett gammalt talesätt som säger att gnista + bränsle brukar vara = att motorn tänder.

Ta bort det ena så blir resultatet = 0.

Kommer inte bränsle fram, börja med att tanka hojjen. Sen är det bara att följa bränsleledningen från tanken och neråt genom förgasaren och se vart det är stopp. (En gissning kan vara den sjukt lilla silen vid T-röret som går in i resp förknasare alt igentäppta kanaler i knasaren om den stått länge med bensin i förgasaren.)

Får du ingen gnista, så kolla _båda stiften_, så får du en hint om hur tidigt i kedjan felet ligger. Saknas gnista så är det bara att gå över de mer banala felkällorna, som ev brytare till sidostödet och dödarknappen till vevaxelgivaren.

Elschema finns här: [url="http://faq.f650.com/FAQs/Photos/ElecPhotos/wiring1-1.gif"]http://faq.f650.com/FAQs/Photos/ElecPhotos/wiring1-1.gif[/url]

Men som sagt, mer info! Går motorn runt överhuvudtaget?
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-17/09:28

Så hur gick det?
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav hpngs1000 » 2006-11-17/22:27

Turbo-Puh;2127 skrev:Så hur gick det?

Jodå, tackar som frågar!

Gnista, bränsle, en snart uppsliten startmotor finns, allt fungerar! Det som fattas är KOMPRESSION!! Med bara 4 bar finns inte en enstånka i världen som startar!! Har börjat demontering av toppen men har inte kommit längre än att grenröret och lite smått runtomikring är bortplockat.

Enligt utsago har en avgasventil haft näst intill noll i spel, bränd ventil troligen följden.

Fortsättning följer!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-18/10:27

HPNGS1000;2212 skrev:Gnista, bränsle, en snart uppsliten startmotor finns, allt fungerar! Det som fattas är KOMPRESSION!! Med bara 4 bar finns inte en enstånka i världen som startar!! Har börjat demontering av toppen men har inte kommit längre än att grenröret och lite smått runtomikring är bortplockat.

Enligt utsago har en avgasventil haft näst intill noll i spel, bränd ventil troligen följden.



Finns det inte det? Jag vet då åtminstonde två ca 40m härifrån. En F650 '95:a och en Pegaso (typ '97). Min F650 ligger strax över 4 bar, och pegason något högre men ej över 5.

Men har du för mkt tid så är det klart att du kan plocka av toppen... ;)

Vad är symptomen hos patienten? Tänder den inte alls eller tänder den och inte vill fortsätta gå?


Edit: Förtydligande!!! Jag antar att du gjort din läxa och vet att F650 har en dekomp-mekanism på avgassidan... Därför kan du inte jämföra med en vanlig sugmotor som kanske ligger på 9 bar.

Såhär ser den ut för övrigt:
Bild

Du kan dock dock låsa den med lite tejp eller ett buntband medans du kör ditt komptest om du vill ha ett riktigt värde.

Men som sagt. Runt en 4 bar utan åtgärd borde vara ok.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav hpngs1000 » 2006-11-18/17:56

Turbo-Puh;2246 skrev:Finns det inte det? Jag vet då åtminstonde två ca 40m härifrån. En F650 '95:a och en Pegaso (typ '97). Min F650 ligger strax över 4 bar, och pegason något högre men ej över 5.

Vad är symptomen hos patienten? Tänder den inte alls eller tänder den och inte vill fortsätta gå?

Edit: Förtydligande!!! Jag antar att du gjort din läxa och vet att F650 har en dekomp-mekanism på avgassidan... Därför kan du inte jämföra med en vanlig sugmotor som kanske ligger på 9 bar.

Dagens!

Dekompen är dekativerad annars skulle tryckprovningen vara helt utan värde. En normal motor bör ligga på 10 bar, om inte mer.

Vad gäller symptomen så ger den endast ett [SIZE="1"]litet, litet[/SIZE] pöff ifrån sig. Å knappt det heller för den delen.

Motorn är urplockad ur ramen och komer troligen att bli "beheaded" under morgondagen.

Återkommer!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-18/18:13

Ska bli intressant att höra diagnosen.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav hpngs1000 » 2006-11-19/19:37

Turbo-Puh;2289 skrev:Ska bli intressant att höra diagnosen.

Kvällens!

Inte så mycket till diagnos ännu, bara lite mer info.

Det verkar som att om man tar ett komp-prov med dekompmekanismen aktiv får man en avläsning på ca 4 bar. Med den inaktiverad har jag fått ett något högre värde, ca 5,5 bar. Som jämförelse tog jag tempe....f'låt komp'en på min HP(n) som har ett fulltständigt okänt förflutet med lika okänt antal mil, vet egentligen bara att hojen är väldigt nerkörd. Den är tämligen trött, drar olja och är svårstartad. Den gav ca 6 bar, alltså marginellt högre an F-motorn. Blev konfunderad så det var bara att ge sig på nästa hoj i raden, en R80 GS Basic med 1043 cc och 10.3:1 i komp. Den har nya kolvringar och nyslipade ventiler sedan ca 1300 mil och bör alltså vara ett gott riktmärke. Trycket är ca 9 bar.

Med tryckmätaren fanns en handledning där man angav typiska tryck för diverse motorer, bl.a GL1200 och HD 1340. GL1200 har ett typiskt tryck på mellan 10.5 till 14 bar och HD'n ca 9 bar. Detta gäller för varm motor.

Over and out!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-20/07:58

Där ser man. Men som sagt, inom 40m radie står en F650 och en Pegaso som båda ligger på mellan 4-5 bar i ready-to-ride-mode, dvs helt påklädda. Och som - kanske bör tilläggas - fungerar utmärkt.

Följer med spänning.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav hpngs1000 » 2006-11-20/13:56

Turbo-Puh;2412 skrev:.........båda ligger på mellan 4-5 bar i ready-to-ride-mode..........

Ja, det är ju i paritet med vad jag skrev! Med dekomp aktiv ligger trycket på ca 4 bar. Jag återkommer med en korrekt avläsning med rätt justerade ventiler, deaktiverad avgaspys och varmkörd motor.

Funderade lite efter tryckmätningen och det slutade med att jag satte förbränningsrummet under tryck. Nja, ska kanske börja i annan ände som gav mig lite föraningar om vad problemet består av.

Vid demontering av motorn måste kopplingswiren kopplas bort. Eftersom wiren är klammad ihop med en kylvattenslang blev det lite fizzel att dela på slang och wire. Givetvis lossande slangen i motoränden............och INGET vatten kom ut! Hmmmmm..........
Nu är det så att det varit andra fingrar som försökt fixa till hojen, visste alltså inte om vattnet var avtappat eller ej.

Alltnog, motorn kom ur ramen och jag gjorde en sista koll innan jag började plocka bort toppen. Satte alltså förbränningsrummet under tryck och blev kanske inte direkt överraskad. Jag blev blöt istället!!! En kaskad av vatten kom ut genom en anslutning till vattenpumpen:

BLÅST TOPPACKNING!

Okdoki, bort med kamaxlar och topp. Jodå, packningen var synnerligen blåst!! Har inte hunnit mäta toppen ännu, men helt klart har den slagit sig. Dessutom blir det säkert kolvringsbyte. Det har liksom varit lite varmt om man så säger....

Over and out!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-20/13:59

Trist resultat men klarhet gör ju iaf att man sover något bättre på natten. Kanske.

Lycka till.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst