Turbo-Puh;2412 skrev:.........båda ligger på mellan 4-5 bar i ready-to-ride-mode..........
Ja, det är ju i paritet med vad jag skrev! Med dekomp aktiv ligger trycket på ca 4 bar. Jag återkommer med en korrekt avläsning med rätt justerade ventiler, deaktiverad avgaspys och varmkörd motor.
Funderade lite efter tryckmätningen och det slutade med att jag satte förbränningsrummet under tryck. Nja, ska kanske börja i annan ände som gav mig lite föraningar om vad problemet består av.
Vid demontering av motorn måste kopplingswiren kopplas bort. Eftersom wiren är klammad ihop med en kylvattenslang blev det lite fizzel att dela på slang och wire. Givetvis lossande slangen i motoränden............och INGET vatten kom ut! Hmmmmm..........
Nu är det så att det varit andra fingrar som försökt fixa till hojen, visste alltså inte om vattnet var avtappat eller ej.
Alltnog, motorn kom ur ramen och jag gjorde en sista koll innan jag började plocka bort toppen. Satte alltså förbränningsrummet under tryck och blev kanske inte direkt överraskad. Jag blev blöt istället!!! En kaskad av vatten kom ut genom en anslutning till vattenpumpen:
BLÅST TOPPACKNING!
Okdoki, bort med kamaxlar och topp. Jodå, packningen var synnerligen blåst!! Har inte hunnit mäta toppen ännu, men helt klart har den slagit sig. Dessutom blir det säkert kolvringsbyte. Det har liksom varit lite varmt om man så säger....
Over and out!