Tankar kring oljebyte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tankar kring oljebyte

Inläggav Dr. Zoidberg » 2006-11-07/16:44

Hej
Igår var det dags för olja + filterbyte. Själva genomförandet var inga problem, men en tanke slog mig idag (som jag antagligen vet svaret på själv, men man vill ju alltid vara helt 100% säker när det gäller såhär viktiga delar av hojen)

Skall det vara två olika typer av olja, en till motor och en till växellådan? Anledningen till att jag frågar är för att det ju fanns två urtappningspluggar.

Mvh Viktor
Dr. Zoidberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-10-12/20:46

Inläggav JBG » 2006-11-07/17:04

Nejdå, samma olja används både i motor och växellådan på F650, det är ett och samma system.

Anledningen till att det är två pluggar är att den ena sitter "i ramen" där reservoaren är, och den andra är under motorn, oljesystemets lägsta punkt.

Kom ihåg att varmköra hojen ordentligt efter oljebyte, slå av och vänta nån minut innan man kontrollmäter oljenivån igen. Den nya oljan måste pumpas ut i systemet, så man brukar få toppa upp några deciliter till.

När man byter filtret bör man vara extra noga när man skruvar tillbaka locket så att man inte klämmer kabeln som går till frilägesavkännaren i växellådan.
Det är ett standartfel att den kabeln blir avskavd, och lampan för friläge lyser konstant.
//Jonnie Be Good, Medlem nr 2671587
F650 | K1200RS | R1200GS
Användarvisningsbild
JBG
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2005-02-05/17:39
Ort: Uppsala

Inläggav Dr. Zoidberg » 2006-11-07/17:57

JBG;1397 skrev:Nejdå, samma olja används både i motor och växellådan på F650, det är ett och samma system.

Anledningen till att det är två pluggar är att den ena sitter "i ramen" där reservoaren är, och den andra är under motorn, oljesystemets lägsta punkt.

Kom ihåg att varmköra hojen ordentligt efter oljebyte, slå av och vänta nån minut innan man kontrollmäter oljenivån igen. Den nya oljan måste pumpas ut i systemet, så man brukar få toppa upp några deciliter till.

När man byter filtret bör man vara extra noga när man skruvar tillbaka locket så att man inte klämmer kabeln som går till frilägesavkännaren i växellådan.
Det är ett standartfel att den kabeln blir avskavd, och lampan för friläge lyser konstant.

Tack för snabbt och bra svar!
Det var som jag misstänkte då, ville vara helt säker dock.
Ska kolla med frilägeskabeln också.

Mvh Viktor
Dr. Zoidberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-10-12/20:46

Inläggav HMRHMR » 2006-11-07/22:18

Dr. Zoidberg;1396 skrev:Skall det vara två olika typer av olja, en till motor och en till växellådan?

Samma som sagt men tänk på att det skall vara en MC-olja enligt specen i instruktionsboken. (Dvs inte en bilolja som vi med boxrar kör på.)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-07/22:59

Hej
Kolla på den här länken: http://faq.f650.com/FAQs/Oil_Change_FAQ.htm

Ett tips är att vara FÖRSIKTIG med sump pluggen.Gängorna är lite sisådär.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Dr. Zoidberg » 2006-11-10/20:50

Jag kör på en Mc-olja (5-40w? full syntet tror jag den hette) och på ett BMW-orginal filter sats. Måste säga att jag är imponerad av filtersatsen som verkligen innehöll ALLT man kan tänkas vilja byta i oljesystemet.

Mvh Viktor
Dr. Zoidberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-10-12/20:46

Inläggav Bengt Allevad » 2006-11-11/13:19

Dr. Zoidberg;1700 skrev:Jag kör på en Mc-olja (5-40w? full syntet tror jag den hette) och på ett BMW-orginal filter sats. Måste säga att jag är imponerad av filtersatsen som verkligen innehöll ALLT man kan tänkas vilja byta i oljesystemet.

Mvh Viktor


Kul att höra något positivt om BMW-originaldelar. Mest skrivs det ju att allt är för dyrt!

En stor styrka är att man får med tätringar och när så är fallet O-ringar som går åt till filter och oljebyte.

Mycket prisvärda är mitt omdöme om de flesta både service- som reservdelar, som jag alltid köper original.

Att sedan BMW har delar, som mera ingår i ett visst sytemtänkande som exvis fjädringkomponenter och som inte jag tycker håller mitt mått, är en annan sak.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav JonasD » 2006-11-11/19:58

Jag kör på en Mc-olja (5-40w? full syntet tror jag den hette) och på ett BMW-orginal filter sats. Måste säga att jag är imponerad av filtersatsen som verkligen innehöll ALLT man kan tänkas vilja byta i oljesystemet.

Mvh Viktor


Tjenix!
Funkar det bra med "full syntet" olja?
Tänkte på kopplingen som lätt slirar med "fel" olja samt
växellådan som kan bli lite grinig...

Jag själv vågar inte köra med annat än delsyntet ev mineralolja.

Annars håller jag lätt med om filtersatsen från BMW...

/Jonas
JonasD
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-05-16/17:56

Inläggav Dr. Zoidberg » 2006-11-12/18:18

Bengt Allevad;1716 skrev:Kul att höra något positivt om BMW-originaldelar. Mest skrivs det ju att allt är för dyrt!

En stor styrka är att man får med tätringar och när så är fallet O-ringar som går åt till filter och oljebyte.

Mycket prisvärda är mitt omdöme om de flesta både service- som reservdelar, som jag alltid köper original.

Att sedan BMW har delar, som mera ingår i ett visst sytemtänkande som exvis fjädringkomponenter och som inte jag tycker håller mitt mått, är en annan sak.

140kr för oljefilter är väl lite i överkant, men helt ok totalpris med tanke på att stiften bara kostade ca 40 kr styck.

Har bara hunnit köra ca 10mil sedan oljebytet men har inte märkt av några konstigheter från varken koppling eller växellåda. Någon som gjort det med helsyntetolja i dessa hojar eller?

Mvh Viktor
Dr. Zoidberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-10-12/20:46

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-11-12/23:45

Dr. Zoidberg;1827 skrev:140kr för oljefilter är väl lite i överkant, men helt ok totalpris med tanke på att stiften bara kostade ca 40 kr styck.

Har bara hunnit köra ca 10mil sedan oljebytet men har inte märkt av några konstigheter från varken koppling eller växellåda. Någon som gjort det med helsyntetolja i dessa hojar eller?

Mvh Viktor


Ödesfrågan i detta stycke är inte mineral/syntet utan en hoper egenskaper som är mer eller mindre väl anpassade för "våt" koppling. Det finns alltså såväl mineral- som syntetoljor som passar riktigt dåligt ihop med kopplingar i oljebad.
De oljor som särskilt anpassats för oljebadande lameller har en särskild klassning enligt JASO vilket är en japansk industrinorm. Mer info hittar ni på http://www.jalos.or.jp/ och http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV0412.pdf
Vilken JASO-norm som är applicerbar? Tror den heter MA men kolla i instruktionsboken - det bör stå där!

Sedan är det förstås mycket en fråga om tycke och smak, skilda behov hos olika mc, mycket mumbo-jumbo samt väldigt mycket vinstintressen med i det hela. Jobbigt som tusan!

För övrigt kan man ju fundera på varför kopplerier inte klassas i APIs S-serie (eller lite mer långsökt C-serien) men det lär vi väl aldrig få reda på...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst