Dr. Zoidberg;1827 skrev:140kr för oljefilter är väl lite i överkant, men helt ok totalpris med tanke på att stiften bara kostade ca 40 kr styck.
Har bara hunnit köra ca 10mil sedan oljebytet men har inte märkt av några konstigheter från varken koppling eller växellåda. Någon som gjort det med helsyntetolja i dessa hojar eller?
Mvh Viktor
Ödesfrågan i detta stycke är inte mineral/syntet utan en hoper egenskaper som är mer eller mindre väl anpassade för "våt" koppling. Det finns alltså såväl mineral- som syntetoljor som passar riktigt dåligt ihop med kopplingar i oljebad.
De oljor som särskilt anpassats för oljebadande lameller har en särskild klassning enligt JASO vilket är en japansk industrinorm. Mer info hittar ni på
http://www.jalos.or.jp/ och
http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV0412.pdfVilken JASO-norm som är applicerbar? Tror den heter MA men kolla i instruktionsboken - det
bör stå där!
Sedan är det förstås mycket en fråga om tycke och smak, skilda behov hos olika mc, mycket mumbo-jumbo samt väldigt mycket vinstintressen med i det hela. Jobbigt som tusan!
För övrigt kan man ju fundera på varför kopplerier inte klassas i APIs S-serie (eller lite mer långsökt C-serien) men det lär vi väl aldrig få reda på...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.