Byta till mindre drev?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byta till mindre drev?

Inläggav Dakar » 2006-11-07/23:14

Som sagt, jag skall byta drivpaket på min Dakar -03 och funderar på att montera ett kugg mingra fram. Har läst att vissa gjort det.
För och nackdelar? :confused:
Dakar
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2006-10-08/11:20

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-11-08/00:02

Jag ska inte uttala mig om den förändrade utväxlingens välsignelser men ändå en allmän reflexion:
Om det är möjligt bör du hellre byta till ett större drev där bak (du får förstås räkna lite procent så du får samma förändring som tänkt) så håller det nya drivpaketet lite längre.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-08/08:13

Dakar;1436 skrev:Som sagt, jag skall byta drivpaket på min Dakar -03 och funderar på att montera ett kugg mingra fram. Har läst att vissa gjort det.
För och nackdelar? :confused:


Vad är anledningen? Nästa gång jag byter så kommer jag montera ett drev med +1 kugge fram, detta för att minska varvtalet något vid transportsträckor.

Det man vinner i kraft förlorar man i väg. Och tvärtom.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav Dakar » 2006-11-08/10:30

Turbo-Puh;1451 skrev:Vad är anledningen? Nästa gång jag byter så kommer jag montera ett drev med +1 kugge fram, detta för att minska varvtalet något vid transportsträckor.

Det man vinner i kraft förlorar man i väg. Och tvärtom.


Jag har fått för mig att det blir mindre växlande vid grus och skogskörning med bättre vrid. Därav förslaget till byte av drrev.
Dakar
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2006-10-08/11:20

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-08/10:43

Dakar;1460 skrev:Jag har fått för mig att det blir mindre växlande vid grus och skogskörning med bättre vrid. Därav förslaget till byte av drrev.



Bättre vrid får du givetvis, det man förlorar i väg vinner man i kraft. Men du lär nog få växla mer... Beroende på körstil givetvis, men generellt.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst