Hur mycket glapp

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur mycket glapp

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-10/13:04

Hallå
Jag var och kollade på mitt drivpaket i går och såg att det är lite glapp mellan kedja och kugg.Hur mycket glapp ska det vara för att man ska anse att drivpaketet är slut?
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Majkel » 2006-11-10/15:40

Det är slut när kedjan mitt på bakdrevet går att lyfta såpass att "toppen" på tänderna syns.

Personligen byter jag tidigare, när det börjar kännas allmänt sladdrigt och dreven blir spetsiga.
Majkel
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-06-03/12:21

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-10/15:51

Då är det nog rätt många mil kvar på min :) .Går att lyfta sisdär 3-4 mm
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Majkel » 2006-11-10/16:01

Fredrik Åkesson;1668 skrev:Då är det nog rätt många mil kvar på min :) .Går att lyfta sisdär 3-4 mm
//FÅ


Var lite otydlig märkte jag, med toppen på tänderna menade jag inte spetsen, när den syns är det riktigt kris! Skulle nog skrivet överdelen istället. Men med 3-4 mm glapp är det nog ingen fara på taket.
Majkel
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-06-03/12:21

Inläggav Okänd » 2006-11-16/21:46

Majkel;1665 skrev:Det är slut när kedjan mitt på bakdrevet går att lyfta såpass att "toppen" på tänderna syns.

Personligen byter jag tidigare, när det börjar kännas allmänt sladdrigt och dreven blir spetsiga.

man kan förlänga livstiden på dreven om det inte är försletet så kan man köpa ny kedja så har man kommit undan litte biligare än att köra alla delarna till sista milen ( finns drivbaket som är i lagom pris på Bike i Tollhättan)
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav Marie » 2006-11-16/22:02

mattiasjohansson1@hotmail;2079 skrev:man kan förlänga livstiden på dreven om det inte är försletet så kan man köpa ny kedja så har man kommit undan litte biligare än att köra alla delarna till sista milen ( finns drivbaket som är i lagom pris på Bike i Tollhättan)


Jag bytte inte för att min var alltför sliten, utan för att jag använde en alltför hårdhänt rengöringsmetod när jag plockade ner den hösten -04. Jag lade kedjan över natten i lysfotogen (från -30-talet). Sen fick den ligga i motorolja nästa natt. O-ringarna tog stryk, så att den knappt gick att böja efter en tid. Då dreven däremot inte var slitna nöjde jag mig med ett kedjebyte. Aldrig mera hoj med kedja:(
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Byt allt på en gång!

Inläggav Lars Levén » 2006-11-19/21:28

Ska du byta så byt kjedja och drev samtidigt. Det är värt de extra hundralapparna. Varför snåla?

Besiktningen har en tumregel har jag för mig, kan man få in en penna mellan kjedjan och drevet så är det definitivt dax för byte.

PS
Använd gärna kjedjelås när du gör bytet men se till att få ett nitat lås snarast därefter. Din verkstad fixar det enkelt och billigt.
DS
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst