Oljebyte med kall motor

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljebyte med kall motor

Inläggav Majkel » 2006-11-10/15:44

Dags för oljebyte igen på min dakar, oljebyten skall mig veterligen göras med varmkörd motor. Problemet för mig nu är att hojen står så till att jag helst inte vill starta den, den är dessutom väldigt isärplockad.

Hur stor skillnad i "urtappningsbar" oljemängd tror ni det blir med en kall motor istället för en varm? Andra problem om det görs med kall motor?
(den står i normal rumstemperatur ~20 grader, om det spelar någon roll)
Majkel
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-06-03/12:21

Inläggav Marie » 2006-11-10/17:01

Majkel;1666 skrev:Dags för oljebyte igen på min dakar, oljebyten skall mig veterligen göras med varmkörd motor. Problemet för mig nu är att hojen står så till att jag helst inte vill starta den, den är dessutom väldigt isärplockad.

Hur stor skillnad i "urtappningsbar" oljemängd tror ni det blir med en kall motor istället för en varm? Andra problem om det görs med kall motor?
(den står i normal rumstemperatur ~20 grader, om det spelar någon roll)


Jag tror inte att det blir någon större skillnad om du kan låta den stå och rinna ur över natten i gengäld. Har den stått länge så har du fått ner det som kan komma ner i sumpen redan, och då är det bara att ge det rejält med tid att rinna sista biten ut också.
Betydligt värre är det att starta motorn och sedan stoppa utan att köra den varm och direkt byta. Då tar det evigheter att få ner och ut oljan......
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Okänd » 2006-11-16/21:39

Majkel;1666 skrev:Dags för oljebyte igen på min dakar, oljebyten skall mig veterligen göras med varmkörd motor. Problemet för mig nu är att hojen står så till att jag helst inte vill starta den, den är dessutom väldigt isärplockad.

Hur stor skillnad i "urtappningsbar" oljemängd tror ni det blir med en kall motor istället för en varm? Andra problem om det görs med kall motor?
(den står i normal rumstemperatur ~20 grader, om det spelar någon roll)

man kan ju inte få ut all gammal olja ur motorn så det borde ju kvitta om man har kall eller varm motor,skälva så har jag samma sitts när jag bytter olja,om den är nu nedplockad så kolla ventil spelet på motorn och bytta stift med
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst