Kassa styrlager

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kassa styrlager

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-13/15:29

Hallå
Har funduron inne på service och det har visat sig att styrlagren är slut.Jag tycker kvaliteten på lagrena verkar vara lite si och så.Hojjen har bara gått 2000 mil och dom är redan slut.Vad kan man göra för att få dom nya att hålla bättre?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Kassa styrlager

Inläggav Greger » 2006-11-13/15:35

Tvätta aldrig, aldrig någonsin Din cykel med högtryck!
Greger:mad:
Greger
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2004-11-15/15:53

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-13/15:38

Nä det är klart.Själv har jag aldrig gjort den men man vet ju inte hur det är med föregående ägare.Lagren va iaf ok när jag köpte den för 1100 mil sen...
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Bengt Allevad » 2006-11-13/16:02

Fredrik Åkesson;1886 skrev:Nä det är klart.Själv har jag aldrig gjort den men man vet ju inte hur det är med föregående ägare.Lagren va iaf ok när jag köpte den för 1100 mil sen...
//FÅ


2000 mil brukar vara normalt på de rumänska originallager som sitter monterat i Funduron. När vi hade Funduros i familjen bytte jag till SKF-lager istället.

huruvida de var bättre eller än tillfällighet törs jag inte säga men de verkade hålla längre än 2000 mil.
oavsett vad du har för lager är det viktigt att årligen ta isär och packa in nytt fett. styrlagren är nog den chassikomponent som får utstå de största påfrestningarna.

Att tvätta med högtryck har kag aldrig upplevt som någon nackdel. Bara för att man använder högtryck behöver man inte spola in i ömtåliga ställen ;)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-13/18:05

Man kanske ska plocka ner det en gång/år och fetta istället för den intervall om 2000 mil som BMW tycker.Frågan är bara hur mycket bök det är att fetta dom.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Bengt Allevad » 2006-11-13/21:20

Fredrik Åkesson;1900 skrev:Man kanske ska plocka ner det en gång/år och fetta istället för den intervall om 2000 mil som BMW tycker.Frågan är bara hur mycket bök det är att fetta dom.
Fredrik


Om jag förutsätter att du tar den tank och kåpor årligen för rengöring under dem och ventilkontroll/justering samt byte av framgaffelolja så är det bara 1/2 timme extra att lossa övre gaffelkrona och mutter och släppa ner nedre gaffelkrona ihop med teleskopfjäderbenen för att komma åt att packa in lagren. Du behöver ju inte ta den nedre lagret varje gång du gör det.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-13/21:42

Hej
Det är ju just det där som göra att meckarna vill ha ohemult betalt.Nästa gång får man väl svära lite i garaget och göra det.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Smartswede » 2007-01-09/09:33

Tänkte att kanske ni som har kassa styrlager på Funduron kan tala om hur det kändes om ni alls märkte det innan verkstaden sa att de var kaputt.

"Snor" tråden lite då onödigt att starta ny tråd och denna just handlar om kassa styrlager :) Skälet är att på min Funduro med 2.700mil på mätarn så känns det som ett litet glapp ibland just innan maximalt styrutslag.
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-01-09/09:44

För egen del så märkte jag det inte speciellt mycket.Det fanns ett litet hack när styret var i mittläge men jag trodde det var wirearna som gjorde det..
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-27/17:47

Fredrik Åkesson;1884 skrev:Hallå
Har funduron inne på service och det har visat sig att styrlagren är slut.Jag tycker kvaliteten på lagrena verkar vara lite si och så.Hojjen har bara gått 2000 mil och dom är redan slut.Vad kan man göra för att få dom nya att hålla bättre?
Fredrik

Hade min f650gs-03 inne för 2000mila service (gått 2235mil) och fick då även byta styrlager och ompackning av gaffel till det fasila priset av 1344kr (arbete) + 830kr (material). Summa 2174kr (inkl. moms). Detta var med 20% vinterrabatt på arbete o 10% på material. Tog 3 timmar.
Hojjen hade då gått 2st långtouring, till Dolomiterna o Norska fjällen. Med full packning (sidoväskor+2st större väskor bakpå)....
Ingen aning om detta var normalt slitage men då jag frågade killarna på verkstan sa nån -" det är en parkeringskada, vilket händer ibland"
Nåt som jag sedan dess undrat över om jag minns eller hörde fel.. :confused:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-03-27/19:13

Just det har jag funderat på.Min hade bara gått 700 mil på 6 år och om ett lager står i samma läge länge och det kryper in fukt så borde det börja rosta och sen går det fort för det att ta slut.Om man använder grejjorna så smetas det ju dit fett hela tiden som borde trycka bort vattnet...
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-27/19:28

Fredrik Åkesson;9346 skrev:Just det har jag funderat på.Min hade bara gått 700 mil på 6 år och om ett lager står i samma läge länge och det kryper in fukt så borde det börja rosta och sen går det fort för det att ta slut.Om man använder grejjorna så smetas det ju dit fett hela tiden som borde trycka bort vattnet...
Fredrik

Aha.. ja, det låter iofs logiskt.
Men i mitt fall så hade den inte stått stilla länge..Det var lite drygt 5 månader mellan 1000 och 2000 mila servicen.. (maj-okt)
Nåt hände mellan 1000 mila servicen och 2000mila servicen... Hmm..
Dock hade den 2månader innan första servicen (1000mil) färdats på flak från Tyskland när jag hämtade den. Relativt hårt ihoptryckt m.h.a spännband!! :o
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Marie » 2007-03-27/23:18

Jompa;9350 skrev:Dock hade den 2månader innan första servicen (1000mil) färdats på flak från Tyskland när jag hämtade den. Relativt hårt ihoptryckt m.h.a spännband!! :o


Där har du nog förklaringen!

Ett hårt belastat stillastående lager som dessutom utsätts för vibrationer brukar inte bli långlivat.

Alltså var denna reparation något att sätta upp på transportkostnadskontot... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Transportskada ?

Inläggav Boss » 2007-03-30/19:33

Om jag tolkar det rätt så skulle ett styrlager inte tåla att stå i spänn från tyskland till svearike. Detta stämmer inte om man spänner rätt. Spänner man i nedre kronan så belastas ju lagret i motsatt riktning.
Nej jag tror det är dålig kvalite´ på slitbanornas härdning eller för den delen underdimensionerat, 2000 mil är ju störtlöjligt. BMW borde ju skämmas ögonen ur sig när dom släpper något så dåligt. Men det stämmer mycket riktigt som det påpekats tidigare att fettet spelar roll. Tar man isär ex. ett hjulager från en bil (slutet) så ser man att man har snålat något katastrofalt. Om man påpekar det, så hör och häpna vad man får till svar. " det går inte att ha mer fett i för då skulle det gå varmt " . :eek: Men det finns väl gränser. Ett torrt lager går ju också varmt.

Jag drar mig till minnes vad jag fick lära mig för många år sedan.
I parkerat läge skall styret alltid stå i ändläget. Varför ? Jo för att precis som ni säger, inte få rostanvisning i "körläget".
Det spelar ju mindre roll om man får det i ändläget för det är ju ganska sällan man kör med fullt styrutslag. En rostanvisning i körläget sedan är det som det låter - (färdig)kört.
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

GS 1150 sökes

Inläggav 2660969 » 2007-03-30/19:40

Ursäkta intrånget i debatten. Är på jakt efter en GS 1150 årsm. -00. Finns det någon som sitter på en och vill sälja så är det av intresse. Bor i Stockholm
2660969
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Lite sent ute

Inläggav Marie » 2007-03-30/19:44

fredde;9514 skrev:Ursäkta intrånget i debatten. Är på jakt efter en GS 1150 årsm. -00. Finns det någon som sitter på en och vill sälja så är det av intresse. Bor i Stockholm


Du är nog lite sent ute. För fyra veckor sedan hade du kunnat få loss Mimmis "Gullan" hur lätt som helst........ ;) :D
Nåja det finns väl fler....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav 2660969 » 2007-03-30/19:50

Om du hör ngt får du gärna höra av dig/ MVH
2660969
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Sent ute?

Inläggav Mimmi » 2007-03-31/12:51

Marie;9515 skrev:Du är nog lite sent ute. För fyra veckor sedan hade du kunnat få loss Mimmis "Gullan" hur lätt som helst........ ;) :D
Nåja det finns väl fler....


Hej!

Nja, så är det inte!
Gullan är fortfarande till salu, om någon anmäler intresse för henne.
Inte för att jag inte trivs med henne, och uppskattar hur hon är. Tvärtom! Nej, det beror helt enkelt på att jag orkar inte med att köra mororcykel längre. Det kostar mer än det smakar så att säga. Kroppen sätter helt enkelt stopp.
Och att då ha en så fin mc stående när jag inte kan köra det jag vill, det tycker jag är totalt meningslöst.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-04-01/16:12

Smartswede;5175 skrev:Tänkte att kanske ni som har kassa styrlager på Funduron kan tala om hur det kändes om ni alls märkte det innan verkstaden sa att de var kaputt.

"Snor" tråden lite då onödigt att starta ny tråd och denna just handlar om kassa styrlager :) Skälet är att på min Funduro med 2.700mil på mätarn så känns det som ett litet glapp ibland just innan maximalt styrutslag.


Det enda jag märkte mellan 1000mil och 2000mil service var när jag körde nere i Dolomiterna. Efter 2dagar började hojjen småvobbla/kränga.. i frampartiet vid låga hastigheter, ca 20-30km/h. Detta försvann nästan helt vid högre hastigheter (jag körde inte såå fort i Alperna!).
Polarns far misstänkte lågt däckstryck. Efter att ha kollat och konstaterat och åtgärdat alldeles för lågt däckstryck så försvann "syndromet".. Vet dock inte om vi på detta sätt lyckades maskera ett annat problem, nämligen försämrande styrlager..hmm?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-01/21:51

Precis samma symptom på min.Lixom lite orolig i fram men det fixades genom att öka döckstrycket lite trodde jag :(
//Få
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Smartswede » 2007-05-16/10:18

Fyller på tråden med konstaterande, mitt styrlager var kasst som jag misstänkte. (Vid 2.900mil på min 99a). Jag har varit på touring ner till Koblenz / Nürnberg på min Funduro och precis hemkommen.

Fick göra ett verkstadsbesök innan hemresan från Nürnberg pga bakre vänstra hjullagret blivit helt kaputt (bara massa lösa delar kvar av det). Vobblingstendenser först vid högre farter, sen oljud från bakhjulet vid särskilt lägre hastigheter, hjulet gick vicka mycket i sidled när man tog på det. Vobblingarna var väl i kombo med styrlagret.

Jag passade på att låta dem byta styrlagret som de konstaterade inte var helt 100% längre även om det var körbart. Litet hack vid max styrutslag men det de kände det främst på var det lilla hacket som fanns vid mittläget. Mitthacket var knappt märkbart tyckte jag när de visade det men jag kände tydlig skillnad efter det var bytt. Trodde oxå att mittlägets motstånd var kablarna eller annat som inte löpte helt friktionsfritt vid styret.
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst