motorolja till 650cs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

motorolja till 650cs

Inläggav sok » 2018-01-03/16:09

Ska byta olja på min BMW 650 cs scarver -03. I instruktionsbokens servicemanual står det Använd inga syntetiska oljor. Frågar är vad ska jag köpa, går det bra med delsyntet
sok
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-04-03/17:23

Re: motorolja till 650cs

Inläggav Lars Westman » 2018-01-04/20:17

Ahhh. en oljetråd :D

All olja som uppfyller specarna funkar oavsett mineral, delsyntet eller helsyntet. Det brukar dock sägas att första 1000 milen ska köras på mineralolja. Kolla specarna instruktionsboken. Jag är tveksam till att du märker skillnad oavsett val. Köp ett fabrikat du har förtroende för och se till att specarna uppfylls. Själv har jag kört min 800GS på Biltemas helsyntet några år vilket funkat fint. Senast köpte jag dock Motul som kostar många gånger mer och kan inte påstå att jag märker någon skillnad.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: motorolja till 650cs

Inläggav sok » 2018-01-06/12:09

Tack för snabbt svar. Ska titta lite på motuls 3000 4T 20W-50 mineral om jag kan få tag på den i borås-trakten och den uppfyller kraven. Men är det någon som har mer förslag på bra olja till min mc så tar jag gärna emot det
sok
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-04-03/17:23

Re: motorolja till 650cs

Inläggav BmwMats » 2018-01-06/16:35

Med risk för att få ännu en "oändlig" oljetråd, så har jag kört med Castrol GPS i många år (sedan början av 80-talet), men nuförtiden så köper jag Biltema's MC-olja till mina BMW-hojar.

Jag byter 3-4 gånger om året då det är kort serviceintervall på hojarna enligt serviceprotokollet. (750 mil mellan oljebytena).

Sedan beror det på HUR man kör också, ligger man och pressar och utnyttjar resurserna i motorn så slits den nog mer och då förmodar jag att även oljan tappar sin smörjande egenskap snabbare med högre temperaturer och liknande, men då jag personligen mest puttrar och kör lugnt och sansat med lågt effektuttag och långa körningar mellan varje start (blir normalt MINST sex mil efter varje start) så har jag utökat serviceintervallerna till 1000 mil på eget bevåg.

Oljan "ser" fortfarande ljus och fin ut efter 1000 mil, motorerna drar ingen olja mellan varje service och fungerar oklanderligt, så jag fortsätter att tänja på dom rekommenderade 750 milen även fortsättningsvis.

Men man gör ju som man själv anser vara bäst ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: motorolja till 650cs

Inläggav sok » 2018-01-10/13:25

Tog kontakt med Kenneths mc-service i Göteborg om olja till min mc och dom sa att jag ska använda SAE 15W-50 enl. bmw egen rekommendation. Om det är mineral eller syntet har det ingen betydelse för motorn.
sok
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-04-03/17:23


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron