Funduro?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Funduro?

Inläggav Pelle J » 2006-11-28/19:14

Hejsan jag heter Pelle och jag funderar på att köpa mig en beg. Funduro.
Vad bör jag titta på och se upp med?
Tacksam för svar.
/Pelle
Pelle J
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2006-11-28/19:06

Inläggav Bengt Allevad » 2006-11-28/20:15

Pelle J;2916 skrev:Hejsan jag heter Pelle och jag funderar på att köpa mig en beg. Funduro.
Vad bör jag titta på och se upp med?
Tacksam för svar.
/Pelle


Hej och välkommen!

Jag har haft två funduros i familjen och tycker att det genomgående är en mycket bra hoj. Altså inget specielt att titta på utöver vad man normalt gör när man köper begagnat.
Altså att man försöker bilda sig en uppfattning vad som behöver bytas när hojen får ny ägare så att det inte blir en överraskning.

Mycket lättmekad och billiga reservdelar talar för den.

Det mesta kan ju vara fel på när man köper begagnat men det är väl därför det är billigare än nytt.

Har den gått ett par tusen mil så räkna med att styrlagret behöver bytas.
Förgasar-insugnings-gummit kan vara sprucket på äldre modeller men det är också sådant som hör till normalt åldrande och egentligen inget konstigt fel på en begagnad hoj.

Den har kombinerad vatten- och den ena olje-pumpen och tätningen däremellan kan ge upp.
Försök att kontrollera att du inte har ett bubblande övertryck i kylsystemet.
Billigt och enkelt att byta pump men det är inget kul om den har gått mycket med förbindelse mellam olja och glykolkylvatten.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-28/20:36

Inget speciellt. Men räkna med att lägga 1000 kr första året på smågrejjer som t.ex. termostaten som har en livslängd som en normal sork.

Sen tycker jag personligen att man har vissa förbättringar (ej reparationer alltså) som man alltid bör utföra direkt när man köper en hoj; Men det är ju tämligen subjektivt. Ett exempel på detta är stålomspunnnen bromsslang fram.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav Bengt Allevad » 2006-11-28/21:48

Turbo-Puh;2924 skrev:. Ett exempel på detta är stålomspunnnen bromsslang fram.


Kan intygas att det gör mycket för bromsen.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-29/08:02

Har en Funduro till salu. Skicka ett PM eller mail om det kan vara intressant.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst