Bmw F650 ev svagheter ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bmw F650 ev svagheter ?

Inläggav Christer » 2006-11-28/20:36

Hej jag är en helt ny intressent här och tanken är att inhandla en st Bmw
F650 från ca 1995 och framåt nu till saken är det någon som kan tipsa mig om eventuella svagheter på denna cykel. Motor Aprilia ?? Sedan är jag ute efter mått på cykeln, total höjd och längd, detta för att se om den går in i mitt Caddy skåp, dels för att det är så tjatigt att köra med släp och även dyrt att färja bil och släpkärra då tanken är att hämta den i Tyskland.
När jag köpte min andra cykel tog jag bort höger stol och mellanväggen för att få in intrudern där bak men Caddyn är en riktig plåtburk utan mellanvägg så ljudnivån är Jä---t hög och 150 mil i denna tilltalar ej.
Hälsningar Christer N
Christer
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2006-11-28/20:18

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-28/20:48

Christer;2923 skrev:... är det någon som kan tipsa mig om eventuella svagheter på denna cykel. Motor Aprilia ??


Den har inga direkta svagheter, men är inte heller superbra på något. Det är ingen endoro, den är inte särskilt snabb (50 hk), den låter inte så fett med orginaldämpare och du får inga brudar med den. Men den är väldigt allround och mångsidig. Trivs lika bra på en smaskig grusväg som till och från jobbet. Lättmekad och billiga delar. Kanonhoj om du ska ha den som packåsna/brukshoj.

Motor är Rotax. I Aprilia Pegaso sitter en motor från samma familj. En vanlig missuppfattning är att det är samma motor. Det är det inte.
Pegason har tre insugsventiler samt en del andra mindre skillnader.

Även F650/Pegaso är ganska lika. Pegason har dock USD-gaffel samt sjukt mycket mer plast som är ivägen när man behöver meka (trust me on this one). F650n har däremot två tändstift och är bättre val om du skall ha hojjen allround och räknar med att göra dina reparationer själv.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-28/21:19

Hej

Är det verkligen idé att handla en så passa gammal hoj i Tyskland?.Ett frächt ex här hemma går ju på mellan 30 och 40 kkr.Vad gäller svagheter så verkar styrlager vara en akilleshäl.Ta och surfa in på http://www.f650.com finns hur mycket som helst att läsa.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Turbo-Puh » 2006-11-29/08:00

Ja, jag har en fräsch som jag har haft ute till salu ett tag utan resultat (inom den ovan nämnda prisklassen). Det är bara att skicka ett PM om det är intressant.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav Torparen » 2006-11-29/14:08

Christer;2923 skrev:.
...........
Sedan är jag ute efter mått på cykeln, total höjd och längd, detta för att se om den går in i mitt Caddy skåp, dels för att det är så tjatigt att köra med släp och även dyrt att färja bil och släpkärra då tanken är att hämta den i Tyskland.
........
.........
Hälsningar Christer N


Allting går! Men du får nog köra med öppna bakdörrar, nedbockat styre och avmonterad vindavvisare. Men euron står ju lågt, så vad gör man inte..

När jag vill ha ungefärliga måttuppgifter så brukar jag söka upp axelavståndet på aktuell mc och sedan använda det måttet för att skala in mig på tillgängliga bilder. Den nyare f650gs blir med denna metod ca 118cm hög(upp till instrumenten), och totalt 214cm lång. Med spännband kan man säkert trycka ihop framfjädringen 10cm.

Vore konstigt om ingen vänlig f650-ägare i BMW-klubben har lust att bistå med de verkliga yttermåtten. (Men å andra sidan så är det där med hjälpsamhet ofta beroende på egenintresse, och då kan det vara bra att ha en egen metod.)

L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Q:Varför Funduro?

Inläggav GOJL » 2006-11-29/15:05

Hej!

Som tidigare skrivits, varför åka till Tyskland för att handla en Funduro.
Mitt tips är att om du ska köra grus, att införskaffa en Dakar, om vi nu pratar BMW. Kör själv Dakar och är mycket nöjd. Enda svagheten hittills, är att det är en kompromiss. Något för tung för att ha riktigt roligt i svårare terräng, samt lite för klen för längre transportsträckor och/eller motorväg. Dock har jag kört både på endurobanor och transport Norrland-Skåne.

Den är driftsäker och billig både på bensin och olja. Det finns mycket lulllull till den, men det jag skulle vilja byta är till hårdare fjädrar fram.

Måtten på en Dakar är;
Längd: 2189 mm
Bredd: Över backspeglar 910 mm Över styre 895 mm
Höjd utan spegel: 1395 mm

se även:
http://www.allroadmc.com/f650.html
http://www.allroadmc.com/f650dakar.html
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7671&highlight=bmw+650+dakar&sid=c9b9c29ad2382b512506e8ab1cc01681
Användarvisningsbild
GOJL
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2006-06-15/01:00

Bmw 650

Inläggav Christer » 2006-11-29/19:49

:D Hej jag är tacksam för alla svar och har även kollat på en Dakar och den verkar att gå in i Caddyn. Tyskland blir det för att jag ändå ska dit och varför betala mer än vad man behöver, sedan är det ju det här med avstånd, på 4,5 timme är jag i Hamburg och så blir det förmodligen en och annan låda pils också :D :D
Hälsningar Christer.
Christer
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2006-11-28/20:18

Tysklandspriser bra fortfarande?

Inläggav lem » 2006-11-29/23:11

Christer;2982 skrev::D ...varför betala mer än vad man behöver...:D :D
Hälsningar Christer.


Jag gjorde en analys på K12GT och det var verkligen mycket som för ca 1 år sedan skillde i pris. Vi hade en lång dialog om detta. Jag gissar att F650 har samma proportionella prisskillnad men det är mindre pengar då den är billigare.

Underlagen finns kvar:
http://www.navitel.se/K1200GTprisanalys.htm

Jag har inte följt prisutvecklingen men gissar att Lorke MC mfl som direktimporterat pressat ner svenska priserna. Jag drömmer fortfarande efter en K12GT men efter att haft det uppe i familjerådet inser jag att det är trevligt att sova inomhus och slippa bo i kaninhuset (som vore fallet om jag köpte en K12GT utan familjerådets acceptans). Polisen kommer sälja dem om ett tag, då djävlar.... K11LT har också ett superbt (bättre!?) väderskydd så här i november/december.

Hälsningar/L
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Prisutveckling

Inläggav Christer » 2006-11-30/06:09

Hej det är ju inte så att allt är billigare men en 96a exempelvis på 2000 mil för 1700 Euro är ju inte fel tycker jag den kan man ju ha några år utan att förlora för mycket pengar sedan vad det gäller priserna i Sverige så måste ja säga att en del som annonserar lider av fria fantasier då man kan se ex en Kawa KLe 91 på 4000 mil för 25 tkr och en 2001 på halva miltalet för 30 tkr
Hälsningar Christer N
Christer
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2006-11-28/20:18

Maries Mc

Inläggav Christer » 2006-11-30/21:31

Hej blir lite nyfiken på den cykeln som du har till salu vad är det för något ?
Lite fakta mil och pris årsmodel skick
Tackar på förhand Christer.
Christer
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2006-11-28/20:18

Värde och pris....

Inläggav lem » 2006-12-01/10:13

Christer;3013 skrev:Hej det är ju inte så att allt är billigare men en 96a exempelvis på 2000 mil för 1700 Euro är ju inte fel tycker jag den kan man ju ha några år utan att förlora för mycket pengar sedan vad det gäller priserna i Sverige så måste ja säga att en del som annonserar lider av fria fantasier då man kan se ex en Kawa KLe 91 på 4000 mil för 25 tkr och en 2001 på halva miltalet för 30 tkr
Hälsningar Christer N


Det är vissa som inte vet skillanden mellan värde och pris. Sedan har vi de som vill kunna säga till frugan att "MC:n är till salu men ingen köper, tyvärr så jag måste ha den kvar". (Min granne gör så med sin båt!)

Hälsningar/L
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Dr. Zoidberg » 2006-12-01/21:24

Turbo-Puh;2926 skrev:och du får inga brudar med den..

*host* snacka för dig själv *host* det kanske inte beror på hojen? ;)

Har en Funduro -98 sedan två månader tillbaka och är nöjd med den. Det enda jag kan klaga på är att motorn har lite för lite effekt för att göra hojen riktigt underhållande.

mvh Viktor - 21år
Dr. Zoidberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-10-12/20:46

Inläggav Turbo-Puh » 2006-12-02/10:47

Dr. Zoidberg;3092 skrev:*host* snacka för dig själv *host* det kanske inte beror på hojen? ;)

mvh Viktor - 21år



Haha, det behöver jag inte. Har det på det torra. Men det finns väl andra hojjar med mer sex-appeal, det kan man ju knappast sticka under stol med.

mvh Mattias - 26 år
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Funduro

Inläggav DustRat » 2006-12-07/20:54

Jag hade en F650 -94 eller om det var en -95:a och var rasande nöjd med den. Hade roligt på den varje dag, till och från jobbet och på semestrarna. Körde den ungefär 5300 mil. :p

Racing var kanske inte mitt största nöje, dock föddes mitt idag stora begär av grusvägar. På semesterresorna var vi ibland två på den och ganska mycket last – minns att den var bekväm om man höll rimliga farter. Faktiskt tror jag att den var bekvämare än min 1150 GS (eller kanske var jag mer entusiastisk!). Ett förhöjt kåpglas var bra istället för den lilla snutten som hängde med som orginal.

En svaghet jag minns var att vissa gummislangar var av dålig kvalitet och torkade, men detta hände ganska snart så tittar man på en nittiotalare så är väl detta redan utbytt. Kanske finns det idag andra problem på dem i stället?! Styrlagret bytte jag nog också runt 4-5000 mil, men annat fall var det vanlig service och slitage att räkna med.

Då, för mig var Funduron absolut en toppen hoj! Lycka till.
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2006-12-08/09:27

Håller med föregående skrivare. Jag hade en Funduro -94 i 8 år och 7500 mil.
Samma här, jag gillar också grusvägar och småvägar mer nu än innan. Kanske beroende på hojen som inte trivs på motorväg över 120.
Så nöjd att jag köpte en Dakar -01.

Enda svagheten jag märkte av var just det dåliga Italienska gummit. Fick byta några slangar. Och styrlagret som gav upp först efter 9500 mil.
Bakhjulslaget bytte jag också vid kanske 5000 mil. Men det är kanske fullt normalt.

Jag sålde Funduron för ett par år sen med en tår i ögat. Lite onödigt med två likvärdiga hojar.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Tishultaren » 2007-06-22/18:54

:( Rev av alla plastpaneler och gick över elsystemet mm för att kolla så allt e ok
-sprayade alla kontakter för att ärg skulle försvinna -fettat in batterikontakter mm-så vet man att man har elen iordning!

-upptäckte då att fläkten va kaputt-Aprilia kvalitet !!
(det står Aprilia på fläkten)??

~godset på fläktbladet är väldigt tunt vid axelanslutningen ,så det var väl en tidsfråga innan den lämnar in-ska se om jag kan förstärka det sen när jag hittat en annan fläkt ...

inte konstigt att jag inte hört fläkten starta.....

-men sen o andra sidan har ju inte templampan gett nått utslag heller ännu ...

så nu blir det att jaga efter en på skroten-alternativet är ny för 1700:-

Och självklart kan man inte bara köpa fläktbladet utan man måste byta hela enheten!

~man tycker att en maskin av 1998 års modell som bara rullat 2900 mil skulle va av lite bättre i kvaliten!

frågan e om jag beställer en fläkt till Aprilia Pegaso 650-e den billigare då ~bara för man inte köper "BMW reservdelar"

-vilka andra delar har de gemensamt:Funduro/Aprilia ??

-inga fritidsproblem här inte......

[COLOR="Red"]Fråga[/COLOR]-de här BMW F modellerna-har de tillverkats på samma fabrik hela tiden med Aprilia delar eller är de nyare modellerna av "BMW kvalitet" och tillverkat nån annan stanns ??
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-22/22:29

Hade jag varit i dina kläder så hade Aprilia inte varit ett alternativ om du vill ha en ny den här sidan sekelskiftet :o ....
Har du kollat i FAQ´n det ska gå att byta bara fläkten mot originalet men utan BMW eller Aprilia emblemet
Anpassningarna hittar du här under FANally Fixed – A cheaper solution to buying the BMW replacement i den här faq´n : http://faq.f650.com/FAQs/CoolingFanFAQ.htm
Dom nya bladen finns här: http://www.grainger.com/Grainger/wwg/itemDetailsRender.shtml?xi=xi&ItemId=1611778826
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

fläkt kaputt

Inläggav Tishultaren » 2007-06-23/08:25

:D se där-så det finns lösa fläktblad -nice!!
Då får jag koppla in lite ström på motorn och se om det e nått liv i den...
tackar för hjälpen...
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav kennethjonsson » 2007-06-23/14:48

Det kan vara läge att kolla om kopplingen slirar. Min Funduro (-98 års modell tror jag det var) släppte ibland om man körde på fyran på mellanvarv, slog av gasen och sedan gav fullt. Det finns långa diskussioner på nätet om styvare fjädrar och val av olja just av det skälet.
Användarvisningsbild
kennethjonsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2006-04-28/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-23/14:53

Det där händer om man häller i bilolja.Det sabbar lamellerna direkt och dom blir aldrig mer sig lika ...
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Tillverkning av F modeller~var ??

Inläggav Tishultaren » 2007-07-15/05:41

Sitter här och undrar var de tidiga F modellerna skruvades ihop?
-Var det på apriliafabriken? ~nån som har koll ???

När började isåfall BMW att själv skruva ihop sina F modeller:årtal och var ??

Tänker på om man skulle ta och uppdatera från "ApriliaFunduro" till en GS....

GS:en verkar gå lite mjukare och hoppar och skuttar inte så mycket under 3000 rpm.

För min Funduro protesterar så fort den kommer under 3000rpm,då vill den hoppa och bråka...då orkar den inte...

men gasar man på då går den ju som ett jehu...tänk om man kunde flytta max vridmoment till lite lägre varv..vid 2500 rpm eller nått...:D

Kan inte komma ihåg att min Yamaha SR500 gjorde så när jag hade den för många år sen...
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav JonasD » 2007-08-07/15:18

Tjena.
Försökte lasta in min Dakar i min caddy (-02, skåp).
Funkade inte alls, mät lite ekstra innan du åker...
Fast den e ju kanske lite högre än en vanlig GS...
/Jonas
JonasD
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-05-16/17:56


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst