Mysko fel F800GS (-12)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Mysko fel F800GS (-12)

Inläggav peterus » 2018-04-11/10:10

Skulle starta min F800 i går men var helt död trots underhållsladdning under vintern.
Försökte ladda under några timmar men den är helt död.

Batterifel trodde jag men CTEK-indikatorn blinkar grönt?
Pillade lite vid startvredet och allt går i gång som det ska.
Första känslan var att det var glappkontakt i någon sladd.
Någon som har erfarit något liknande?
Något i låscylindern/vredet som brukar förhindra tändningen?
Stöldspärr?

Mvh
Peter
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Mysko fel F800GS (-12)

Inläggav Lars Westman » 2018-04-11/10:52

Kanske ringantennen?
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Mysko fel F800GS (-12)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-04-13/06:19

Du får ursäkta, men är hojen ”helt död” (död som i ingenting alls lyser, blinkar eller låter), eller är det bara startmotorn som inte går runt? Eller går den kanske rentav, men motorn startar inte?
Det är rätt stor skillnad på, om instrumenteringen tänder upp och det elektriska fungerar, mot om det inte händer något alls när tändningen slås på.
Är det startspärren som krånglar, står det ”EWS” på displayen - då kan Du med fördel prova med hojens reservnyckel. Blir det likadant med den, är det troligen ringantennen (nyckelavkänningen vid tändningslåset), som Lars Westman föreslår.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mysko fel F800GS (-12)

Inläggav peterus » 2018-04-13/08:09

Gunnar Elmgren skrev:Du får ursäkta, men är hojen ”helt död” (död som i ingenting alls lyser, blinkar eller låter), eller är det bara startmotorn som inte går runt? Eller går den kanske rentav, men motorn startar inte?
Det är rätt stor skillnad på, om instrumenteringen tänder upp och det elektriska fungerar, mot om det inte händer något alls när tändningen slås på.
Är det startspärren som krånglar, står det ”EWS” på displayen - då kan Du med fördel prova med hojens reservnyckel. Blir det likadant med den, är det troligen ringantennen (nyckelavkänningen vid tändningslåset), som Lars Westman föreslår.


Den var helt död, dvs precis som att batteriet var bortkopplat när jag vred på nyckeln.
Pillade lite bland kablarna vid tändningslåset. Då lyste hela skärmen upp, sen tände den och startade som vanligt.
Det kändes som om det var någon kabel som glappade men det är väl mer logiskt att någonting knasar i tändningslåset?

Den funkar som vanligt nu och jag kan inte återskapa felet. Är mest orolig att den ska dö när jag är ute och kör.
Därför jag undrade om det är något känt fel.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Mysko fel F800GS (-12)

Inläggav Lars Westman » 2018-04-13/10:24

Hade du endast en startnyckel på nyckelringen eller hade du över vintern satt ihop alla nycklar tillsammans. Jag har läst någonstans att startspärren kan bli förvirrad om den känner av mer än en nyckel. Om det verkligen är så kan jag dock inte gå i god för, men det är iaf en teori.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Mysko fel F800GS (-12)

Inläggav peterus » 2018-04-13/13:12

Lars Westman skrev:Hade du endast en startnyckel på nyckelringen eller hade du över vintern satt ihop alla nycklar tillsammans. Jag har läst någonstans att startspärren kan bli förvirrad om den känner av mer än en nyckel. Om det verkligen är så kan jag dock inte gå i god för, men det är iaf en teori.


De har suttit en en knippa under vintern.
Men displayen borde väl ha lyst ändå?
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst