Byta/ladda batteri F800R - Något man bör tänka på?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byta/ladda batteri F800R - Något man bör tänka på?

Inläggav Edvin Brobeck » 2018-05-02/20:38

Årets premiärtur slutade innan den hann börja :(

Vid omvridning av tändningen så tändes instrumentpanel upp en kort sekund, för att sedan slockna.
Framlyktan lyser svagt när tändningen är igång, men i övrigt inget liv, instrumentpanelen död, och vid försök av motorstart så hörs inte ett ljud.

Lekmannadiagnosen är att batteriet har dött under vintervilan, jag har inte stödladdat överhuvudtaget.
Imorgon åker jag och köper en CTEK MXS 3.8 laddare. Dessvärre finns inget vägguttag i närheten av parkeringen, så jag kommer behöva montera loss batteriet och ta in det över natten.

Frågan är således finns det något jag bör tänka på innan jag kopplar ur batteriet en längre tid.

Har försökt läsa mig till och sprungit på trådar om att startspärr kan slå in, och tillika att man skulle behöva lämna in på aukt. verkstad för att ställa in datum (enl. bruksanvisning) igen.

Tacksam för alla tankar och tips!
F800R - 2009
Användarvisningsbild
Edvin Brobeck
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2008-12-09/19:49

Re: Byta/ladda batteri F800R - Något man bör tänka på?

Inläggav Kovlingen » 2018-05-03/06:22

Bara en fundering . Borde inte en Powerbank kunna rädda detta med att måsta till verkstad .
En hoj drar ju inte mycket ström i "viloläge" . Koppla in den under tiden batteriet är urtaget .
Den går ju även att använda till andra saker .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Byta/ladda batteri F800R - Något man bör tänka på?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-03/10:16

När Du tar ur batteriet, så kom ihåg det självklara att lossa minuskabeln först (jag utgår från, att cykeln är minusjordad) och vinkla bort den från batteripolen. På det viset slipper Du kortslutningsgnistor - och eventuellt värre problem - när Du lossar pluskabeln och råkar komma åt någon metalldel i ramen med lämpligt metallverktyg.

I övrigt har Du alltså (kanske?) lärt Dig den hårda vägen, att ett hojbatteri behöver vård under vintern. Har Du tur, kanske det går att rädda, som Kovlingen skriver ovan. Om inte, är utgiften ändå hanterbar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Byta/ladda batteri F800R - Något man bör tänka på?

Inläggav neutral » 2018-05-03/10:26

Det händer inget farligt om du kopplar ur batteriet. Den tappar tiden vilket kan göra att serviceindikeringen triggas. Motorstyrningen kommer också att tappa sina optimerade värden men de trimmar in sig igen på kort tid utan att man behöver göra något.

Startspärren kommer inte att krångla.

En auktoriserad verkstad gör nog detta (sätta tid/service) gratis utan bokning om du är kund hos dem, det är bara några minuter. Annars kan de som har en GS-911 göra det också lika enkelt.

Om batterispänningen är väldigt låg (<11V) kan du inte räkna med att laddning hjälper. Du kan få batteriet att visa 12,8V obelastat men det går inte att starta hojen ändå för spänningen droppar under 10V när du trycker på startknappen. Då blir det nytt batteri.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst