Byta kylarvätska utan att skruva sönder rubbet

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byta kylarvätska utan att skruva sönder rubbet

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-10/10:04

Hej
Jag var dumsnål vid servicen och står nu inför kylvätskebyte.När man läser i förstördetsjälv boken så står det att man ska ta bort tank och kåpa.När jag tittar efter så borde det gå att ta en tratt och sen en bit slang och på så sätt slippa ta bort kåpa och tanka.Frågan är om man får av locket på kylaren utan att ta bort plasten.Någon som provat?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

kylare

Inläggav Okänd » 2006-12-10/14:31

jag tycker att du ska skuva av kåporna så att du kan kolla dom olicka vajerna så att dom är hela eventuelt smörja dom och kolla att expantions kärlet sitter på plats,kolla batteriet så att det är spänt på batteri polerna ,650f gs dakat har jag,,,,

obs glöm inte att bytta på expantions kärlet också

Fredrik Åkesson;3639 skrev:Hej
Jag var dumsnål vid servicen och står nu inför kylvätskebyte.När man läser i förstördetsjälv boken så står det att man ska ta bort tank och kåpa.När jag tittar efter så borde det gå att ta en tratt och sen en bit slang och på så sätt slippa ta bort kåpa och tanka.Frågan är om man får av locket på kylaren utan att ta bort plasten.Någon som provat?
Fredrik
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-10/16:31

Allt det där är redan gjort.Det är bara självaste vätskebytet kvar.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-11/20:36

Är det verkligen ingen som vet om man kan få av och på kylarlocket utan att ta bort kåpan?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Claes Jonsson » 2006-12-12/09:20

Jo, jag lyckades pilla in min smala hand och skruva av locket.
Det var för kanske 5 år sen så jag minns inte så exakt.

Jag hade bytt lameller och fick en luftficka som jag märkte först efter 3 kilometer. Kylfläkten gick igång oroväckande tidigt och då var jag på tappen för att tanka som tur vad. Då var det ju bara försöka lösa det där.
Det gick bra att fylla på vatten med en sån vattenkanna som finns på tappar för det mesta. Men om jag fick låna en slangstump på tappen minns jag inte.

Så tappa av kylarvattenet vid lägsta punkten och fyll på med nytt, men se till att du luftar ordentligt och blandar glykolen med vatten innan.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2006-12-12/09:59

Men varför tar du inte bort plasten runt i kring och gör det i lugn och ro nu på vintern? Men du kanske kör dagligen nu med:eek:
Så kan du kolla över lite mera samtidigt. Känna på muttrar och bultar och kanske måla kylargavlarna svarta och fina.

Ett tips bara. Det är aldrig fel att gulla med hojen lite extra.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-12/11:32

Jo jag kör fortfarande.Glykolbytet blir under vintern.Grejjorna ska användas och inte skruvas med så länge det inte är service eller nått fel;)
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Claes Jonsson » 2006-12-12/12:19

Ja, det är riktigt. Kör så der ryker(saltstänk).

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-12/12:56

Inge salt här i sthlm inte.10 grader varmt och barmark:)
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Claes Jonsson » 2006-12-13/12:19

Ingen salt här i Götet heller. Än.
Nu är det torra vägar och sol faktiskt. Rena mc-vädret. Har faktiskt sett extra många hojar, moppar och fyrhjulingar dom sista dagarna till och från jobb/skola. Kanske på grund av alla köer som blivit i samband med översvämningen här i Mölndal där jag jobbar.

Hur går det med kylarlocket? Har du fastnat med handen inne bakom kåpan?

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-13/18:40

HEHE.Nä jag har inte ens försökt.Den måste ju funka varje dag annars blir det jobbigt att åka till jobbet.........Kör på under 10 min hela Strandvägen i rusningen med bil så brukar det ta ca 40min till en timme....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-08/18:52

Hej
Nu är kylarvätskan bytt utan att ta av kåpan.Total kostnad var 55kr för 1,5 liter koncentrerad glykol och 20kr för en liter batterivatten.
Jag gjorde såhär:
1.Pilla in fingrarna och skruva av locket på kylaren
2.Ta bort bakre kåpan och kåpan under motorn.Ta av locket på expantionskärlet
3.Öppna dräneringsskruven med ett uppsamlingskärl under. VIKTIGT!!!! SPILL ALDRIG GLYKOL UTAN ATT TORKA OCH SEDAN SPOLA MED VATTEN. Djur tycker att det smakar smasken och blir dödssjuka alt dör.
4.Vicka lite fram och tillbaka så det sista rinner ut.Sätt tillbaka dräneringsskruven utan att dra den så hårt att gängorna går sönder det är ju trots allt aluminium
5.Ta en lagom bit trädgårdsslang och montera en tratt i ena änden
6.Knyck frugans litermått och blanda till lika mycket ny glykol som det som du tömde ut. 50% glykol och 50% batterivatten.Om du fått ut allt så ska det bli 1,2liter totalt. Pilla ner slangen någon centimeter i hålet på kylaren där locket satt och ta upp andra änden mellan tanken och styret .Det här var lite pillrigt.Har man stora händer så be någon om hjälp
7.Häll sakta och försiktigt ner den nya glykolen i tratten och kolla så att den hamnar där det är tänkt
8.Pilla tillbaka kylar locken (både det på kylaren och expantionskärlet) och starta.Kör så den blir varm och fläkten startar.Håll koll på övertemplampan så den inte tänds.
9.Vänta tills den blivit kall igen
10.Gå tillbaka till nr 8 detta ska göras ett antal ggr för att få ut ev luft.
11.Städa undan och spola för säkerhetsskull vatten där du ev drällt glykol
12.Vänta till den är kall och kontrollera nivån i expantionskärlet så den är lagom.Enl Clymer boken ska den vara på max och enl http://www.f650.com i mitten pga att vätskan expanderar när den är varm. Jag väljer att tro på f650.com
13.Gå in tvätta av dig.Öppna en öl och glädjs åt att du har sparat 925 kronor.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav conny » 2007-04-08/20:01

Fredrik Åkesson;10072 skrev:...Nu är kylarvätskan bytt utan att ta av kåpan.Total kostnad var 55kr för 1,5 liter koncentrerad glykol och 20kr för en liter batterivatten......


Har du tänkt på RÄTT kvalitet av kylarvätska till ett aluminium motorblock, vanlig glykol skall inte användas. Eller generaliser du och kallar allt för glykol som hälls i kylaren?
/C
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-08/21:58

Generaliserar lite.Köpte BMW´s kylarvätska för mc så jag hoppas det är rätt sort...
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav 365days » 2007-04-09/15:47

conny;10076 skrev:Har du tänkt på RÄTT kvalitet av kylarvätska till ett aluminium motorblock, vanlig glykol skall inte användas. Eller generaliser du och kallar allt för glykol som hälls i kylaren?
/C


Hej Conny!
Så vad är rätt kvalitet? Går t ex "Mobil - Antifreeze extra" som består av etylenglykol samt något som kallas glysantin? den har åtminstone en stämpel på flaskan att den "godkänts" av BMW(N.600690).

/
365days
365days
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-07/13:45

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-09/15:51

Hej
Om du inte har långt till närmsta BMW nasare så åk dit och köp "BMW original" kylarvätska för MC.Den var faktiskt billigare än mekonomen mfl :confused: 55kr för 1,5 liter koncentrerad då är det ingen risk att det blir fel
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Marie » 2007-04-09/17:25

Ett annat tips som Mimmi lärt mig är FIAT kylarvätska....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2007-04-09/19:13

Vad är det för skillnad på FIAT och FORD kylarvätska till exempel?
Nivån är lite låg på min Dakar, så det är kanske läge att fylla på lite.
Hade tänkt ta en sväng bland mekanikerna på jobbet och fråga om dom har en liten slatt glykol över.
Eller ska jag också till BMW för att köpa, kanske samma vätska...

I höstas påpekade en deltagare på "I Svenska rallyts spår" att jag hade lite låg nivå i bakre bromsvätskebehållaren. Lätt fixat: Nya belägg. Fullt igen;)
Och ta med dom gamla i reserv. Lägre vikt i packningen:cool:

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-09/20:10

Det där med kylvätske nivån är lite lurigt.Om jag fattat det rätt så kolla när den är riktigt varm.Då ska nivån vara mellan hög och låg.När den är kall så är den på low om allt är som det ska om jag fattat det rätt...
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav 365days » 2007-04-09/20:20

Hej!
Orsaken till att jag frågade var att jag tänkte försöka lära mej något om kylarvätska, visst kan man alltid köpa "allt " och underhålla "allt" hos BMW, men ju mer man kan göra själv ( åtmistone om något går sönder under ev. långresa så är det alltid närmare till bensinmack än BMW återförsäöljare) desto bättre!

/
365days
365days
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-07/13:45

Olika glykoler?

Inläggav Lars Levén » 2007-04-09/21:04

Jag är också nyfiken på vad som utmärker en glykol som passar en motor med delar i aluminium. Är det inte vanligt bland bilar också idag?
Jag har sett att det finsn (minst) två olika sorters glykol:
- Ethylenglykol
- Propylenglykol
Är det så enkelt att man ska välja en av dessa två för att inte riskera motorskador?
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst