F650 Funduro 98 Oktan

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650 Funduro 98 Oktan

Inläggav Berling » 2018-07-04/07:52

Tänkte tanka min Funduro -98 med 98 oktanig bensin för att rensa ut systemet lite. Är det att rekommendera eller är det något som kan ta stryk av det?
Kan man tanka med 98 oktan hela tiden? :D
Användarvisningsbild
Berling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-07-03/11:12

Re: F650 Funduro 98 Oktan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-04/08:50

Det lär väl inte möta några andra problem än att det kan kosta lite mer(?). Å andra sidan finns ju åtskilliga inlägg på Forum, där skribenterna har erfarenheten, att 98 oktan kan innebära lägre förbrukning, så det kan gå jämnt upp eller t o m med vinst(?). (Etanolfri 98 oktan har högre energiinnehåll än etanolblandad bensin, dvs det går åt mindre soppa för samma effektuttag.) Jag har provat, och i mitt fall (K 1200 RS) blev det ingen märkbar skillnad i bränsleåtgång och ingen märkbar skillnad i motorns beteende.

Dock: Om Du är ute efter att "rensa systemet", torde ett par slurkar STP Injection Cleaner (svart flaska, "för akuta problem") eller STP Injection Trim (röd flaska, "för underhållsbehandling") vara en bättre metod än att tanka 98 oktan.
En sådan 200 ml flaska är avsedd för en tank på 50 liter, så jag brukar dela upp den i två deciliterdoser, som enligt anvisningen slås i tanken var 200:e mil (Injection Trim - jag har aldrig behövt tillgripa någon akutbehandling).
Huruvida detta faktiskt behövs, är en fråga, som jag inte har något säkert svar på, men motorn går i alla fall som ett urverk.

En fördel med 95 oktan - i alla fall innan Du ställer undan hojen för vintern - är, att den innehåller etanol, som löser upp eventuell kondens, dvs behovet av karburatorsprit uppstår inte.
Å andra sidan lär etanolinblandning även i 98 oktan numera inte vara ovanlig (i Sverige), och då går det förstås lika bra.
Sådant bör gå att kolla med respektive bensinbolag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: F650 Funduro 98 Oktan

Inläggav peterus » 2018-07-04/10:40

Det finns ingen risk alls att köra 98 oktan i stället (förutom för plånboken).
Ska hojen stå så är etanol bra för att lösa in ev. kondensvatten som Bror påpekar.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: F650 Funduro 98 Oktan

Inläggav Berling » 2018-07-06/10:37

Gött, då har jag fått reda på allt som jag behöver, nu ska jag bara ut och hitta rätt flaskor. :D
Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
Berling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-07-03/11:12

Re: F650 Funduro 98 Oktan

Inläggav Berling » 2018-07-06/10:44

Bror Gårdelöf skrev:Det lär väl inte möta några andra problem än att det kan kosta lite mer(?). Å andra sidan finns ju åtskilliga inlägg på Forum, där skribenterna har erfarenheten, att 98 oktan kan innebära lägre förbrukning, så det kan gå jämnt upp eller t o m med vinst(?). (Etanolfri 98 oktan har högre energiinnehåll än etanolblandad bensin, dvs det går åt mindre soppa för samma effektuttag.) Jag har provat, och i mitt fall (K 1200 RS) blev det ingen märkbar skillnad i bränsleåtgång och ingen märkbar skillnad i motorns beteende.

Dock: Om Du är ute efter att "rensa systemet", torde ett par slurkar STP Injection Cleaner (svart flaska, "för akuta problem") eller STP Injection Trim (röd flaska, "för underhållsbehandling") vara en bättre metod än att tanka 98 oktan.
En sådan 200 ml flaska är avsedd för en tank på 50 liter, så jag brukar dela upp den i två deciliterdoser, som enligt anvisningen slås i tanken var 200:e mil (Injection Trim - jag har aldrig behövt tillgripa någon akutbehandling).
Huruvida detta faktiskt behövs, är en fråga, som jag inte har något säkert svar på, men motorn går i alla fall som ett urverk.

En fördel med 95 oktan - i alla fall innan Du ställer undan hojen för vintern - är, att den innehåller etanol, som löser upp eventuell kondens, dvs behovet av karburatorsprit uppstår inte.
Å andra sidan lär etanolinblandning även i 98 oktan numera inte vara ovanlig (i Sverige), och då går det förstås lika bra.
Sådant bör gå att kolla med respektive bensinbolag.



Fungerar det även på förgasare. Min hoj är ju lite gammal så den har inte direktinsprutning. Jag kanske ska testa Complete System Cleaner istället?
Användarvisningsbild
Berling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-07-03/11:12


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst