F 650 GS istället för R850 R

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F 650 GS istället för R850 R

Inläggav Kalle_B » 2006-12-15/11:06

Har lite funderingar på att byta min R 850 R från 2004 till en F 650 GS. (Av ekonomiska skäl.:( ) Och ev. använda den lite mer som "pendlarhoj". Pendlar 6 mil dagligen, därför har bränsleförbrukningen en viss betydelse.

Min R850 drar knappt 0,6 l/mil - finns det nån som har lite koll på vad en F650 har för bensinförbrukning? Vet att det finns i dom tekniska specifikationerna - men vet också att den siffran stämmer sällan med bränsleförbrukningen i verkliga livet.
Kanske kan spara lite däckskostnader med billigare däck? Kanske billigare service?:) Eller dyrare eftersom det blir en del byten av drivpaket? Lättare att meka själv?
(Försäkringskostnaden är troligen densamma)

Tacksam för alla möjliga synpunkter från er som har erfarenhet av F-modellerna.

Varma hojhälsningar från Anders.
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Inläggav GOJL » 2006-12-15/11:36

Vad gäller bränsleförbrukning har jag aldrig kommit över 0,5 liter/milen med min Dakar-04. I de trakterna har det dessutom varit rejäl buskörning. En gång körde jag med passagerare och packväskor under en Norgetripp på 0,42. Visserligen lugnt, men ändå. Min förbrukningen har ofta hamnat på 0,35-0,4 liter/mil. Drivpaket är inte någon tung utgift, beroende på hur du kör, men
1000-1500 mil får du ut åtminstone. Kör du mycket grus och hårt, slits givetvis såväl däck som drivpaket mer. Meka behöver du inte göra, eftersom den är driftsäker och servicekostnaderna tycker jag är rimliga. Vill du dock göra arbetet själv, är det inga problem.
Användarvisningsbild
GOJL
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2006-06-15/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2006-12-15/11:54

Det stämmer bra att den drar 0,35-0,4 som GOJl skrev.
Och dom flesta små reparationer och service klarar man kanske själv. Men ventiljustering är det kanske värre med. Jag lämnade in min hoj för det. Det verkar krävas specialverktyg för det. Och sen är det väl lite pilligt också.

Drivpaket är heller ingen större kostnad. Fast det är ju lite underhåll som krävs. Smörja kedjan var och varannan dag är nödvändigt speciellt i regn.

Och sen är det en bra och smidig hoj också, tycker jag.

Enda nackdelen är att den lutar så mycket när den står på sidostödet. Funderar på att fixa till det på något sätt. Lite bökigt att kliva på och av speciellt med tankväska och packning på sadelen. Lite akrobatiska övningar ibland, eller så har jag blivit stel och osmidig. Jag vet inte men en del tittar lite lustigt när jag skall av hojen:mad:
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Dr. Zoidberg » 2006-12-15/18:04

Hej!
Min f650 -98 drar ca halvlitern. Men då går den mest i stad. Har fått ner den till nollfyra på längre körningar.
Dock kan det skena iväg en bit över halvlitern om man gillar att köra inspirerat... :)

Mvh Viktor
Dr. Zoidberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-10-12/20:46

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-16/11:11

Hej
0,45 landsväg och 0.5-0,6 i stadstrafik på en fundro -99
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Okänd » 2006-12-16/12:16

hej min drar alltid under 0,5 liter oavset körning, grus men kas på sidan,pändla ca 3,1 mil.långkörning i skottland med fru o packning
grus 0,45,,,,pändla ca 0,41 om man liger på och kör på vridet bara,,,långkörning från göteborg till helsingborgmed fru ,pakning ,90kg..75kg..15kg så drog den 0,41milen hastighet ca 125km
650 f gs dakar 01
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav jomo » 2006-12-18/12:31

Jag hade en 650gs - 03. Lustigt nog låg den nästan alltid på 0,38 l/mil, i stort sett oavsett körsätt! Mycket konstigt. Perfekt pendlarfordon som även funkar till lite skoj.

Mycket trevlig och lättkörd hoj, dock ej i farter över 120, det börjar vibrera en del då. Kraftig vinkel när det står på sidostödet som någon skrev gäller nog bara Dakaren, inte så på GS:en.
jomo
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-10-19/07:03

Inläggav BomberKing » 2007-02-07/12:39

Har en Dakar -03:a. Bensinförbrukningen under mina 1000 mil på hojen ligger nästan varje tankning på 0,41. En tank brukar innefatta dels jobbpendlande 3 mil/dag dels några hårdare grus-/skogskörningar. Har vid långkörning i lugnt tempo varit ner på 0,35.
BomberKing
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2006-08-28/10:11

Inläggav Trebban » 2007-02-07/13:17

Offroad;3863 skrev:



Enda nackdelen är att den lutar så mycket när den står på sidostödet. Funderar på att fixa till det på något sätt. :mad:



Märk under mitt stöd. En Gummihöjning rätar upp vinkeln. ----->
Trebban
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2006-08-13/10:47

Inläggav Claes Jonsson » 2007-02-07/15:58

Det var en bra idé.
Jag gick en sväng i verkstan här på jobbet och frågade efter en gummiklack eller liknande. Då hittade vi ett avgasupphängningsgummi i en kartong med en massa bra-och-ha-saker, som kanske kan gå.

Hur satte du fast din?
Lim eller skruv. Är tveksam om lim håller. Fast vi har ett ruskigt starkt rutlim Sikaflex-555.

Men efter en tid när fukt tränger emellan och stödet rostar så kanske den flyger all världens väg. Så det är nog bäst med en skruv eller två.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2007-02-08/08:32

Puck rekommenderas annars.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav Claes Jonsson » 2007-02-08/09:24

Bra idé!

Då skulle man kanske slå till med en matchpuck från Frölunda Indians:D
Känner materialförvaltaren där.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Trebban » 2007-02-12/10:51

Offroad;6701 skrev:Det var en bra idé.

Men efter en tid när fukt tränger emellan och stödet rostar så kanske den flyger all världens väg. Så det är nog bäst med en skruv eller två.

Claes.


Den sitter med 2 st försänkta krysskruvar uppifrån; höjdmåttet är ca 5 cm.
Kan ju vara värt skydda dem med lite rostskydds färg. Det e bara att gå in på en Verktad å norpa lite så slipper man ju köpa en burk i "onödan" . Borra hål i plattan på stödet; och lite mindre "hjälp-hål" i gummit.
edit: Lim el. liknande emellan plattan o gummit tillsammans med skruv är nog optimalt.
Trebban
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2006-08-13/10:47


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron