byta bromsvätska på 650 gs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

byta bromsvätska på 650 gs

Inläggav Anita » 2006-12-23/19:46

Hej
Om någon är vaken mitt i julstöket och dessutom har erfarenhet av att byta bromsvätska på en 650 gs så tar jag tacksamt emot alla tips. I övrigt vill jag önska alla en god jul, skickar med en inspirerande länk. http://www.thecompassgroup.biz/merryxmas.swf
Anita
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2005-09-13/19:42

Inläggav Leif Andersson » 2006-12-25/17:25

Hej.
Jag har bytt bromsvätska i dag på min 650 Fonduro och det är ganska enkelt.
Börja med att öppna locket till behållaren och om du kan så sug upp vätskan som är i behållaren med en sug/spruta .
Fyll sedan på med ny vätska,ta en slang som passar på luftnipplen och led ner den till en burk.
Lossa luftnipplen o tryck sakta in bromshandtaget till botten dra sedan åt nipplen o släpp ut handtaget upprepa detta tills du ser den nya o rena vätskan komma ut ur slangen men kolla så inte bromsvätskan tryter i behållaren.
Lyck till
Leif Andersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 1998-03-18/01:00

Tack för tips!

Inläggav Anita » 2006-12-26/11:53

Jag ska passa på någon av dagarna framöver, hoppas på fortsatt plusgraderväder och sol eftersom jag står utomhus.
Anita
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2005-09-13/19:42

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-12-26/21:55

Om du ska göra jobbet utan mekarslav, rekommenderas några starka gummisnoddar att spänna bromsgreppet med. Blir så lätt att man inte hinner stänga nippeln annars...

Åsså brukar gummisnoddar vara mindre bångstyriga än de flesta mekarslavar jag mött...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Torparen » 2006-12-26/22:19

Med en plastslang från luftnippeln, ner i en flaska, så att den mynnar ut under vätskenivån i flaskan, så behöver man inte stänga luftnippeln mellan pumptagen. Det är bara att öppna och låta det vara öppet medans man pumpar och fyller på behållaren allteftersom.

Ett annat tips är att lossa oket och trycka tillbaka beläggen så mycket det går, och spärra dem i det läget med t.ex. en träkloss innan man börjar. Då kommer man åt den gamla vätskan som står i oket också.
Glöm bara inte att pumpa ut beläggen igen efter det att oket åter är monterat, och se till att nivån blir rätt.

(Skulle det av misstag komma luft in i systemet, så är det bra att vicka lite på styret emellanåt under luftningen så att luftbubblorna även kan stiga upp i behållaren.)

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-12-26/23:03

Torparen;4267 skrev:Med en plastslang från luftnippeln, ner i en flaska, så att den mynnar ut under vätskenivån i flaskan, så behöver man inte stänga luftnippeln mellan pumptagen. Det är bara att öppna och låta det vara öppet medans man pumpar och fyller på behållaren allteftersom.

Ett annat tips är att lossa oket och trycka tillbaka beläggen så mycket det går, och spärra dem i det läget med t.ex. en träkloss innan man börjar. Då kommer man åt den gamla vätskan som står i oket också.
Glöm bara inte att pumpa ut beläggen igen efter det att oket åter är monterat, och se till att nivån blir rätt.

(Skulle det av misstag komma luft in i systemet, så är det bra att vicka lite på styret emellanåt under luftningen så att luftbubblorna även kan stiga upp i behållaren.)

//L-E Jönsson


Jag tror dig såklart!
Dock har jag aldrig klarat starten av en luftning på det viset utan svårutrotad luftinträngning om jag inte haft tryck på cylindern innan öppning av nippel. Kan ha varit för fumlig....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst