Hållbarhet/kvalitet på drivpaket

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hållbarhet/kvalitet på drivpaket

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-28/12:14

Hej hopp

Innan besiktningen så behöver jag nog byta drivpaketet.Vad har ni för erfarenheter av olika tillverkare.Några som är bättre/sämre än andra,lägst kostnad/mil,x eller o ring?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Kedjor å drev

Inläggav hpngs1000 » 2006-12-28/13:08

Fredrik Åkesson;4357 skrev:Några som är bättre/sämre än andra,lägst kostnad/mil,x eller o ring?
Fredrik

Hej Fredrik!

Efter att ha åkt enduro (helt utan framgång!) har jag lärt mig att det inte spelar så stor roll vilket fabrikat du använder. Se bara till att köpa kända och vanliga märken. Själv använde jag Tsubaki-kedjor i många år på XR600 R och XR250 R med vanliga lås. Inte ett endaste brott eller problem trots att jag aldrig nitade låset.
Givetvis ska du använda en O-ringad (eller X-tätad) kedja. Viktigast trots allt är att du sköter den, håller den ren och smörjer med olja eller klister beroende användningsområde. Smörj när kedjan är varm, alltså direkt efter körningen. Det är en synd att använda högtrycket på kedjan!!!!
Vad gäller kostnaden är det som vanligt, man får vad man betalar för!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-28/20:37

Hej
Vilka är kända märken?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Kända kedjor?

Inläggav Lars Levén » 2006-12-28/21:32

Duells marknadsför RK (jag har en sådan), Grahns har Regina. Det bör vara exempel på välkända märken :)
I en annan tråd diskuteras det om kedja ska vara ändlös (då måste du demontera svingen) eller om ett lås ska nitas i efterhand. Själv tillhör jag den falang som föredrar alternativ 2, mest för att jag inte har tid för mer än det nödvändigaste mecket.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-28/22:41

Lås är nog melodin för mig med.Sen kan man ju åka förbi nån meck och be dom nita..Själv är jag allergisk mot att mecka i onödan.MC är ok men att skruva bil är blää.Jag gör det jag är bra på så gör dom det dom kan och jag betalar....:p
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Kedjor.

Inläggav Mimmi » 2006-12-29/16:08

Fredrik Åkesson;4380 skrev:Hej
Vilka är kända märken?
Fredrik


Hej!

Jag vill bara nämna ett klassiskt kvalitétsfabrikat på kedjor: RENOLD.
Det är visserligen länge sedan jag hade någon kedjedriven mc, men just RENOLD upplevde jag som det bästa som fanns. Jag kan för övrigt nämna att det fabrikatet var även det jag har föredragit inom industrien, det var det kedjefabrikat som gav minst problem, oavsett vilken typ av applikation det handlade om. MC-sortimentet vill jag minnas finns med i ALL-RIGHT-katalogen.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-03/17:14

Nu är mitt drivpaket helt färdigt för skroten.Den sista biten gick fort 10-15 mil mellan justeringarna.I måndags beställde jag ett nytt från Addemoto och det kom idag det kallar jag snabb leverans då det har varit helgdag mitt i alltihopa bra pris tror jag det var också.JT drev och en EK kedja i Xring format för 1200spänn. Jag tänkte försöka mig på att byta skrotet i helgen tittade även på videon från f650.com och där sa han att det skulle vara locktite på muttern som håller i framdrevet och det har jag svårt att förstå.Mutter hålls på plats av en bricka man knäcker kanten på och som sedan sitter med någon form av splines på axeln.Hur ska en sån kunna skaka loss :confused: :confused:
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav GeCe » 2007-05-04/13:54

Fredrik!
Jag vill inte påstå att jag är någon expert på drivpaket och det är ju inte allt för ofta jag behövt bytit dylikt heller. Men tycker att locktite på muttern låter lite ambitiöst och jag har aldrig hört det förr och ej heller använt det. Utan skrotet har suttit kvar med mutter och den typen av bricka du nämner. Fast har du någon droppe av locktite tillhands så gör du ju inget fel.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-05/17:52

Nu sitter grejjorna på plats.Framdrevet var slut och kedjan hård.Den var bara vikbar åt ena hållet:(
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Claes Jonsson » 2007-05-05/18:14

Nu ska du se att hojen går mjukare. Kan gå ner på lägre varv innan den hackar.
Det gjorde min funduro iallafall när jag bytte från en gammal bångstyrig stel kedja till en ny.

Och en annan gång märkte jag tyvärr för sent, att kedjan var helt slut bara i kedjelåset. Det började med att det var omöjligt att spänna kedjan. Ena stunden bra, och nästa inte bra när jag snurrat hjulet lite.
Men körde vidare så ett bra tag tills en åkte med bakpå och påpekade att nåt inte stod rätt till. Ett fasligt hackande hela tiden. Vadå?! Det är en stånka...
Så jag tog isär kedjelåset för en inspektion och upptäckte till min fasa att hålen i kedjan var ovala och kedjelåsets pinnar eller vad det heter var mycket slitna dom med.
Jag har gjort nåt fel vid montering av kedjelåset så det har gått torrt länge. Kanske 2500 mil.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-05/18:37

Mjukare var ordet.Inte alls lika skuttbenägen :) Jag silikonade kedjelåset för säkerhetsskull så låsningen inte trillar bort :) Nu är det bara ett nytt bakdäck kvar så är den fit for fight inför skottlandsresan på lördag
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst