BMW F800r kylarvätskebyte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW F800r kylarvätskebyte

Inläggav miiikkke » 2019-04-28/21:10

Hejsan! Såg idag när jag skulle byta batteri, kanske illa att inte sett de förut men, att expansionskärlet va helt tomt på vatten. Har googlat runt lite å bestämt mig för att byta ut kylarvätskan helt och hållet eftersom de flesta antyder att man kanske inte bör blanda olika vätskor och jag har ju såklart ingen aning om vilken vätska det är i nu... Men efter allt detta googlande samt läst manual så hittar jag inget om vart man tappar ur kylarvätskan, de står lite här å var att de ska finnas en plugg eller att man ska lossa slangen som sitter längst ner osv. Jag undrar nu bara mer modellspecifikt, finns det en plugg/skruv att skruva bort på min bmwf800r en 09:a

Om det inte finns utan att man ska lossa slangen, då satt det en märklig slangklämma där :) är det bara att trycka ihop dessa så dra loss slangen. De saknas alltså skruv.

Men jag bifogar en bild på slangarna å tänker att ifall det är lossaslangmodellen som gäller så tar jag väl den höger i bild som sitter längst ned på kylen.

Är ganska så novis men nånstans måste man ju börja
Väl mött Mikael
Bilagor
fullsizeoutput_4c3.jpeg
Användarvisningsbild
miiikkke
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-04-28/20:58

Re: BMW F800r kylarvätskebyte

Inläggav Falken » 2019-04-29/06:35

Hej Mikael och välkommen till forumet!

Slangklämman är av fjädrande slag så den tar du som du själv anar med en polygrip eller liknande. Resterande frågor får du säkert snart också svar på. Lycka till!

Mvh,
Falken
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: BMW F800r kylarvätskebyte

Inläggav F800åkare » 2019-04-29/08:28

Guld värd för hemmamekaren om man inte har Bmw original DVD reprom.
https://www.fruugo.se/bmw-f800f650700-t ... DYQAvD_BwE
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: BMW F800r kylarvätskebyte

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-29/11:44

Viktigt är, att Du använder kylvätska med rätt specifikationer.
Det ska vara fosfat- och nitritfri etylenglykol - det finns en lista hos BMW med godkända sorter.
Enklast är att köpa BMW:s egen, med artikelnr 83 51 2 355 290 (1,5 l koncentrerad, ska spädas 50/50 med avjoniserat vatten innan påfyllning).
Finns hos alla BMW-handlare, även de som bara sysslar med BMW-bilar.
I flaskan är det BASF Glysantin G48 - det går bra med den ”soppan” från annan flaska också (finns att köpa lite varstans).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW F800r kylarvätskebyte

Inläggav peterus » 2019-04-29/12:07

BMWs "original" är gräsligt dyr skulle jag tro.
Du kan använda vilken silikat./nitratfri glykol som helst.
De brukar heta någonting med "OATS" eller liknande vilket betyder just organiska rostskydd.
Att blanda etylenglykol och propylenglykol är tekniskt sett inget problem men du kan få svårt att mäta halten om du blandar. Det är dock viktigare om du skulle köra i minusgrader.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: BMW F800r kylarvätskebyte

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-29/15:03

Peterus - jag vet att Du är proffs på detta, men grejen är att det finns material inuti kylsystemet som kan ta skada om fel kylvätska används.
Det är i praktiken rent ut sagt omöjligt att få reda på vilka material det rör sig om - det kan röra sig om metall-legeringar (som dessutom har en inbördes galvanisk potential), gummislangar, lagringar, packningar, o-ringar.... du vet helt enkelt inte.
Det finns ett otal olika specifikationer för fosfat- och nitritfri etylenglykol, där det skiljer på sådant som pH-värde, korrosionsskyddande tillsatser, smörjmedel, konserveringsmedel, ytspänningsreglerande tillsatser....
Det finns dock en beståndsdel man kan bortse från - färgämnet!
Många pratar om ”blå”, eller ”röd” eller ”gul” glykol - det säger inte ett pillekvitt, för all glykol är färglös i sig själv...
För övrigt är inte BMWs kylvätska ”gräsligt dyr” - den är förvisso dyrare än Biltemas, men den är garanterat rätt och till en MC räcker det med en flaska på 1,5 l koncentrerad för dryga hundringen.
Är man skitkänslig för den kostnaden, kan man googla runt efter BASF Glysantin G48 - det är vad BMW-flaskan innehåller, och jag kan inte tycka att det är värt att chansa för att spara några tior vart 4:e år (eller vad nu intervallet är för kylvätskebyte).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW F800r kylarvätskebyte

Inläggav peterus » 2019-04-30/10:30

Rättelse: Glysantin G48 innehåller silikater och OATS och är en s.k. hybrid. Min tidigare kommentar var då inte helt korrekt.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: BMW F800r kylarvätskebyte

Inläggav miiikkke » 2019-04-30/15:07

Tack för input å förslag. Jag drog iaf slangen då jag inte hittade nån tömmningsventil. =) .. sen tänkte jag va duktigt å ta lossa expansionskärlet å göra rent de inuti, såg smutsigt ut.. å då lyckades jag så klart bryta av plastfästet där du trär på den lilla slangen till kylaren.. suck. Men de gick att beställa en för ringa 373kr i göteborg =)...

Angående kylarvätskan hade jag köpt på biltema hehe.. men tänker nog nu att jag köper en som BMW rekommenderar när jag hämtar exp.kärlet på ett företag som är åf till BMW så blir de rätt.

När vi ändå är inne på ämnet så fyller jag väl kylaren först? .. klämmer lite på slangarna å startar lite tom. för att sedan fylla på expan.kärlet?
Användarvisningsbild
miiikkke
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-04-28/20:58

Re: BMW F800r kylarvätskebyte

Inläggav Mimmi » 2019-05-01/01:18

Hej!

Främst riktar jag mig till "F 800åkare" som tydligen inte har något bra inköpsställe av reservdelar.
Originaldelar till BMW brukar jag köpa hos MC-Proffsen. (Lennart Lagervall)
Han skickar gärna per post, har stort lager, är mycket hjälpsam och oerhört kunnig på allt vad BMW reservdelar heter.
Även Kenneths i Göteborg sänder reservdelar, de är också väldigt kunniga.

Beträffande Oljemagasinet kan jag bara säga att vi har goda erfarenheter av den firman. Vi handlar sedan flera år såväl motorolja som bromsvätska till våra bilar och motorcyklar där.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: BMW F800r kylarvätskebyte

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-05-01/13:25

Upprensat, utrensat till ny tråd om K1300 kylarvätskebyte.

Märkligt att just ämnet kylarvätska av allt kan ge så heta känslor, det borde vara tvärtom kan man tycka. Det kanske är med detta som med kylar- och bromsvätskor, det är inte fritt blandbart.

Kommer det in en blandning av sen kväll, prestige, brott mot forumregler, en liten liten hutt eller två - n så mixar det inte bra med forum och tangentbord. Vad vet jag så att ingen tror att anklagar någon för varken det ena eller det andra. Mest en generell fundering.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron