av Gunnar Elmgren » 2019-05-07/22:05
Den motor Bror skriver om, är en helt annan än den som sitter i F650GS Dakar.
Fram till och med 1999 års modell handlade det om en encylindrig 650 med dubbelförgasare(!), och en en ganska högvarvig karaktär. Motorn byggdes av Rotax och fanns i ett BMW-utförande med 4-ventilstopp, och i ett Aprilia-utförande med 5-ventilstopp. Hur mycket det skiljer i karaktär mellan dessa vet jag inte, då jag aldrig provkört någon Aprilia Pegaso - men jag gissar att 5-ventilstoppen flyttar upp vridmomentet en bit i varvtalsregistret.
Den F650GS och F650GS Dakar som presenterades till årsmodell 2000 hade en väldigt omarbetad version av 650-stånkan (det var BMW:s konstruktörer som gjorde omarbetningen, men motorn byggdes fortfarande av Rotax).
Balansaxel, elektronisk insprutning (BMS-K) och en hel rad andra förbättringar gjorde den till en för tiden mycket modern motor.
Hösten 2003 uppdaterades den ytterligare, med bl a dubbeltändning.
Jag har haft ett par stycken - min uppfattning är, att det är en robust och arbetsvillig motor, men som trådskaparen skriver är den inte särskilt glad i varv...
Däremot tycker jag den drar fint från ganska låga varvtal - låt vara att det rister och skakar lite, men drar gör den. Versionen med dubbeltändning är klart ”snällare” på lågvarv, den går mjukare och drar bättre.
Antingen är det något fel på trådskaparens motor, eller så vågar man inte vrida på fullt pga vibrationerna. Eller så är förväntningarna helt enkelt för höga - en enstånka är alltid en enstånka, och särskilt med den relativt stora slagvolymen märks det tydligt att kraftimpulserna kommer ganska glest.
Ett par saker som kan göra skillnad är att kolla ventilspelet noga (tyvärr justeras det med shims, men på TS enkelstiftsmotor kan shimsen åtminstone bytas utan att demontera kamaxlarna), och att byta till ett bra tändstift (Denso Iridium är ”top of the line”). Vidare kan ett igensatt luftfilter ge dålig motorgång. En annan ofta förbisedd - och tyvärr dyr - detalj är det kombinerade bränslefiltret och bränsletrycksregulatorn, som om jag minns rätt ska bytas var 4000:e mil. Fel/svajigt bränsletryck ger ofelbart sämre motorprestanda.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24