Sida 1 av 1

Dakar 650 - körstil?

InläggPostat: 2019-05-07/11:42
av mtallberg
Hej
Jag är relativt ny på encylindrig maskin. Körde en Honda 900 CB -79 förut (4-cyl) och bytte i höstas till en BMW 650 Dakar -01.
Jag blir inte riktigt kompis med hur jag ska ligga på varvtalen på maskinen, det känns som att den "stånkar o brölar" utan att ha någon kraft när jag ligger under 4000rpm, sen vid 4-6 krpm så är den ganska trevlig för att sedan dö ut ganska snabbt. Och rödmarkeringen kommer vid 7500rpm.
Min gamla honda kändes jämn vid 2.5-3 krpm och tryckte ur riktigt bra hela vägen upp till 12 000 rpm
Hur kör ni andra era maskiner? Vilka varvtal brukar ni ligga på? hur mkt varvar ni ur? vilka varvtal känns bra i olika hastigheter?

Re: Dakar 650 - körstil?

InläggPostat: 2019-05-07/13:47
av Bror Gårdelöf
Nu är det några år sedan jag läste tester etc med BMW:s/Aprilias 650 Rotax-stånka, men jag vill minnas, att man då konstaterade, att den ville ha minst 4 000 rpm för att gå bra. Motorn är kortslagig och behöver således varv.

För drygt 10 år sedan fick jag låna en Aprilia Pegaso - med nämnda stånka - när min hoj servades, och den verifierade detta. Från sådär 4 000 rpm drog den fint, men man märkte, att den inte trivdes under detta varvtal - i alla fall inte vid gaspådrag.

Dakar 650 - körstil?

InläggPostat: 2019-05-07/22:05
av Gunnar Elmgren
Den motor Bror skriver om, är en helt annan än den som sitter i F650GS Dakar.
Fram till och med 1999 års modell handlade det om en encylindrig 650 med dubbelförgasare(!), och en en ganska högvarvig karaktär. Motorn byggdes av Rotax och fanns i ett BMW-utförande med 4-ventilstopp, och i ett Aprilia-utförande med 5-ventilstopp. Hur mycket det skiljer i karaktär mellan dessa vet jag inte, då jag aldrig provkört någon Aprilia Pegaso - men jag gissar att 5-ventilstoppen flyttar upp vridmomentet en bit i varvtalsregistret.
Den F650GS och F650GS Dakar som presenterades till årsmodell 2000 hade en väldigt omarbetad version av 650-stånkan (det var BMW:s konstruktörer som gjorde omarbetningen, men motorn byggdes fortfarande av Rotax).
Balansaxel, elektronisk insprutning (BMS-K) och en hel rad andra förbättringar gjorde den till en för tiden mycket modern motor.
Hösten 2003 uppdaterades den ytterligare, med bl a dubbeltändning.
Jag har haft ett par stycken - min uppfattning är, att det är en robust och arbetsvillig motor, men som trådskaparen skriver är den inte särskilt glad i varv...
Däremot tycker jag den drar fint från ganska låga varvtal - låt vara att det rister och skakar lite, men drar gör den. Versionen med dubbeltändning är klart ”snällare” på lågvarv, den går mjukare och drar bättre.
Antingen är det något fel på trådskaparens motor, eller så vågar man inte vrida på fullt pga vibrationerna. Eller så är förväntningarna helt enkelt för höga - en enstånka är alltid en enstånka, och särskilt med den relativt stora slagvolymen märks det tydligt att kraftimpulserna kommer ganska glest.
Ett par saker som kan göra skillnad är att kolla ventilspelet noga (tyvärr justeras det med shims, men på TS enkelstiftsmotor kan shimsen åtminstone bytas utan att demontera kamaxlarna), och att byta till ett bra tändstift (Denso Iridium är ”top of the line”). Vidare kan ett igensatt luftfilter ge dålig motorgång. En annan ofta förbisedd - och tyvärr dyr - detalj är det kombinerade bränslefiltret och bränsletrycksregulatorn, som om jag minns rätt ska bytas var 4000:e mil. Fel/svajigt bränsletryck ger ofelbart sämre motorprestanda.

Re: Dakar 650 - körstil?

InläggPostat: 2019-05-08/05:26
av Bror Gårdelöf
Jag viker som vanligt ner mig för sakkunskapen.

Re: Dakar 650 - körstil?

InläggPostat: 2019-05-09/12:19
av mtallberg
Tackar för tipsen! Ska kika på det när jag gör service på hojen!

Re: Dakar 650 - körstil?

InläggPostat: 2020-09-25/18:55
av mtallberg
Trillade in på en annan tråd här i forumet (F650GS -2001, toppar max 140-150?) och insåg att jag råkat ut för samma sak.
När gashandtaget var vridet fullt fanns det fortfarande en bit kvar på gasspjället nere vid motorn. Det gjorde en hel del på egenskaperna :)