Trasig packbox - Hur ska den vändas?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Trasig packbox - Hur ska den vändas?

Inläggav Konsument » 2019-08-04/20:03

Frågan gäller F650GD (Dakar) -02 men jag antar att packboxen är samma som för F650GS.

Jag bytte packbox förra året och ganska snart efter det satte jag personbästa i att gå hårt i en stenrygg. Kändes verkligen som genomslag. En tid efter det märkte jag att bromsarna tog dåligt och då var det rejäl läcka från vänster gaffelben. Så då avslutade jag den säsongen och i år har det varit mycket annat. Packboxen ser hel ut

Men nu plockade jag bort och isär det vänstra gaffelbenet och har plockat isär och satt ihop så att det nu är packboxens tur.
Men nu är jag ställd om jag kanske monterade den fel förra gången, avdelningen hjärnsläpp?

Så frågan är vilken sida av packboxen som ska vändas uppåt mot styret:
1) Lilla kanalen med synlig tunn blank metall?
2) Större kanalen?

Alternativ ett har avfasning ytterkant.
Alternativ två ser ut att ha en fals på sin ytterkant.

Bonusfråga är om jag är farligt lat när jag enbart demonterade det defekta benet och lämnade andra och tvärbryggan kvar?
Planen är att montera gaffelbenet och framhjulet och sedan skruva fast de två skruvarna för tvärbryggan.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Trasig packbox - Hur ska den vändas?

Inläggav Konsument » 2019-08-05/20:33

Efter Googlande och stöd från packbox-säljaren så visade det sig att den gamla packboxen var korrekt monterad.

Korrekt montering är att:
- Sidan med synlig metall(-fjäder?) ska vara från yttre gaffelbenet och i mitt fall då mot styret.
USD-gafflar blir det fortfarande synlig metall men då mot framhjulsaxeln.

Packboxens ena sida har ett spår som är bredare än det som är på "metall-sidan". Det spåret är tänkt att grensla någon konstruktion men i mitt fall vilar packboxen på en platt bricka.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Trasig packbox - Hur ska den vändas?

Inläggav Konsument » 2019-08-10/18:55

Vid återmonteringen upptäckte jag vad som hade orsakat läckan.

Gummibälgen som skulle skydda gaffeln mot stenskott hade det gnagts hål i.
Det gummit hade dammtätningen gillat att tugga på och svalt lite större del av och matat vidare i riktning mot moder jord men stoppats av packboxen som tog strid och motade fast den i värnet med understöd av stormtrupperna i form av gaffelolja...

Ja, jag tog kniven och skar bort den andra gummibälgen. ;-)

Just nu verkar den tät och fin igen. Ville gärna ha den i ordning innan besiktningen i augusti.
Jag kollade nu och jag har hela augusti på mig... 2020! :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst