Ventiljustering

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ventiljustering

Inläggav Robin_heij » 2007-02-01/20:54

Finns här någon som kan och har lust att visa hur man gör en ventiljustering på en 650 Dakar -04 över ett falk öl :D
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav OscarH » 2007-02-01/22:18

Jag kan tippsa om denna sidan [url="http://faq.f650.com/dvd/"]http://faq.f650.com/dvd/[/url]
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-01/22:19

Vad skall ölfatet ha för funktion? Som mc-uppallning, eller för att fånga upp alla borttappade skruvar i ? :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2007-02-02/09:30

Gör som RDX säger, ladda hem Chain Gang DVD #1 (och resten oxå om du vill lära dig något mer) - sitt i soffan och drick öl. Klart.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav Robin_heij » 2007-02-02/18:38

Har redan kollat på DVD:n men vågar inte mig på att lyfta kammaxlar o ner iblan vetiler själv vill ha någon som vet vad den gör o kan visa.
Vet att jag hade gjort något dumt om jag gett mig på det själv.
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav Okänd » 2007-02-18/17:13

jag har gjort det en gång aldrig mera jöra deta själva .hade stripsat kammarna men det kasade på vevpartiet tog en dag att kuga rätt översta kolv läget , sedan tog det ganska lång tid att hitta rätt lägen på kammarna mot varandra ,svet blod tårar,fick rulat runt motorn för hand så:eek: att det var rätt lägen (ingen ventilsallad här tack) sedan starta den som den skulle
ALDRIG MERA DENNA KOSTNADS BESPARNING, LÄMNA IN DEN DET SKA JAG GÖRA NÄSTA GÅNG:eek:
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav Dr. Zoidberg » 2007-02-25/17:47

Jag lämnade in min för ventiljustering samt justering och översyn av förgasare. Allt detta för det fasila priset av 900pix. Som hittat om du frågar mig.

Mvh Viktor

edit: inser att detta är OT, ville bara ha sagt att det är ganska billigt att få problemet löst med garanti och utan svett/blod.
Dr. Zoidberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-10-12/20:46

Jag blir glad!

Inläggav Mimmi » 2007-02-26/19:59

Robin_heij;6422 skrev:Har redan kollat på DVD:n men vågar inte mig på att lyfta kammaxlar o ner iblan vetiler själv vill ha någon som vet vad den gör o kan visa.
Vet att jag hade gjort något dumt om jag gett mig på det själv.


mattiasjohansson1@hotmail;7331 skrev:jag har gjort det en gång aldrig mera jöra deta själva .hade stripsat kammarna men det kasade på vevpartiet tog en dag att kuga rätt översta kolv läget , sedan tog det ganska lång tid att hitta rätt lägen på kammarna mot varandra ,svet blod tårar,fick rulat runt motorn för hand så:eek: att det var rätt lägen (ingen ventilsallad här tack) sedan starta den som den skulle
ALDRIG MERA DENNA KOSTNADS BESPARNING, LÄMNA IN DEN DET SKA JAG GÖRA NÄSTA GÅNG:eek:


Dr. Zoidberg;7717 skrev:Jag lämnade in min för ventiljustering samt justering och översyn av förgasare. Allt detta för det fasila priset av 900pix. Som hittat om du frågar mig.

Mvh Viktor

edit: inser att detta är OT, ville bara ha sagt att det är ganska billigt att få problemet löst med garanti och utan svett/blod.


Hej!

Åh så glad jag blir av att läsa ovanstående av mig citerade inlägg! Jag hyser stor respekt för Er och jag beundrar Er uppriktighet.
Varför? Jo att det finns några, speciellt karlar, som vågar tillstå att de inte är fullt kompetenta mekaniker, DET gör mig imponerad!
Att vara en kunnig och kompetent mekaniker är inte alls roligt allt emellanåt. Av den anledningen att det finns så många som TROR att de kan och skall "meka" själva och många gånger ställer till stor oreda och skada.
Därför känns det så uppfriskande att läsa dessa inlägg, där t.om en av skribenterna erkände att det var han själv som gjorde fel. Annars brukar det oftast vara en anonym, mystisk "kompis";) som ställt till det när verkstaden till slut måste uppsökas...

Det är inte för inte man inte blir fullbetald med en gång, på min tid var det minst fem år i yrket...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Robin_heij » 2007-03-04/14:29

Dr. Zoidberg;7717 skrev:Jag lämnade in min för ventiljustering samt justering och översyn av förgasare. Allt detta för det fasila priset av 900pix. Som hittat om du frågar mig.

Mvh Viktor

edit: inser att detta är OT, ville bara ha sagt att det är ganska billigt att få problemet löst med garanti och utan svett/blod.




900! det var ju som hittat får betala ca 1500 där jag kollat
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav JonasD » 2007-03-04/16:27

Plockade isär å kollade ventilspelet på min cykel igår. Behöver bara byta shimsen på ut-ventilerna. In-ventilerna var ok. Dvs: Behöver inte lyfta bort kammar å kejda. Bara ta bort övre kamhållare å bända upp hela paketet lite så kommer man åt shimsen. Mät först, inte säkert att något behöver justeras... /Jonas
JonasD
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-05-16/17:56

Inläggav Robin_heij » 2007-03-05/20:49

JonasD;8068 skrev:Plockade isär å kollade ventilspelet på min cykel igår. Behöver bara byta shimsen på ut-ventilerna. In-ventilerna var ok. Dvs: Behöver inte lyfta bort kammar å kejda. Bara ta bort övre kamhållare å bända upp hela paketet lite så kommer man åt shimsen. Mät först, inte säkert att något behöver justeras... /Jonas


Mmm precis det e ju "bara" att göra det vet inte hur man gör det e därför jag söker någon som kan visa
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav JonasD » 2007-03-06/12:38

http://faq.f650.com/FAQs/Photos/HGasketValvePhotos/F650VALVEADJ.wmv

Kolla på filmen.
Mycket informativ, såklart inte lika simpelt i verkligheten
då diverse grejor sitter i vägen. Men i det stora hela är
den ok (tycker jag).
Eller varför inte bara följa steg för steg instruktionerna
http://faq.f650.com/GSFAQs/Valve_Shim_Change_FAQ_GS.htm
Mycket bilder...
Glöm inte att köpa/göra en "TDC Bolt" och skaffa en momentnyckel...
JonasD
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-05-16/17:56


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst