Oljenivå F650cs 03

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljenivå F650cs 03

Inläggav Brunnfors » 2020-11-17/10:32

Hej! Har ett märkligt fenomen på min Scarver 03:a Har bytt olja och fyllt på enl uppgift med ca 2,3 l. Var kör ca 5 minuter medlite gaspådrag ibland och stänger sedan av. Väntar ca1min ochkontrllerar sedan nivån på stickan med upprätt hoj och utan att skruva ner stickan, ser då att nivån är för låg under minimärket! Vet ej om jag vågarfylla på mer, vad händer om jag fyllt för mycket? Trycks oljan ut i påfyllningshålet eller kan jag skada något packningar...
Tacksan för svar eller tips, att köra med för låg nivå känns ej ok men enligt info jag fått så skall det vara ca 2,3 liter vid byte med olja och filter. Hälsningar från Torben i Varberg.
Brunnfors
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2019-07-07/19:04

Re: Oljenivå F650cs 03

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-17/14:17

Brunnfors skrev:Hej! Har ett märkligt fenomen på min Scarver 03:a Har bytt olja och fyllt på enl uppgift med ca 2,3 l. Var kör ca 5 minuter medlite gaspådrag ibland och stänger sedan av. Väntar ca1min ochkontrllerar sedan nivån på stickan med upprätt hoj och utan att skruva ner stickan, ser då att nivån är för låg under minimärket! Vet ej om jag vågarfylla på mer, vad händer om jag fyllt för mycket? Trycks oljan ut i påfyllningshålet eller kan jag skada något packningar...
Tacksan för svar eller tips, att köra med för låg nivå känns ej ok men enligt info jag fått så skall det vara ca 2,3 liter vid byte med olja och filter. Hälsningar från Torben i Varberg.

Har ingen superkoll på CS men misstänker att den är väldigt lik min 650GS jag hade tidigare. Mycket vanligt att man överfyller olja i dem då man tror att det är för lite.
Hittade en liten procedur på denna länk på hur man ”ska” kolla oljan på sin CS, och slutsatsen jag drar av den är att du bör åka en ganska mycket längre sväng innan du kollar nivån.

http://f650cs.wikidot.com/oil-check
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Oljenivå F650cs 03

Inläggav Brunnfors » 2020-11-17/16:15

Tack för tips Fredrik!
Brunnfors
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2019-07-07/19:04


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron