Bränslelampan kass!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bränslelampan kass!

Inläggav JonasH » 2007-03-15/15:06

Bränslelampan på min Dakar -02 börjar lysa nästan direkt efter man har tankat, är det någon som har haft samma fel? :confused:
JonasH
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Inläggav OscarH » 2007-03-16/13:24

Jag hade problem med min reservnivå lampa (05 dakar). Först så trodde BMW att det var ett relä som tjärvade, vilket det inte var. Jag var inne några gånger tills de tillslut bytade hela bränsle pumpen (bränslenivåmätaren sitter på pumpen).

Jag tror detta fel beror på 2 saker.
Först kan det vara nivåmätaren som tjärvar, glapp mm. Sen tror jag att de har programmerat datorn lite kasst. Det behövs ett rejält lågpassfiltret som tar väck indikering när man svänger eller bromsar. Sen när nivå-lampan väl har triggat så kan inte datorn stänga av lampan utan att man bryter tändningslåset. Det hade varigt bättre om lampan slocknade igen om tex. nivå-sensorn glappar eller mäter nivå nivå vid en skarp kurva.
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav JonasH » 2007-03-16/14:35

Tack för tipset! Symtomen är precis så, dvs, om man slår av tändningen så "resetar" man felet men sen kommer det tillbaka efter en stund igen. Jag har kollat på bränslepumpen men kunde inte hitta något fel. Jag tror mer på datorn.
JonasH
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Inläggav Okänd » 2007-03-17/10:40

har ungefär haft samma fel det slutade med en demontering av h-mätaren det fans en tun fulm av avtten och vägfilm på några kontakter(hitta felet h.mätaren tickar ovanligt länge ):eek:
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Tickande hastighetsmätare

Inläggav Claes Jonsson » 2007-03-18/16:35

Min h.mätare tickar också en bra stund efter att man har haft tändningen på.

Men min tanklampa tänds kanske bara lite för tidigt. Kan köra 12-15 mil till.

Skall h.mätaren ticka en stund? Någon som vet?
Nu har jag satt på en extra framskärm, så nu är det slut på vattenstänket underifrån. Fick ju även vatten och skräp rakt på hjälmen från framhjulet innan.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst