El problem F650 Funduro

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

El problem F650 Funduro

Inläggav Dr. Zoidberg » 2007-03-17/10:32

Godmorgon alla i-vårsolen-njutande-BMW-ägare

Hade ett litet problem med hojen i onsdags. När jag slog på tändningen hände först ingenting. Efter lite "juckande" på diverse kablar slog den till, MEN då slog det gnistor ifrån pluspolen till vad jag antar är startreläet vid startförsök.
Efter att ha undersökt kablarna, såg jag att den tunna av pluskablarna var oxiderad vid fästet. Så jag skalade om kabeln, satte dit en ny kabelsko och sedan fungerade den utan problem.
Min fråga är nu om någon varit med om något liknande problem och om ni tror att den tillsynes simpla åtgärd jag genomförde kan ha löst problemet (eller bara skjutit det på framtiden)

Mvh Viktor
Dr. Zoidberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-10-12/20:46

Inläggav JonasH » 2007-03-17/13:57

Du har nog både hittat felet och åtgärdat det! Ev. kan du smörja in anslutningarna till batteriet med ett tunnt lager av batterifett för att förhindra klappkontakt i fortsättningen./Jonas
JonasH
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Inläggav Smartswede » 2007-05-16/10:47

Fyller på tråden med att jag haft nästintill samma problem nyligen.

Hojjen (Funduro 99a) var helt död en dag för 2 veckor sedan och lagom då jag ska på långtouring ner till Tyskland med den. Jag tippade på det 4år gamla batteriet gjort sitt och bytte det men till ingen nytta (eller jo... bra med och fräscht gelbatteri när man ska ge sig iväg på långtouring, hade jag haft gel redan innan så hade troligtvis inte detta kabelfelet uppstått ).

Det visade sig att just den lilla kabeln från pluspolen till säkringsboxen var problemet. I mitt fall hade kabeln blivit lite lätt skavd och det hade kommit lite syra från batteriet på den. Inuti kabeln vid läckan var det bara en grön gegga kvar av det som varit kopparkabel. Fultestade först med en gembit i gojjen och då vaknade hojjen till liv.

Som kuriosa så fanns EXAKT samma symptom (helt död hojj) förra gången jag skulle till Tyskland. Då var det batteriet som gått och var stendött på morgonen när resan skulle företas. Undra om det har att göra med den är privatimport från just Tyskland och inte vill dit igen? ;)

( Tack för telesupporten om felkällor och den proffsiga skarvningen Rikard! (NALTA! som nick här) )
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst