Någon som kan meka med BMW?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW service

Inläggav Dakar » 2007-03-24/00:43

Krävs det specialverktyg för att ex. ställa in ventilerna mm vid vanlig service på Dakaren?
Dakar
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2006-10-08/11:20

Inläggav hpngs1000 » 2007-03-26/21:04

Dakar;9150 skrev:Krävs det specialverktyg för att ex. ställa in ventilerna mm vid vanlig service på Dakaren?

Hej!

Både ja och nej!

Skall du vara riktigt proffsig krävs ett verktyg för att trycka ner lyftarna. Har aldrig använt ett dylikt men det måste göra allt bra mycket enklare.

Är du "vanlig" blir det betydligt mer meck men är fullt görbart. Kräver att du släpper på kedjesträckaren, styrskenan mellan kamdreven och lossar överfallen över kamaxlarna. Lyft undan kamaxlarna och kedjan. Pilla bort justerbrickorna, ta fram mikrometern, mäter och noterar och sen åker du till din BMW-leverantör, köper nya brickor och så gör du om allt, fast baklänges. Glöm inte Loctite på skruvarna till styrskenan mellan dreven och så tätar du pluggen till sträckaren. Först måste du förstås se till att märkningen på kammarna står mittemot varandra och så har du låst vevaxeln innan du börjar.

Svårt? Mycket lättare än det låter!

Med tanken borta och motorn blottlagd gör du det på mindre än en timme. Men då ingår inte restiden till handlaren.............
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Dakar » 2007-03-26/22:53

HPNGS1000;9282 skrev:Hej!

Både ja och nej!

Skall du vara riktigt proffsig krävs ett verktyg för att trycka ner lyftarna. Har aldrig använt ett dylikt men det måste göra allt bra mycket enklare.

Är du "vanlig" blir det betydligt mer meck men är fullt görbart. Kräver att du släpper på kedjesträckaren, styrskenan mellan kamdreven och lossar överfallen över kamaxlarna. Lyft undan kamaxlarna och kedjan. Pilla bort justerbrickorna, ta fram mikrometern, mäter och noterar och sen åker du till din BMW-leverantör, köper nya brickor och så gör du om allt, fast baklänges. Glöm inte Loctite på skruvarna till styrskenan mellan dreven och så tätar du pluggen till sträckaren. Först måste du förstås se till att märkningen på kammarna står mittemot varandra och så har du låst vevaxeln innan du börjar.

Svårt? Mycket lättare än det låter!

Med tanken borta och motorn blottlagd gör du det på mindre än en timme. Men då ingår inte restiden till handlaren.............


Tack för svaret, låter dock för avancerat för mig tyvärr.
Jag får hitta någon som kan göra det helt enkelt.
Dakar
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2006-10-08/11:20

Inläggav Boss » 2007-03-30/19:52

Dakar;9293 skrev:Tack för svaret, låter dock för avancerat för mig tyvärr.
Jag får hitta någon som kan göra det helt enkelt.


Varför? Behövs det? Eller är det bara för att det står i boken?
Det pillas rent för mycket, helt i onödan. Bilda dig en åsikt.;)
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Majkel » 2007-04-02/18:59

Det är skillnad på att KOLLA och STÄLLA ventilerna, det förstnämnda är väldigt mycket enklare och det enda lite "ovanliga" verktyg som krävs är ett bladmått.

Det är inte alls säker att du behöver STÄLLA dem när du KOLLAT. Enligt mina erfarenheter och samtal med professionella BMW-mekar måste till långa körsträckor innan ventilarna behöver STÄLLAS på en 650, KOLLAS däremot rekomenderar för säkerhetsskull på 1000mil.
Majkel
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-06-03/12:21


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst