Dakar;9150 skrev:Krävs det specialverktyg för att ex. ställa in ventilerna mm vid vanlig service på Dakaren?
HPNGS1000;9282 skrev:Hej!
Både ja och nej!
Skall du vara riktigt proffsig krävs ett verktyg för att trycka ner lyftarna. Har aldrig använt ett dylikt men det måste göra allt bra mycket enklare.
Är du "vanlig" blir det betydligt mer meck men är fullt görbart. Kräver att du släpper på kedjesträckaren, styrskenan mellan kamdreven och lossar överfallen över kamaxlarna. Lyft undan kamaxlarna och kedjan. Pilla bort justerbrickorna, ta fram mikrometern, mäter och noterar och sen åker du till din BMW-leverantör, köper nya brickor och så gör du om allt, fast baklänges. Glöm inte Loctite på skruvarna till styrskenan mellan dreven och så tätar du pluggen till sträckaren. Först måste du förstås se till att märkningen på kammarna står mittemot varandra och så har du låst vevaxeln innan du börjar.
Svårt? Mycket lättare än det låter!
Med tanken borta och motorn blottlagd gör du det på mindre än en timme. Men då ingår inte restiden till handlaren.............
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst