Om Drevning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Om Drevning

Inläggav OscarH » 2007-03-24/16:48

Hej,

Jag hade tänkt dreva om min F650 GS dakar (05). Hade tänkt byta framdrevet (original 16T) till ett 15 tandat framdrev för att den ska trivas bättre i terrängen.

Nu är frågan var får man tag på ett 15T framdrev?
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-24/18:36

RDX*;9183 skrev:Hej,

Jag hade tänkt dreva om min F650 GS dakar (05). Hade tänkt byta framdrevet (original 16T) till ett 15 tandat framdrev för att den ska trivas bättre i terrängen.

Nu är frågan var får man tag på ett 15T framdrev?


Bl.a touringbutiken har fram 13, 14, 15 ,16 T och bak 45, 47 T
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav OscarH » 2007-03-24/19:08

Ahh, jag hade varigt inne på touringbutiken men missat att man kunde välja tänder. Tackar!
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Dreva om F650 -96

Inläggav Lars Levén » 2007-04-11/09:15

Jag fundera också på att gå ner ett steg på framdrevet på min Funduro. Någon som har erfarenhet av detta? Behöver man dreva om bak också? Behöver kedjan kortas? Något annat som är bra att veta?
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav OscarH » 2007-04-11/09:56

Jag har intre hunnigt få på mitt 15T drev än.
Men här finns en massa info:[url="http://faq.f650.com/FAQs/SprocketsOtherSizesFAQ.htm"]http://faq.f650.com/FAQs/SprocketsOtherSizesFAQ.htm[/url]
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav Lime » 2007-04-11/11:37

Lasse Funduro;10248 skrev:Jag fundera också på att gå ner ett steg på framdrevet på min Funduro. Någon som har erfarenhet av detta? Behöver man dreva om bak också? Behöver kedjan kortas? Något annat som är bra att veta?


De du kan göra är ju en kombo. En bort fram, en till bak. Eftersom länkarna är lika långa oavsett så har du då lika antal tänder som förut. Eller tänker jag fel nu?
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav kirre777 » 2007-04-11/23:25

Lasse Funduro;10248 skrev:Jag fundera också på att gå ner ett steg på framdrevet på min Funduro. Någon som har erfarenhet av detta? Behöver man dreva om bak också? Behöver kedjan kortas? Något annat som är bra att veta?


Jag gjorde det med min F650st -97. Har för mig att jag endast bytte framdrev en kugge. Jag blev INTE nöjd. Hojen tappade kraft och den väntade vibrationsminskningen uteblev. Motorn är liksom inte gjord för annan drevning verkar det som. Givetvis kan det vara annorlunda för dig och om du har tid och ork så är det bara att prova men för mig var det pengar i sjön.

/C
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Inläggav Turbo-Puh » 2007-04-12/06:08

Gör tvärtom, släng på ett 17 fram så behöver du inte växla så ofta. Vrid finns så det räcker ändå.


/M
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav OscarH » 2007-05-24/20:46

Så där, nu har jag fått på ett 15T drev på min 650 Dakar 05.

Den blev betydligt behagligare att köra på grusvägar och i terräng med. Med det lilla jag har hunnit köra så är jag nöjd. Varvtals ökningen upplever jag inte som ett problem, kanske inte det skönaste att köra motorväg med. Men det var den inte med original drev heller.

Men en sak verkar konstigt, det verkar som effekt kurvan har flyttats uppåt i varv. Innan fick man ganska bra drag vid ca 4500 rpm men får man upp till 5000 rpm innan den börjar dra ordentligt. Detta gör att vid ca 90 så har man ganska dåligt drag men där man kommer upp över 100 så drar den på som en 2-taktare. Undrar om det har med motorstyrningen att effekten har flyttat upp i varv eller om det är jag som inbillar mig.
--------------------------------------
16 tandat framdrev:
1:an 30 km/h 4000 rpm
2:an 50 km/h 4000 rpm
3:an 65 km/h 4000 rpm
4:an 80 km/h 4000 rpm
5:an 98 km/h 4000 rpm

---------------------------------------
15T Drev:
1:an 30 km/h 4200 rpm
2:an 50 km/h 4500 rpm
3:an 65 km/h 4250 rpm
4:an 80 km/h 4250 rpm
5:an 98 km/h 4250 rpm

tomgångskörning 13 km/h 1500 rpm

110 km/h
5:an 4900 rpm

130 km/h
5:an 5500 rpm
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav Gunnar Gustafsson » 2007-05-25/18:40

Lime;10256 skrev:De du kan göra är ju en kombo. En bort fram, en till bak. Eftersom länkarna är lika långa oavsett så har du då lika antal tänder som förut. Eller tänker jag fel nu?

Det är väl matematik och skillnaden i omkrets på dreven på det ca halva varv som kedjan ligger på. Skulle tro att justeringen av bakhjul tar hand om det.
(säger en som åker med kardan)
Gunnar Gustafsson, Jönköping
Gunnar Gustafsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-02-11/16:58

Inläggav ZiP » 2007-05-25/20:21

Har för mig att 1 ner fram motsvarar 3 upp bak vilket ger dig möjlighet att dreva om "försiktigt"

Gick ner en fram på min XJR 1300 och tappade 30km/h på topp, vilket inte hade någon betydelse. Däremot så började accet bli riktigt hyffsat.
"ZiP"/R1200GS-05
Användarvisningsbild
ZiP
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2005-05-05/01:00

17 kugg

Inläggav 2660958 » 2007-05-29/09:31

Hej !
Är det någon som kör med 17 kugg fram ?
Berätta för/nackdelar ?

Mvh Rolf
2660958
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-04-25/01:00

Inläggav Smartswede » 2007-05-29/10:09

Jag kör med 17 kugg fram på min Funduro. Fördelarna var väl en mindre varvig 1:a så den går accelerara lite längre på och att femman blev än mer överväxel så lägre varvtal på farter över 100km/h. Högre 1a gjorde oxå att den blir lite mindre "nervös" på 1an. 130-140 funkar bättre att ligga i nu utan alltför surrig vilket var skönt när jag för 2v var en sväng ner i Tyskland på 300mil och körde en del motorväg. Nackdelarna är väl en lite segare 2:a växel, 1:a som går finlira mindre med på skogsstig.

Så använder man hojjen mestadels till landsvägar/småvägar och sällan kör över säg 120km/h så funkar 16 kugg standard finfint. Ska de grusköras å skogsköras så är nog 15 att rekommendera. Kör man en del transport och touring på motorväg och då vill marscha runt 120-140 eller mer så e det gott med 17 kugg för få ner varven lite. Jag tycker att BMW har gjort en väldigt bra avvägning av utväxlingen på hojjen som standard och den passar normalbrukandet väldigt bra.

Soppamässigt har inte jag märkt någon skillnad med 17 kugg. Kanske för jag numer kör hårdare med Funduron jämfört med innan jag skaffade min R1100S. Även på högre varv och fullgas känns den juhe lite slö numer. Dock så är fortfarande Funduron en trevlig å go hojj att köra :)
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

dreva om på andra hållet

Inläggav Tishultaren » 2007-06-14/08:55

:) Var köper man ett 17 drev???
har funderingar på att dreva om min till 17/45 eller rent av 17/43
men, var hundan köper jag dreven-touringbutiken har inte 17 drev...:confused:
Jag ska inte ut i spenaten med bågen utan håller mig på landsväg och vill ha ner varvet & o soppatörsten !!
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-14/12:17

http://www.addemoto.se kanske har
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Tishultaren » 2007-06-15/11:26

:p Nu hittade jag drev~beställde från wunderlich= 17/ 45 -blir spännande o se hur den går med det monterat...:rolleyes:
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst