Fredrik Åkesson;9933 skrev:Hallå
Idag när jag var ute och körde så märkte jag att det läcker olja från packboxen på vänster gaffelben.Är det svårt att byta den? Någon som gjort operationen? Ska jag byta även på höger samtidigt? Varför går dom sönder?Är det tidens tand som knäcker dom eller är det något annat som göra att dom går sönder? Har även sett att "dammskyddet" eller vad man ska kalla det har små sprickor.Ska jag byta det på samma gång?
Fredrik
Fredrik Åkesson;9938 skrev:Tja då kanske man inte ska klaga.Den är ju från 99 och har gått 2200 nu...Duger en muttermaskin man har för att dra bilhjulen för att få loss dom?Kan man prova med spärrskaft först eller är det för att dom ska "slås" loss som man ska använda maskinen? Som tur är verkar inte delarna vara speciellt dyra heller
Fredrik
Bengt Allevad;9936 skrev:Jag skulle hellre vilja vända på frågan. Hur kommer det sig att de håller så pass länge som de gör;), ofta ett par tusen mil.
De för ett hårt liv.
Marie;9942 skrev:
Jag för min del har en lite annan teori... Nästan alla läckande gaffelpackboxar jag har hört talas om har läckt på våren, eller efter att hojen stått stilla en längre tid. Både XJ-600:an som hade stått ett halvår när jag köpte den och den förra XJ-900:an som jag köpte i februari -05 och som stått ett tag hos handlaren läckte någon vecka efter köpet. Min tes är att gaffelpackboxarna inte tål att hojen står stilla. Bästa sättet att hålla dem i skick är att köra så ofta som möjligt
Fredrik Åkesson;9933 skrev:Hallå
Idag när jag var ute och körde så märkte jag att det läcker olja från packboxen på vänster gaffelben.Är det svårt att byta den? Någon som gjort operationen? Ska jag byta även på höger samtidigt? Varför går dom sönder?Är det tidens tand som knäcker dom eller är det något annat som göra att dom går sönder? Har även sett att "dammskyddet" eller vad man ska kalla det har små sprickor.Ska jag byta det på samma gång?
Fredrik
Bengt Allevad;9948 skrev:Apropå motionering av packboxar under vintern:
Jag flyttar runt våra tre hojar i garget dagligen p.g.a platsbrist och gungar "fjädringen" men vidhåller ändå ett par tusen mil i synnerhet för BMW:na. Hondan är bara bytt en gång på 6000 mil.
Bengt Allevad;9948 skrev:Apropå motionering av packboxar under vintern:
Jag flyttar runt våra tre hojar i garget dagligen p.g.a platsbrist och gungar "fjädringen" men vidhåller ändå ett par tusen mil i synnerhet för BMW:na. Hondan är bara bytt en gång på 6000 mil.
Fredrik Åkesson;10479 skrev:Dubbelkollade idag att dom inte läckt och nog var det kladd på ena benet men det måste ha kommit från monteringen.Jag har nu pillat bort dammskyddet och torkat benet nooooga likaså kanten på packboxen sedan höll jag in frambromsen och gungade så hårt jag orkade och sen torkade på kanten mellan ben och packbox och det var torrt.Gjorde om proceduren 4 gånger och ingen gång kom det någon olja.Jag tycker man kan beteckna det som tätt eller är det något annat man ska göra?:confused:
Fredrik
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst