Trasig packbox

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Trasig packbox

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-06/19:22

Hallå
Idag när jag var ute och körde så märkte jag att det läcker olja från packboxen på vänster gaffelben.Är det svårt att byta den? Någon som gjort operationen? Ska jag byta även på höger samtidigt? Varför går dom sönder?Är det tidens tand som knäcker dom eller är det något annat som göra att dom går sönder? Har även sett att "dammskyddet" eller vad man ska kalla det har små sprickor.Ska jag byta det på samma gång?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Bengt Allevad » 2007-04-06/21:16

Fredrik Åkesson;9933 skrev:Hallå
Idag när jag var ute och körde så märkte jag att det läcker olja från packboxen på vänster gaffelben.Är det svårt att byta den? Någon som gjort operationen? Ska jag byta även på höger samtidigt? Varför går dom sönder?Är det tidens tand som knäcker dom eller är det något annat som göra att dom går sönder? Har även sett att "dammskyddet" eller vad man ska kalla det har små sprickor.Ska jag byta det på samma gång?
Fredrik


Jag skulle hellre vilja vända på frågan. Hur kommer det sig att de håller så pass länge som de gör;), ofta ett par tusen mil.
De för ett hårt liv.

Ingen konst att byta men du bör ha en muttermaskin till bottenskruvarna som håller benets dämpinsats.

Blanda inte ihop innanmätena för resp gaffelben. Ibland kan det skilja mellan dem när det gäller dämpningen.

Byt alltid båda. Det brukar vara ett par veckor emellan att nästa går sönder.

Alltid damskydden också.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-06/21:26

Tja då kanske man inte ska klaga.Den är ju från 99 och har gått 2200 nu...Duger en muttermaskin man har för att dra bilhjulen för att få loss dom?Kan man prova med spärrskaft först eller är det för att dom ska "slås" loss som man ska använda maskinen? Som tur är verkar inte delarna vara speciellt dyra heller :)
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Roma55 » 2007-04-06/22:12

Fredrik Åkesson;9938 skrev:Tja då kanske man inte ska klaga.Den är ju från 99 och har gått 2200 nu...Duger en muttermaskin man har för att dra bilhjulen för att få loss dom?Kan man prova med spärrskaft först eller är det för att dom ska "slås" loss som man ska använda maskinen? Som tur är verkar inte delarna vara speciellt dyra heller :)
Fredrik


Jag brukar sätta gaffelbenet i skruvstäd och lappa till med en kopparslägga eftersom jag ingen mutterdragare har. Har funkat varje gång, ja nu har jag ju inte bytt såna här p-boxar så vansinnigt många ggr men ändå.
Anledningen är att allt snurrar runt när man bara försöker med ett spärrskaft.
Gör rent gaffelbenen efter varja körning, jag har en trasa liggande i garaget som jag använder för avtorkning speciellt då jag kört på grus eller i dåligt väder.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Marie » 2007-04-06/23:25

Bengt Allevad;9936 skrev:Jag skulle hellre vilja vända på frågan. Hur kommer det sig att de håller så pass länge som de gör;), ofta ett par tusen mil.
De för ett hårt liv.


Jo ett hårt liv var ordet....
I synnerhet på min hoj. Jag tvättar ju inte alltför ofta som bekant och rejält skitigt blir det i synnerhet i vinterväglag.

Menar du att ett par tusen mil skulle vara mycket, Bengt? :confused:
Vad skall jag då säga om mina? De var nybytta sades det när jag köpte XJ-900:an för två år sedan, men å andra sidan är det sisådär 5000 mil sedan också....

Jag för min del har en lite annan teori... Nästan alla läckande gaffelpackboxar jag har hört talas om har läckt på våren, eller efter att hojen stått stilla en längre tid. Både XJ-600:an som hade stått ett halvår när jag köpte den och den förra XJ-900:an som jag köpte i februari -05 och som stått ett tag hos handlaren läckte någon vecka efter köpet. Min tes är att gaffelpackboxarna inte tål att hojen står stilla. Bästa sättet att hålla dem i skick är att köra så ofta som möjligt :D

Sen tänker jag nästa gång jag byter gaffeloljan preparera densamma med Omega 917, så lär gaffelpackboxarna hålla hojens livstid ut.... Jag kan ge mig attan på att det även går att få en redan läckande gaffelpackbox tät igen genom användning av Omega 917.......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-04-07/00:40

Marie;9942 skrev:

Jag för min del har en lite annan teori... Nästan alla läckande gaffelpackboxar jag har hört talas om har läckt på våren, eller efter att hojen stått stilla en längre tid. Både XJ-600:an som hade stått ett halvår när jag köpte den och den förra XJ-900:an som jag köpte i februari -05 och som stått ett tag hos handlaren läckte någon vecka efter köpet. Min tes är att gaffelpackboxarna inte tål att hojen står stilla. Bästa sättet att hålla dem i skick är att köra så ofta som möjligt :D



Jo det är förmodligen så att dom står och torkar. Jag brukar ta loss dammskydden och smörja upp p-boxarna innan start på våren. Fast inte varje år, jag fuskar ibland. Står dom och blir torra så är givetvis risken större att dom spricker.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-07/06:16

Jag får skicka far min till Mcproffsen och handla grejjorna i nästa vecka.Typiskt att dom skulle gå sönder nu när det är fint väder och man är ledig :mad: Köpte farsgubben en mutterdargare i farsdagspresent sist tror jag.. ska åka och låna den lite :rolleyes: Praktiskt att köpa presenter man själv har nytta av:D :D Jag har hört samma sak som Marie skrev att dom läcker på våren så jag har gungat min en gång per månad för att få dom att röra sig men inte hjälpte det
//Få
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Bengt Allevad » 2007-04-07/07:57

Apropå motionering av packboxar under vintern:

Jag flyttar runt våra tre hojar i garget dagligen p.g.a platsbrist och gungar "fjädringen" men vidhåller ändå ett par tusen mil i synnerhet för BMW:na. Hondan är bara bytt en gång på 6000 mil.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Okänd » 2007-04-07/08:22

Fredrik Åkesson;9933 skrev:Hallå
Idag när jag var ute och körde så märkte jag att det läcker olja från packboxen på vänster gaffelben.Är det svårt att byta den? Någon som gjort operationen? Ska jag byta även på höger samtidigt? Varför går dom sönder?Är det tidens tand som knäcker dom eller är det något annat som göra att dom går sönder? Har även sett att "dammskyddet" eller vad man ska kalla det har små sprickor.Ska jag byta det på samma gång?
Fredrik


hej glöm inte att byta olja i benen,obs en fett hinna på packboxarnas läppar är ett moste annars går dom varma och läcker igen,
OBS en liten specialare få tag på packboxar som har två fjäderringar" en i benet och en mot skrapringen",,, här kommer specialaren pilla av fjäderringarna skruva upp dom tag av unjefär en cm på längden på den tjocka biten "honan" sen är det bara att skruva ihoppa fjädern ,
montera allt på hojen som det ska vara,
ps detta med fjädern gör man för att boxarna har en tendens att läka som nya fjädringen blir lite trång de försa milen ,det bästa resultatet får man med en kniv på fjädern sen slår man med en hammare mot ett städ:(
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav PierreC » 2007-04-07/08:27

Bengt Allevad;9948 skrev:Apropå motionering av packboxar under vintern:

Jag flyttar runt våra tre hojar i garget dagligen p.g.a platsbrist och gungar "fjädringen" men vidhåller ändå ett par tusen mil i synnerhet för BMW:na. Hondan är bara bytt en gång på 6000 mil.


Ojdå och jag som bara går ner och torrgasar med jämna mellanrum. Men man kanske ska sätta in ett hårdare motionsprogram...... ;)
PierreC
 

Inläggav Marie » 2007-04-07/10:06

Bengt Allevad;9948 skrev:Apropå motionering av packboxar under vintern:

Jag flyttar runt våra tre hojar i garget dagligen p.g.a platsbrist och gungar "fjädringen" men vidhåller ändå ett par tusen mil i synnerhet för BMW:na. Hondan är bara bytt en gång på 6000 mil.


I så fall tycker jag att du skall blanda i 1% Omega 917 nästa gång du byter gaffeloljan..... Då lär packboxarna hålla. Min Yamahamotor har gjort mig till Inbiten Omega-fantast. Packboxen till vevaxeln började läcka förra våren och läckte så att vänsterstöveln ständigt var väl inoljad, liksom hojens vänstersida. Fyllde i Omega, och efter ett par mil hade läckaget upphört helt. Snålade och minskade inblandiningen vid nästa oljebyte. Tätt ytterligare 600 mil. Bytte olja innan alpbuset, återigen med snål inblandning, och kom till Schwäbische Alb, sen läckte det igen. Hittade inte Omega i Österrike utan provade ett annat "patentmedel" mot oljeläckage. Ingen som helst verkan. Beställde Omega från Sverige (frakten kostade mer än preparatet), bytte olja med föreskriven inblandning och åter tätnade läckan. Bytte olja igen efter hemkomsten med föreskriven Omegainblandning eftersom jag överhettat motorn i köer på Autobahn på vägen hem, och det är fortfarande helt tätt. Köpte nyss hem en hel liter Omega för nu skall det blandas i oljan i även bakaxel och gaffel.

Från det ena till det andra så har jag bytt gaffelpackboxar på 2 st Yamaha utan att plocka sönder inkråmet i gaffeln. Jag borrade försiktigt två hål i packboxen och bände upp den med ett spetsigt verktyg. Man måste vara ytterst försiktig så att man inte skadar gaffelröret. Visst - pilligt - men det går. Samma metod borde funka även på BMW.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-07/13:45

Nu har jag kollat lite i duells katalogen och det är MASSOR av andra hojar som har samma artikelnummer på packboxen.Hur är kvaliteten på BMW´s? Ska man välja en från ex honda istället?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav svekke » 2007-04-08/20:52

Jag blev alldeles för bra på att byta packboxar på min förra hoj (DR650). En offroad drabbas normalt mycket oftare av läckande packboxar än en landsvägare, eftersom man använder hela fjädringsvägen mycket mer. Efter andra läckaget på kort tid åkte jag till en riktig fjädringsspecialist (Sollentuna, är det Springzz som ligger där?) och köpte packboxar och teflonbussningar. Dessa höll sedan resten av mitt liv med hojen (nu är den såld). Tidigare hade jag köpt no-name packboxar och de var alltså inte bra.
Saken var den att de bra packboxarna var lite dyrare än de dåliga, men fortfarande rätt rejält mycket billigare än original! Så jag rekommenderar att du ringer någon av specialisterna och frågar vad det kan kosta.
Jag tror inte du behöver byta bussningarna, det är din hoj lite för ung för.

När det gäller att få loss bottenskruvarna så är en elektrisk mutterdragare antagligen för långsam. Jag hade en sådan och det dög inte, snurrade bara runt. Jag har brukat åk aner med gaffelbenen till en däckfirma och låna deras tryckluftsdragare i 15 sekunder. Om du har insexskruvar så måste du köpa en sådan "hylsa", för det har de inte hos däcksfirman.
Däremot funkade den elektriska dragaren till att skruva ihop. OBS att jag inte har erfarenhet av BMWs gaffel, på Scarvern har jag sluppit byta.

Lycka till!
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-10/17:28

Nu är nya packboxar,dammskydd och två liter olja inköpta till det facila priset av 700kr...På lördag så blir det till att meka dit dom.Fick lite tips av Mcproffsen hur man ska göra bla att ett kvastskaft är bra att stoppa ner för att hålla mot botten skruven.Jag får se hur det går..
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav svekke » 2007-04-11/21:37

Kvastskaftet brukar kunna hjälpa när man återmonterar, men brukar dessvärre inte duga vid demontering. Men det är billigt att försöka...
Ha kul!
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-11/21:54

Insex på 1/2" krafthylsa passar på slagskruvmejseln (bestämd artikel då det väl är det första verktyg man köper - mild och effektiv som den ju är) och med lite tålamod och gott verktygshandlag är oddsen goda.
Å andra sidan har man väl ett allmänt behov av goda kontakter med någon som kan låna ut en riktig mutterpicka då och då...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-11/22:06

Hylsan är inköpt.Feltema har sånna som faktiskt inte är så dåliga.Ska prova med farsan mutterpicka.Funkar det inte så får jag åka och köpa en slag mejsel.Det visar sig på lördag när dom ska bytas.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Jag bytte packbox för två veckor sedan

Inläggav Lundgren » 2007-04-13/12:47

Jag har en 99:a som läckt lite på vänster fram sedan jag köpte hojjen för två år sedan. Dags att fixa tyckte ja eftersom besiktnings stundar och de påpekade detta förra året.
Packboxen från BMW var billig (40:- eller nåt sånt). Oljan dyrare (175:- för 0,5 liter var det nog).
Gaffelbenet skruvades loss utan specialverktyg uppifrån och nedifrån (inga elverktyg). Oljan rann snällt ut nertill. Inga osynliga överraskningar alls utom att det satt rätt hårt när benet skulle dras isär. Men det var bara att dunka till så kunde undre delen lösgöras från gaffeln.
Men sedan blev det lite värre. Packboxen skall ner en bra bit men jag vinkelslipade av den gamla och använde för att banka ner den nya. Sedan skulle en flexibel metallhylsa ner och det var inte lätt. Den var hopplös att trycka ihop och flexade ut och det gick värdelöst. Till slut tog jag 5-6 vanliga plastpluggar (för skruv) och drev ner i mellanrummet mellan metallhylsan och gaffelbenet för att pressa ihop hylsan samtidigt som jag knackade ner den uppifrån.
Sedan var det lugnt. Och det har funkat bra.
Nu brottas jag med en choke som fastnat i choke-läge och den rår jag inte på. (se annat inlägg i detta forum).
Lundgren
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-06-14/15:22

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-13/22:11

Nu sitter det nya tätningar i gaffeln och allt är frid och fröjd.Jag förstår varför dom gamla började läcka..Dammskydden var inte mycket till dammskydd längre utan mer halvhårt gummi men massa sprickor i.Passade även på att klämma dit gaffelbälgar när allt ändå var nedplockat :) Skruven som sitter i botten var inga problem att få loss.Jag släppte den nästan först av allt när fjädern höll imot den delen som kan rotera och det med ett vanligt spärrskaft.
Vad kostade då kalaset? Dammtätingar 167kr/st,packboxar 100kr/st och 10W gaffelolja 100kr/liter och det går åt 1,2 liter.Sedan tillkommer lite avfettning,trasor osv för att få det rent.I mina satt det rätt gott om klägg i botten på röret som fick tvättas bort.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-15/21:20

Dubbelkollade idag att dom inte läckt och nog var det kladd på ena benet men det måste ha kommit från monteringen.Jag har nu pillat bort dammskyddet och torkat benet nooooga likaså kanten på packboxen sedan höll jag in frambromsen och gungade så hårt jag orkade och sen torkade på kanten mellan ben och packbox och det var torrt.Gjorde om proceduren 4 gånger och ingen gång kom det någon olja.Jag tycker man kan beteckna det som tätt eller är det något annat man ska göra?:confused: :o
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-15/21:43

Fredrik Åkesson;10479 skrev:Dubbelkollade idag att dom inte läckt och nog var det kladd på ena benet men det måste ha kommit från monteringen.Jag har nu pillat bort dammskyddet och torkat benet nooooga likaså kanten på packboxen sedan höll jag in frambromsen och gungade så hårt jag orkade och sen torkade på kanten mellan ben och packbox och det var torrt.Gjorde om proceduren 4 gånger och ingen gång kom det någon olja.Jag tycker man kan beteckna det som tätt eller är det något annat man ska göra?:confused: :o
Fredrik


Man kan få någon sorts teknisk hypokondri; hittar fel, hör oljud, litar inte på sitt eget mekande. Drabbades själv i höstas och har kollat läckage vid bromsluftningarna sisådär 784 gånger. Första tre gångerna var det lite fuktigt men det var förstås rester från luftningen.
Försök lita på dig och njut varje kilometer - om några tusen mil är det dags att oroa sig igen...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-15/21:53

Du har säkert rätt.Nu sitter det bälgar över så läcker det så är det inte hela världen.Mer än att det är surt sa räven att man måste riva allt igen
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Sideways » 2007-04-16/12:19

Jag läste nånstans att packboxar kan läcka efter vinterförvaring om hojen stått upp-pallad med framhjulet i luften, alt. med centralstöd och endast lätt tryck mot marken. Packboxen ligger då mot den nedersta delen av teleskopröret och blir sakteliga uttänjd. Eftersom denna nedre del av teleskopröret sällan utnyttjas pga. cykelns vikt osv. så är det inte inslitet på samma sätt som den mellersta delen. Låter rimligt i mina öron. Gäller knappast nya cyklar eller nya packboxar men jag kan tänka mig att gamla stela packboxar kan få svårt att återta sin gamla 100% optimala form efter ett par månader i utsträckt läge. Det kan vara droppen som får bägaren att rinna över så att säga.
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-16/12:36

Inte alls omöjligt att det är så.Min har stått på centralen hela vintern...
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav svekke » 2007-04-17/22:12

Kul att det gick bra. Happy riding!
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst